Raudteekoridor ise jääb hiljaks kaks aastat ning 160kilomeetrise tunnikiirusega sõitvad rongid saavad seal liiklema hakata alles viie aasta pärast. Algselt 10,5 miljardile Eesti kroonile hinnatud projekt on kallinenud 15,8 miljardile kroonile. Lisakulust poole on valitsus valmis eraldama eelarvest, ülejäänu peab raudtee hankima laenuna, millele ta saab riigi garantii.
Ka teine, Poola piirilt Austria piirile kulgeva Tshehhi raudteelõigu moderniseerimine hilineb ja kallineb samavõrra. See on oluline raudtee, sest Tshehhi pakub sellega soodsat kaubavedu Läänemere piirkonnast Vahemere maile.
Tshehhis on Euroopa üks tihedamaid raudteevõrke, kuid kommunismi ajal jäeti selle korrashoid lohakile. See on üks põhjus, miks raudtee on suure osa kauba- ja reisijaveost praeguseks minetanud.
Raha vähesuse tõttu hilineb ka kiirrongide valmimine. Rongitellimus anti konsortsiumile, kuhu kuuluvad Tshehhi CKD, Itaalia Fiat ja Saksa Siemens. Et CKD on pankroti serval, on Fiat ja Siemens vihjanud, et saaksid tellimusega üksi paremini hakkama.
Tshehhi riigieelarve, mis seni on olnud tasakaalus, on ootamatult kasvatanud puudujäägi 7,8% suuruseks. Sotsiaaldemokraadid kavandavad tuleva aasta eelarve puudujäägiks juba 34 miljardit Eesti krooni, mis moodustab kogueelarvest 12%. Põhjuseks on rahvamajanduse kehv seis ja sotside soovimatus sotsiaalkulusid kärpida.
Heaks uudiseks on see, et riik paistab hästi teenivat erastamisele läinud ühe suurema panga CSOBi müügiga. Saksa Deutsche Bank on riigi aktsiapaki eest pakkunud 17,6 miljardit Eesti krooni, mis on analüütikute prognoositust neljandiku võrra rohkem. Teised ostuhuvilised, Saksa Hypo Vereinsbank ja Belgia KBC pakuvad Deutsche Bankist poole vähem.
Autor: ÄP