Andres Reimer • 17 oktoober 1999

LinkOil tahab saada kontrolli masuudiveo üle

LinkOil kavatseb panna süstikrongid, millega praegu veetakse Kiri?i naftatehasest masuuti aktsiaseltsidele Pakterminal ja E.O.S., sõitma Eestisse ka Jaroslavli ja Rjazani tehastest, et kontrollida Eesti naftatransiiti. «Monopoolne ettevõte tagab masuudi kiire kohaletoimetamise ja parema vedude koordineerimise,» ütles LinkOili peadirektor Vladimir Prokofjev. «Tahan, et poleks juhtumeid, nagu tänavu varakevadel, kui 24 rongi seisis Eesti-Vene piiril ummikus.» Prokofjevi sõnul kavatseb LinkOil hakata tänavuse talve jooksul vedama masuuti kõikidele Eesti suurematele kütuseterminalidele.

LinkOil on Eesti Raudtee kõrval Eestis teine raudteeoperaator. Eesti Raudtee nõukogu hakkab homme arutama täiendavate operaatorite turule lubamist ja hinnapoliitikat, mis läheb LinkOili plaanidega vastuollu, teatas Eesti Raudtee peadirektor Parbo Juchnewitsch. «Monopoli ei tule, sest Eesti Raudteel käivad läbirääkimised veel paari ettevõttega, kes on avaldanud soovi Eestis vedusid teostada,» selgitas ta. Juchnewitsch lisas, et ASi E.O.S nõukogu esimees Arnout Lugtmeijer on avaldanud soovi alustada opereerimist raudteel.

Juchnewitsch ütles, et ta ei toeta monopoli teket ka isiklikult, ehkki Prokofjev on LinkOili plaanidest talle juba rääkinud. Juchnewitschi sõnul oleks Eesti Raudteele sobiv operaatorite arv viis ettevõtet.

Lugtmeijer ütles reedel, et kuuleb Prokofjevi kavast esimest korda. Ta avaldas lootust, et monopoli siiski ei teki, sest see pole turule kasulik.

«Kui LinkOil pakub odavamat ja kiiremat teenust kui teised vedajad, tasub nende pakkumist kaaluda,» ütles Lugtmeijer. «Me oleme Prokofjeviga mõlemad väga hõivatud inimesed, kuid selle idee arutamiseks peaks võib-olla siiski kohtuma.»

Septembris vedas LinkOil E.O.S.ile ligi 155 000 tonni masuuti ja ligi 380 000 tonni Pakterminalile.

Tallinnas Bekkeri sadamas tegutseva ASi Orenburgneft Eesti esindaja Tiit Maidre ütles, et LinkOili kava tekitab temas kahtlusi. «Ma loodan väga, et Prokofjevi äriidee ei hakka segama teiste kütuseettevõtete äriideid,» ütles ta.

Maidre lisas, et LinkOili taotlus võib hakata mõjutama Eesti Raudtee erastamist, sest suurem osa raudteevedude mahust moodustavad vedelkütused. «Kui LinkOil hakkab kontrollima poolt raudteevedudest, siis kaotab Eesti Raudtee edasine erastamine igasuguse mõtte,» lisas Maidre.

Tänavu esimesel poolaastal moodustas naftasaaduste vedu Eesti Raudteel 51,5 protsenti 17,1 miljoni tonnisest veoste kogumahust.

Pakterminali nõukogu esimees Aadu Luukas ütles, et töö LinkOili tegevuse laiendamise kavaga käib pingsalt, kuid selle eesmärk pole monopoli haaramine, vaid vedude kiirendamine ja mahu suurendamine.

Prokofjev ütles, et LinkOili idee kasuks räägib ettevõtte süstikrongide kiire ja tõrgeteta liikumine, sest masuut jahtub talvel ühe tunniga ühe kraadi võrra ja võib enne mahalaadimist külmuda. LinkOil pani kaks aastat tagasi rongid Kiri?i ja Muuga vahelist 490 kilomeetri pikkust lõiku sõitma 3--5 päeva asemel 24 tunniga, sest nüüd veab algusest lõpuni üks vedur.

«Meil on vagunipark, dispet?erid, head suhted Eesti Raudtee ja Venemaa Oktoobriraudtee juhtidega ning täielik info turu kohta -- ühesõnaga kõik vajalik, et reguleerida vedusid,» ütles Prokofjev.

Hetkel kuum