Kindlustusseltsid on varastatud autode leidmise metoodikast kõneledes kidakeelsed. Põhjus seisneb selles, et kui vargalt auto tagasi ostetakse, siis võivad kurjategijad samas firmas kindlustatud autosid juba kindla seltsile tagasimüümisplaaniga varastama hakata. Siiski selgub, et nii mõnigi kindlustaja on valmis alustama kurjategijatega läbirääkimisi, kui tegu on hinnalise, ent üpriski vana vargusjuhtumiga, mis uut vargustelaviini ei vallanda. Mõni selts kasutab autode ülesleidmiseks detektiive, kel on sidemeid nii politseis kui allilmas. Eestis tegutseb neid vaid käputäis, sest suurem osa kindlustusseltsidesse ennast autode ülesotsijana tööle pakkuvatest inimestest on tegelikult varaste käepikendus, keda seltsid ei kavatsegi värvata. Tööle võetakse vaid spetsialiste, kes iga hinna eest püüavad auto tagasi tuua ilma seda kurjategijatelt välja ostmata.
Üks selliseid on endine Eesti Ekspressi krimiajakirjanik Meelis Hiiob, kes praegu töötab erinevate Soome seltside heaks. Tema tööks on uurida Soome seltside kahjujuhtumeid, mille seosed Eestisse jooksevad. Kokku on ta kuue aastaga lahendanud umbes 30 juhtumit, neist kõik polnud siiski seotud autodega.
Kas kindlustusfirmad ostavad varastatud autosid varastelt tagasi? ?Ei kommenteeri,? on Hiiobi vastus. Küll aga kirjeldab Hiiob üksikasjalikult tõestisündinud juhtumeid, kust altkäemaksud Vene miilitsale või vahendustasud kurjategijatele suudab tuletada ka fantaasiavaene inimene. ?Meie (Eesti ? toim.) kindlustusseltside uurijatel peavad olema samasugused operatiivkontaktid allilmaga nagu politseil,? sõnab ta. Hiiobi sõnul on oht selles, et uurija võib libastuda ning hakkab autovaraste käepikenduseks. ?Üks hetk tundus tõesti, et järjest varastati autosid ainult kindlustusseltsidele tagasi müügiks,? lisab ta.
ERGO Kindlustuse transpordikahjude osakonna juhataja Andres Konsap ütleb, et ehkki firmale võib see osutuda vahel majanduslikult väga valusaks, on ERGO Kindlustusel põhimõte, et varastatud autosid tagasi ei osteta. Põhjus lihtne ? ühe värskelt ära aetud auto tagasi ostmine annaks varastele ainult indu juurde. Samas tunnistab ta, et kui mitu aastat tagasi varastatud hinnalisi sõidukeid oleks võimalik mõõduka tasu eest tagasi osta, siis arutlusele selline võimalus tuleks küll. ?Me arutaks seda, aga ma ei saa kinnitada, et me ostaks tagasi, selline otsus peab olema tehtud juhtkonna tasemel,? räägib ta. Mullu varastati ERGO Kindlustuselt 56 autot, neist leitakse umbes viiendik.
Nordea Kindlustuse kahjukäsitlusosakonna juhataja Rein Reinpõld ütleb, et lähitulevikus plaanib ka Nordea endale sellised detektiivid palgata. Seni pole kokku kuivanud Nordika portfelli üle võtnud Nordeas kindlustatud autosid varastatud suvest saati ühtegi ning sestap pole vajadust vargusjuhtumeid ka uurida. Kuna aga kaskokindlustuse müük firmas hoogustub, siis peagi võib spetsialistide abi vaja minna.
Ehkki kindlustusseltsid on oma kahjud edasi kindlustanud, jääb osa kahjudest siiski ka kohaliku firma kanda. ?Õiguslikus mõttes on õigem, kui varas kätte saadakse,? sõnab Reinpõld. ?Me ei taha toetada seltskonda, kes autosid varastavad.?
Samas möönab Reinpõld, et tagasiostmine tuleks kõne alla vanadel juhtudel, kus auto tagasiostusumma suur pole. Samuti peab ta tõenäoliseks variandiks Vene miilitsale pistise vahendamist, kuna Venemaalt pole varastatud asju muudmoodi võimalik kätte saadagi.
Hinnates Eesti kindlustusfirmade tegevust, usub Reinpõld, et mingil moel tagasiostuskeem toimib. ?Seltsid saavad ju oma autosid tagasi, see juhtub aasta või kahe pärast, tagasiostusumma on näiteks detektiivitöötasu, mis näiteks sisaldab ka tasu pättidele,? arutleb Reinpõld.
Sampo Kindlustuse uurija Taavi Kiibus väidab, et Sampo varastatud autosid tagasi ei osta. ?Me ei toeta vargusi, me kulutame selle raha pigem ennetustöösse,? viitab Kiibus kampaaniale, kus Sampo maksis uutele Audidele paigaldatavatest lisaturvaseadmetest poole kinni. Küll aga jutustab ta ühe loo. Paar aastat tagasi olevat üks kindlustusselts hakanud varastatud autode tagasiostmisega aktiivsemalt tegelema. Tulemusena olevat hakatud selles seltsis kindlustatud sõidukeid nii palju varastama, et firma lõpetas tagasiostmise. ?Ka Sampo on vist kunagi ostnud auto tagasi,? meenutab ta jutte, mis pärinevat aastate tagant.
Lisaks Tallinnas tegutsevale kahele uurijale on Sampo varguste uurimise gruppi kaasatud ka endine Tallinna politseiprefektuuri majanduskuritegude komissar Marek Helinurm, kes oma tööst keeldub rääkimast.
Küll aga teatab Kiibus, et kui vargad pakuvad nende kliendist auto omanikule võimalust auto tagasi osta, siis Sampo aitab neid nõuga, et autoomanik ikka oma auto kätte ka saaks, mitte ei jätaks raha kuskile postkasti vedelema. Mõni autoomanik näiteks tahtvat oma autot tagasi saada isegi siis, kui kindlustushüvitise vastuvõtmine oleks majanduslikult otstarbekam. Veel soovivad autosid tagasi osta sellised autoomanikud, kellelt on näiteks võti varastatud ning kes seetõttu võivad hüvitisest ilma jääda.
Nõustamist olevat vaja, kuna linnas liikuvat ringi ka nn libavargaid, kes näiteks raadiokuulutusest saavad kadunud autost teada, võtavad omanikuga ühendust, lubavad auto tagasi tuua, paluvad ettemaksu jätta mõnda postkasti ning lõpuks rahaga jalga lasevad. Kiibus kinnitab, et ise on ta oma tuttaval aidanud üht varastatud sõidukit tagasi osta, sestap on ta ka asjadega kursis ning jagab teadmisi ka hädas klientidega.
Salva Kahjukäsitluse juhataja Kaupo Kaareste hoiatab telefoni teel temaga kohtuda soovivat ajakirjanikku, et kohtumisel on ta äärmiselt reserveeritud. ?Loomulikult võin ma rääkida kõikidest ametlikest moodustest, aga?,? jätab ta lause lõpetamata.
Hiljem selgub, et ega midagi mitteametlikku Salva töös polevatki. Autosid tagasi müüa pole firmale pakutud. Kui ka pakutaks, siis varastega juttu ei tehta. Salva jäi mullu ilma 13 autost, üle poolte jäi ka kadunuks.
Kindlustusseltsi Seesam turundus-ja müügidirektor Jaanus Seppa kinnitab, et Seesam ei ole kunagi vahetanud infot ühegi kurjategijaga, pole maksnud altkäemakse ega ostnud varastatud autosid tagasi ega ei kavatse ühtegi neist tegudest ka kunagi teha. ?Meie bisnis on aus,? sõnab ta. ?Parem ja tulusam on kuritegusid ennetada, sest kuritegevuse soodustamise ja sellest tingitud varguste arvu suurenemisega tõuseks kindlustustariifid nii kõrgele, et korralik inimene enam ei saakski vara kindlustada,? lisab Seesami esindaja.
Tallinna politseiprefektuuri kriminaalosakonna autojälitusgrupi juhtivinspektor Leho Jalg leiab, et kindlustusseltsil tuleb tõepoolest odavam varastatud auto pärast hüvitise väljamaksmist tagasi osta. ?Väga võimalik, et nad seda viljelevad, aga mina ei tea ühtegi sellist juhust,? räägib Jalg. ?Tagasiostmine ei ole kuritegu, kui seda teeb omanik või tema usaldusisik,? arutleb politseinik. Samal ajal uurib Jalgi ülemus, komissar Jevgeni Gritsai seaduseraamatut. Mehed arutavad omavahel veidi ning jõuavad järeldusele, et kuna seadus on veidi lünklik, siis ühest vastust sellele on siiski raske anda. ?Piiripealne,? leiab Jalg.