• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 03.04.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kütusemüüjate kullajõgi ohus

Tolli ja tarbijakaitse teravdatud tähelepanu pälvis see, et mitmed Eesti mootorikütuse müüjad muudavad autoomanikke osaliseks aktsiisipettuse skeemis. Nimelt müüakse neile tavalise, 3,04kroonise aktsiisiga diislikütuse asemel 0,50 krooniga kilogrammilt maksustatavat põllumajanduslikku ehk eriotstarbelist diislikütust, jättes riigile igalt kilolt maksmata 2,54 krooni.
Tarbijakaitseameti töötajad on sinise kütuse tunnuseid ehk markerit Mortrace ja värvainet Solvent Blue leidnud igast kolmandast tänavu kontrollitud tanklast. Ka on plahvatuslikult kasvanud sinise kütuse import: tänavu kolme kuuga toodi Eestisse sinist kütust kaheksa korda rohkem kui möödunud aastal samal ajal, nii tavalise diislikütuse kui nn punase kütuse (kerge kütteõli) import näitavad aga langustrendi.
Arvestades, et diislikütuse aastane müük Eestis on 400 miljonit liitrit, võivad kütusemüüjad teenida mitusada miljonit krooni lisatulu aastas.
Eriotstarbelise ehk põllumeestele mõeldud odava diislikütuse jälgi on tänavu ? tanklaomanike sõnul küll erineval põhjusel ? leitud näiteks Lukoili tanklast Tallinnas Tammsaare teel ja OÜ Vostok Oil tanklas Tartus. Viimati ehk üleeile leidsid tarbijakaitsjad sinise kütuse jälgi ASi Euro Oil Vääna-Viti tanklas müüdud diislikütusest.
Tolliameti pressiesindaja Aivar Pau sõnul on tolliamet alustanud oletatava pettuseskeemi uurimist ja võtnud Lukoil Eesti ning teiste ettevõtete mahutitest kütuseproovid. ?Kuna menetlus on alles algusjärgus, ei pea me hetkel võimalikuks analüüside tulemusi ja menetluse käiku kommenteerida,? ütles Pau. ?Küll võime väita, et võtsime sinise kütuse liikumise järelevalve alla.?
Kuigi tegemist on maksupettusega, ei võimalda seadus tollil karistada firmasid, kes üritavad siniseks värvitud kütusest värvi eemaldada. ?Küll oleme rahandus- ja justiitsministeeriumile teinud ettepaneku viia vastav muudatus sisse jõustuvasse karistusseadustikku,? rääkis Pau. ?Taotleme kütusest erimärgistuse eemaldajate, samuti selle produkti hoiustajate ja turustajate kriminaalvastutusele võtmist ja karistamist kuni vabadusekaotuseni välja.?
Firmasid, kes sinise kütuse tunnustega kütust diislikütusena müüvad, ei saa vastutusele võtta ka energiaturu inspektsiooni ega tarbijakaitseameti töötajad. ?Meie saame firmat karistada siis, kui kütus ei vasta kvaliteedinõuetele,? ütles tarbijakaitseameti peaspetsialist Andres-Ivar Kadaja. ?Värvi ja markeri sisaldus kütuse kvaliteediomadusi aga ei muuda.?
Samas viis tarbijakaitsjate tähelepanu võimalikule petmisskeemile just mitmes Eesti tanklas müügil olnud diislikütuse värv. ?Oleme näinud kõikides vikerkaarevärvides diislikütust, aga niisugune sinakas toon oli täiesti uus,? ütles paljusid tanklaid kontrollinud tarbijakaitsja Merle Lutsoja.
Lukoil Tanklate juhatuse esimehe Vaido Virro sõnul ei ole sinise kütuse jääkide esinemises tavadiislikütuses midagi erilist. ?Näiteks meie vedasime autos enne tavalist diislikütust just sinist kütust,? rääkis ta. ?Kui aga sektsiooni põhja jääb 10?15 liitritki sinist, võib see diislikütusele mõjuda.?
Virro sõnul ei saa Lukoili puhul mingil juhul rääkida hüpoteetilisest kütuse pesemisest. ?Sel juhul olnuks meilt võetud proovis mitmed näitajad korrast ära, näiteks happesus kõrgem,? ütles ta. ?Tarbijakaitsel aga meile selles suhtes pretensioone polnud.?
AS Euro Oil juhataja Arno Hirtentreu sõnul on sinise diislikütuse müümine nende tanklas absoluutselt välistatud. ?Me pole sinist kütust kunagi sisse ostnud ega müünud,? ütles ta. ?Meil on kindel partner, kellelt me kütuse ostame.?
Nii nagu Euro Oili tanklas, ei vastanud ka enamikus teistes tarbijakaitsjate tähelepanu pälvinud tanklates diislikütuse markeering otseselt sinise kütuse omale. Markeri ja värvaine osakaal ulatus tavaliselt 5?15 protsendini normist.
Tegevpõllumehe, Eestimaa Rahvaliidu liikme Tiit Tammsaare sõnul oli sinise ehk madalama aktsiisiga diislikütuse aktsioon juba ette määratud läbikukkumisele. ?Praegu oleme sinise kütusega jõudnud riigi petmiseni välja,? lausus ta. ?Hektarite järgi põllumehele kompensatsiooni maksmine olnuks hoopis tõhusam.?
Tammsaare sõnul pole sinine kütus põllumeeste seas eriti populaarne, põllumajandusministeeriumi nõuniku Ants Laansalu hinnangul aga kasvas sinise kütuse osakaal Eesti põllumajanduses aastaga 25 korda. Kokku moodustas odav põllumajanduskütus mullu põllumajanduses tarvitatud 80 000 tonnist kütusest umbes poole.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele