Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ära karju mulle kõrva

    Raadio erineb kõigist teistest massimeediakanalitest radikaalselt. Seda tarbitakse harilikult passiivselt. Kui televisiooni vaadatakse ja ajalehte loetakse, siis raadiot tavaliselt just kuuldakse.
    Seega on raadioreklaami esimene ülesanne saada inimene üldse raadiot kuulama.
    Nii. Oletame, et keegi karjub hirmsa häälega kohe reklaami alguses ja tähelepanu on meil käes. Mis edasi? Tähelepanu võiks nüüd kuidagi hoida. Kas karjuda veel või öelda näiteks firma nimi? Äkki isegi laulda firma nimi?
    Uskumatu küll, aga probleem võib olla tekkinud juba varem, kui nime hääldus ei lange kokku kirjapildiga. Näiteks EstLine ja Rock Summer. Aja jooksul loksub asi küll ise paika (üks on ?lain? ja teine ?summer?), kuid vähetuntud nime puhul on tarbijat eksitav aspekt täiesti aktuaalne.
    Niisiis, kas karjume veel? Pigem mitte. Sest aktiviseeritud kuulaja jaoks on raadio suhtluspartner. Tõsi, väga jutukas partner. Aga kaua sa ikka kannatad, kui su peale karjutakse!
    Karjumisest aste pehmem on hüüdmine. Sellest kubiseb kogu meie raadioeeter. DJd ja raadioreklaamid ei mõista pahatihti, et nad viibivad kuulajaga ühes ruumis. Ja et nad ei pea ronima jalgupidi laua peale ning üle terve toa räuskama. ?Räägi inimestega,? võiks olla ka raadioreklaamikampaania kui esitusviisi tunnuslause.
    Üldiselt oleme aga õigel teel: karjumine sobis algusesse imehästi. Kõik kohe võpatasid rooli taga. Nüüd asume põhiargumentide juurde: mis, kus ja nii odav.
    Hea raadioreklaami kirjutamine nõuab hoopis teistsuguseid oskusi kui toimiva trükireklaami teksti valmistamine. Punkt üks: tegu on suulise kõnega. Loogiline ja lihvitud tekst paberil ei pruugi suhu sobida. Aga seda saab ju katsetada! Lugege valmis tekst soovitud intonatsiooni ja tempoga endale ette ning suuremad ?kalad? ujuvad ise pinnale.
    Punkt kaks: meil on kasutada ainult üks habras meel. Ehk: teave olgu esitatud peamiselt lihtlausetena, ei maksa otsida sõnadele sünonüüme, need teevad raadioreklaami ainult sogasemaks. Pealegi ? jutustavas suulises tekstis sõnakordused üldjuhul ei häiri.
    Üldse, mida vähem detaile, seda parem. Maja asukohaga Laikmaa 5 on raadios ainult ja ainult teenindusmaja.
    Väga hea. Põhitekst on nüüd valmis. Tuleb leida lugejad. Kui hammas vähegi näitlejate liidu kehtestatud taksid läbi närib, soovitan igal juhul kasutada professionaalseid kõnelejaid. Nii on libastumisoht kõige väiksem.
    Arvestama peab ka sellega, et stuudiotel on oma lemmiklugejad juba välja kujunenud. Ma mõtlen neid samu hääli, mis peaaegu kõiki reklaame loevad. Stuudiote laiskus, mis muu. Nii et osake nõuda uusi ja värskeid näitlejaid.
    Stuudiotel on veel üks stamplik komme. Nimelt tahavad nad raadioreklaamide kõlapildi liiga steriilseks keerata (võib-olla soovivad seda kliendid või bürood!).
    Ikka see imala kajaga sügav meestämber, ikka pingutatud intonatsioon, ikka CD-kvaliteediga efektid jne. Kus on elulisus? Milleks sellised muumiad, mida on üksteisest võimatu eristada?
    Milline on aga õnnestunud tunnusmuusika (siin: sama mis tunnusmeloodia, audiologo)? See, kas lõpus ikka lauldakse firma nimi või öeldakse niisama, on absoluutselt viimase järgu küsimus. Nagu ka see, kui meloodiline peab olema tunnusmeloodia.
    Tunnusmuusika peab olema sobilik ja äratuntav, mitte muusikapala. Muidugi jääb viisijupp paremini meelde kui näiteks linnulaul või tänavamüra, kuid samamoodi peab audiologol olema seos tootega, siis on kindlustatud ka tarbijate omaksvõtt aja jooksul. Linnulaul on muide üldse üks parimaid tunnusmeloodiaid ? nii on inimene kaubamärgi mõju all ka näiteks seenel käies või lõunauinakut tehes.
    Olemegi reklaami peaaegu valmis saanud. Lõpp on veel puudu. Karjuks? Hüüaks? Lööks trummi? Oleneb, kas reklaamis oli jutustus või mitte. Kui oli, siis tuleb teema kuidagi kokku võtta; kui polnud, võib rahumeeli veel kord firma nime ütelda ja stopperi kinni lüüa. Asi on purgis.
    Autor: Mart Normet
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Ootamatult sügav majanduslangus paneb prognoose ümber tegema
Euroopa Liidu kõige sügavam majanduslangus Eestis ületas analüütikute kartusi ning paneb ümber hindama ka lähiaja prognoose, kuid paar kummalist näitajat annab alust arvata, et äkki korrigeeritakse SKP numbrit tulevikus ülespoole.
Euroopa Liidu kõige sügavam majanduslangus Eestis ületas analüütikute kartusi ning paneb ümber hindama ka lähiaja prognoose, kuid paar kummalist näitajat annab alust arvata, et äkki korrigeeritakse SKP numbrit tulevikus ülespoole.
Tiit Kolde: iga idee, mis tõstab turvatunnet, on kuldaväärt
Tänavune aasta on erakordne – sõda Ukrainas, kõrge inflatsioon, energiakriis ning laiemalt turvalisuse ja toimetulekuga seotud probleemid on ilmsed, samas lahendused niiväga mitte, kirjutab arvamuskonkursi Edukas Eesti toetaja, If Kindlustuse juhatuse liige Tiit Kolde.
Tänavune aasta on erakordne – sõda Ukrainas, kõrge inflatsioon, energiakriis ning laiemalt turvalisuse ja toimetulekuga seotud probleemid on ilmsed, samas lahendused niiväga mitte, kirjutab arvamuskonkursi Edukas Eesti toetaja, If Kindlustuse juhatuse liige Tiit Kolde.
Balti aktsiaturul tugev tõusupäev
Reaalajas börsiinfo
Suures kahjumis Operaili kaubaveod on tänavu vähenenud poole võrra
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Juhtide piiratud aeg teeb värbamise kalliks
Värbaja saab sobivate kandidaatide otsimisel ära teha küll palju tehnilist tööd, kuid ka juhtide panustatud aeg on oluline ja see teeb värbamise kalliks, rääkis Grant Thorntoni personaliteenuste juhtiv nõustaja Airi Neemre saates “Kasvukursil”.
Värbaja saab sobivate kandidaatide otsimisel ära teha küll palju tehnilist tööd, kuid ka juhtide panustatud aeg on oluline ja see teeb värbamise kalliks, rääkis Grant Thorntoni personaliteenuste juhtiv nõustaja Airi Neemre saates “Kasvukursil”.
Milrem Robotics saadab Ukrainasse 14 robotsõidukit
Eestis loodud robootika ja autonoomsete süsteemide arendaja Milrem Robotics ja Saksa kaitsetööstus Krauss-Maffei Wegmann saadavad 14 mehitamata maasõidukit THeMIS Ukrainasse.
Eestis loodud robootika ja autonoomsete süsteemide arendaja Milrem Robotics ja Saksa kaitsetööstus Krauss-Maffei Wegmann saadavad 14 mehitamata maasõidukit THeMIS Ukrainasse.
Janek Stalmeister: tarneahela finantseerimise digipööre sünnib Eesti fintech-firmas
Oma varasemas tööelus neli aastat Tallinki juhtinud Janek Stalmeister tegutseb nüüd finantstehnoloogia ettevõttes SupplierPlus ning aitab luua lahendusi tarneahelate finantseerimise digipöördeks nii Eestis kui ka lähiriikides.
Oma varasemas tööelus neli aastat Tallinki juhtinud Janek Stalmeister tegutseb nüüd finantstehnoloogia ettevõttes SupplierPlus ning aitab luua lahendusi tarneahelate finantseerimise digipöördeks nii Eestis kui ka lähiriikides.

Olulisemad lood

Lahkus Tarmeko loonud Olev Nigul
Esmaspäeval, 28. novembril, suri Tartu metsakombinaadi ja Tartu mööblikombinaadi, hilisema Tarmeko grupi pikaaegne juht Olev Nigul, teatas Tartu Postimees.
Esmaspäeval, 28. novembril, suri Tartu metsakombinaadi ja Tartu mööblikombinaadi, hilisema Tarmeko grupi pikaaegne juht Olev Nigul, teatas Tartu Postimees.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.