Lennufirmad grupeeruvad

Lennuliitudel on tavaliselt neli kuni kümme liiget. Edukaim neist paistab seni olevat Star Alliance, kuhu kuulub üheksa firmat, millest tuntumad on Lufthansa, United Airlines ja SAS ning mis aastas teenindavad 284 miljonit reisijat.

Estonian Air on ise liiga väike, et Star Alliance'i liikmeks saada. Kuid Estonian Airi ja SASi kahepoolse koostöö leping võimaldab Estonian Airil oma klientidele pakkuda samu võimalusi, mida pakuvad liidu liikmed oma klientidele, nagu näiteks EuroBonuse püsikliendiprogramm, selgitas Estonian Airi infojuht Raimond Made.

Estonian Airi teeninduse kvaliteet vastab SASi normidele, mis omakorda lähtuvad Star Alliance'i nõudmistest. Seega peab Estonian Air kvaliteedi poolest olema võrdväärne Stari liitu kuuluvate lennufirmadega. Star Alliance'iga konkureerib värskelt loodud Oneworld, kuhu kuulub seitse lennufirmat. Kummagi liidu käes on maailma lennundusturust 15%.

Peale liitu kuulumise on nende liikmed sõlminud lisaks kahepoolseid lepinguid üksikute lennufirmadega kogu maailmas. Põhjamaade SASil on näiteks leping viieteistkümne lennukompaniiga, keda ta vahendab teistele liidu liikmetele.

Soome lennufirma Finnair liitub augustis British Airwaysi moodustas Oneworld-liiduga, kuhu kuuluvad American Airlines, Canadian Airlines, Quantas (Austraalia) ja Cathay Pacific.

Euroopa suurtest lennufirmadest on vaid Air France'il õnnestunud seni liitudest väljaspool püsida. Hetkel teeb ta tihedat koostööd nii The Qualiflyer Groupi kui KLMi liikmetega, seetõttu peetakse loogiliseks, et ta liitub ühega neist.

Lõuna-Ameerikas, Aasias ja Aafrikas on veel samuti suur hulk eraldiseisvaid lennufirmasid, nii et lennufirmade ülemaailmne liitudevõrk pole veel päris valmis.

Lennuliitude põhiline mõte on selles, et lennufirmad ehitavad oma põhilennuväljade juurde ühise kommunikatsiooni- ja teenindusvõrgu ning saavad kasutada üksteise omi, parandades teenindustaset ja kasvatades reisijate hulka.

Olulisteks liitude sõlmimise tõukejõududeks on keskmise majandustulemuse langus, ratsionaliseerimisvõimaluste vähenemine pöördvõrdeliselt turu küllastumisega ning suurenenud vajadus investeerimiskapitali järele.

Mida liitude loomine tähendab hinnatasemele, ei osata veel prognoosida. Illinoisi ülikoolis tehtud uuringus igatahes kinnitatakse, et liitu mittekuuluvate lennufirmade hinnatase oli keskmiselt 36% kõrgem kui liidukompaniidel. Ekspertide arvates võivad liidud tekitada konkurentsi aladel, kus seda seni oluliselt ei ole, nagu näiteks Skandinaavias. On ju seal seni domineerinud SAS ning väikefirmad pole näinud mõtet SASiga konkureerida. Nüüd aga liitub Finnair konkureeriva ühenduse Oneworldiga, Norra Braathens ja Rootsi Malmö Aviations kuuluvad omakorda KLM-ühendusse.

Euroopa komisjon (EK) on seisukohal, et lennufirmade liidud on kujunenud liiga domineerivaks, mis raskendab väiksematel firmadel konkureerimist üksikutel liinidel.

Praegu peab EK läbirääkimisi Star Alliance'iga, nõudes sellelt 108 vaba stardi- ja maandumisaega eri lennujaamades, et anda need konkureerivatele firmadele. Ka Oneworldi liikmetele British Airwaysile (BA) ja American Airlinesile (AA) heidab EK ette, et need kontrollivad liigselt üle Atlandi ookeani lendamist. Kahepeale kulub neile Londoni Heathrow lennujaamas 60% stardi- ja maandumisaegadest, mistõttu EK tahab neilt 267 sõiduaega ära võtta.

Oneworldi probleemiks on see, et Suurbritannia ja USA vahel puudub nn avatud taeva leping, mille USA on sõlminud 30 riigiga ja mis muudab vabamaks hinnakujunduse ja uute firmade tuleku turule. Kuni nende kahe riigi vahel seda lepet ei ole, ei kavatse EK Oneworldi tunnustada, mis omakorda ei lase BA-l ja AA-l kasutada ühiseid lennukoode ja ühtlustada hindu. Seetõttu piirdub 1. veebruaril tegevust alustanud Oneworldi koostöö ühise logoga, ühise boonusprogrammiga ja ühise teenindusega lennujaamades.

Autor: ÄP

Hetkel kuum