Endised riiklikud struktuurid lähevad valutult erakätesse, võtame kas või maamõõtmise, kõrghariduse andmise, riikliku valvekoondise erastamise turvafirmadele, notariteenused.
Äripäev leiab, et vohava korruptsiooni tõttu tuleb erakätesse anda järgmine riiklik struktuur, autoregistrikeskus (ARK).
ARKi erastamise kasuks räägib fakt, et suurem osa sõitmise ja sõidukitega seotud toimingutest on juba erakätes; on saadud üle koerast, tuleb saada üle ka sabast. Autokoolid, õppesõit, sõidukite tehnoülevaatus on juba erakätes ja nad funktsioneeriksid veelgi paremini, kui poleks piiramatute võimalustega riiklikku vahelüli -- ARKi. See kolmetäheline lühend hullutab praegusel momendil aferiste ja muidu õnnetuid-saamatuid inimesi.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Erastatud autoregistrikeskus tõmbaks tagatreplusele joone peale. Eraettevõtte juht seisab oma maine ja isikliku varaga seaduslikkuse eest; kui vaja, palkab tööle sisekontrolliteenistuse. Riigifirmasid jälgiv riigikontroll üldjuhul korruptsiooni ei paljastagi, vaid tegeleb rohkem majandusliku poolega: ülekulud jne. Ent kas on kuulda olnud, et sajaprotsendiliselt erakätes maamõõdubürood on pistise eest kellelegi rohkem mõõtnud, et erakõrgkoolid oleksid lambakarja eest diplomi pihku pistnud? Kui on, palume Äripäevale lahkesti teada anda. Loetelu võib jätkata veel näiteks tolli- ja tuludeklaratsioonide vormistajatega, erakätes börsi ja väärtpaberite keskdepositooriumiga, kelle kompetentsis ja erapooletuses ei ole küll põhjust kahelda.
Erastamise alternatiiv on lugeda altkäemaksukaasus kahetsusväärseks üksikjuhtumiks, tehes isikkoosseisu suurpuhastuse vahelejäänud Pärnu autoregistrikeskuses. Kuid kas pole juhtide asendamine justkui usk heasse ja õiglasse tsaari, samas kui vahelttegemise võimalused jäävad endiselt alles?
Vastuväitena ARKi erastamisele võivad liikluseksamite, juhilubade, tehniliste passide jne hinnad tõusta. Ent konkureerivatel erafirmadel ei olegi hindu nii lihtne tõsta, ehkki pakutakse järjekordadeta teenust.
Võrdleme kas või autokoolide ja tehnoülevaatuste olukorda täna ja kümme aastat tagasi. Samas jääb riigil võimalus riigimehelikuks käitumiseks: vähendada autoaktsiisi ja auto registreerimisega seotud lõive, kuna riigil pole enam kuluallikat -- kohustust autoregistrikeskust üleval pidada.
Riik ei ole hea omanik ega hea teenindaja, see on ammugi kinnitust leidnud. Nüüd lisanduvad iga päevaga teated riigiametite lauskorruptiivsusest. Riigil oleks viimane aeg tegutseda: leida autoregistrikeskusele kindla käega peremees, pahed välja juurida ja niiviisi oma mainet parandada.
Artikkel jätkub pärast reklaami