• OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%104,71
  • OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%104,71
  • 28.02.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pärnu ARK ja politsei pistiseskeemi lülid

Tänases Äripäevas kajastatav altkäemaksujuhtum Pärnu Autoregistrikeskuses (ARK) on järjekordne näide Eestis vohavast korruptsioonist, millest väga paljud inimesed on teadlikud, kuid millesse suhtutakse ükskõikselt.
Meil kõigil on tuttavaid, kes on ARKi või liikluspolitsei töötajatele maksnud pistist, et juhiluba tagasi osta, liikluseeskirjade rikkumisest väiksema kuluga pääseda või tehnoülevaatuse templit saada.
Kindlasti on ka neid, kes väidavad, et tegemist on väikeste summadega ja üksinda peret toitvate emade jahtimise asemel peaks ajaleht koos kaitsepolitseiga suuremaid sulisid püüdma.
Äripäev on veendunud, et sellised skeemid on ühiskonnale kõige ohtlikumad. Paari tuhande krooni suuruse pistise maksmine on massiline ja levinud paljudes riigiasutustes. Kui arvatakse, et see pole probleem, siis loobume topeltmoraalist ja kirjutame altkäemaksudeks minevad summad seadustesse. Tunnistame avalikult, et juhiloa tagasisaamine, auto tehnilise ülevaatuse tempel või firma kiirem registreerimine maksab nii ja nii palju.
Toimetus sellise lähenemisega ei nõustu. Inimesed, kes altkäemaksu abil oma juhiloa tagasi said, ei oska autoga turvaliselt sõita. Ähvardab oht, et töölt koju minnes kohtub sinu auto mõne Pärnu ARKist load ostnud kaaskodaniku autoga. Või hommikul ärgates ei leia sa oma kallist sõiduriista, sest see liikleb Venemaa avarustes. Ajakirjanduses ilmunud artiklite põhjal on ARKi pistisemaiad ametnikud aidanud lihtsustada varastatud autode piiriületust.
Lisaks levinud topeltmoraalile häirib korporatiivsus, mis muudab korruptsiooniskeemid elujõuliseks. Süsteem ise pole huvitatud enesepuhastusest, sest tõenäoliselt ei ole Pärnu politsei ja ARK puhul tegemist üksikjuhtumi ja paari ametnikuga. Kõige halvem ongi see, kui paar ametnikku tehakse patuoinaks ning kõik jätkub vanaviisi. Et sellist arengut, või õigem on öelda sumbumist vältida, tuleb ARKi ja liikluspolitsei tippjuhtkonnas viia läbi korralik kaadripuhastus.
See, et Pärnu ARKi juht Kaido Lember midagi ei teadnud, näitab tema ebapädevust, sest kõigil altkäemaksu abil ostetud autojuhilubadel on tema allkiri. Kuigi Lemberi osalemine pistiseskeemides pole leidnud veel tõestamist, vastutab ta selle eest, et lubade tagasiostmise süsteem sai nii kaua toimida. Samuti kannab selle eest vastutust ARKi tippjuhtkond eesotsas Eero Tilliga.
Pärnu ARKi ja ka Tallinna äriregistri pistisejuhtumite puhul on positiivne, et korruptsioonijutt on muutnud konkreetseks. Mida rohkem altkäemaksu andjaid ja võtjaid avastatakse, seda parem, sest nii hakkab kaduma karistamatuse tunne. Need 50 inimest, kes oma load Pärnu ARKi kaudu tagasi ostsid ja kellele tõenäoliselt esitatakse süüdistus altkäemaksu andmises, nii kergelt enam tulevikus pistist ei paku. Ja kindlasti ei tee seda enam nii kergemeelselt ka nende tuttavad.
Juhiluba saab osta 3000 krooniga
Meeli jäi vahele juba autokoolis
Luuri kolleegid Pärnu ARKist ei tea midagi
Ministrid tahavad põhjalikku puhastust
Kuidas võidelda korruptsiooniga?

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 08.10.24, 14:49
Sustinere: toote mõju tuleb jälgida kogu väärtusahelas
Kestlikkusaruandlus puudutab üha rohkemaid ettevõtteid, sest lisaks suurusest tulenevale kohustusele tekib raporteerimise vajadus ka tarneahela kaudu.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele