Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Noorte meediakasutus on valivam

    Hoolimata sellest, et nii mõnigi meist on aeg-ajalt soovinud seda muuta, koosneb ööpäev siiski 24 tunnist, mille piiridesse tuleb kõik vajalikud tegemised ja toimingud ära mahutada.
    Peale aja piirab meie võimalusi loomulikult ka vajalike vahendite ehk otsesõnu raha olemasolu, kuid ööpäeva pikkus seab meile kindlad piirid sõltumata rahakoti paksusest. Nii on ka meediale pühendatava ajaga.
    Igaüks meist kulutab meediale erineva hulga aega ning jagades seda meediate vahel, kujundame oma individuaalse meediamudeli. Sihtrühmiti on tüüpilised meediamudelid erinevad.
    Noortel, kes on kiire elutempo poolt pakutavate võimalustega rohkem hõivatud, jääb meedia tarbimiseks ka sellevõrra vähem aega. Seetõttu on nende meediakasutus valivam.
    Kui pole võimalik tervet õhtut teleri ees veeta, siis vaadatakse vähem, kuid see-eest valitud saateid, mis vaataja huvidele kõige enam vastavad.
    Nii näiteks vaatasid 15?29aastased eestlased septembrikuus televiisorit keskmiselt 3 tundi 28 minutit, mis on ligi pool tundi vähem kui eestlaste keskmine näitaja. Ka raadiokuulamisele on nende päevas pool tundi vähem aega kui eestlastel keskmiselt.
    Seega tuleb nooremale sihtrühmale suunatud sõnumi edastamisel konkreetset väljundit eriti hoolega valida, sest vastasel korral võivad need, kellele sõnum mõeldud on, samal ajal hoopis sulgpallitrennis või sõpradega niisama väljas olla ning seda üldse mitte näha.
    Seevastu pühendavad 50aastased ja vanemad suhteliselt suurema osa oma meediatarbimisest elektroonilisele meediale, nii telerile kui ka raadiole. Sellesse sihtrühma kuuluv eestlane vaatab telerit keskmiselt 4 tundi 36 minutit ning kuulab raadiot 4 tundi ja 22 minutit päevas ? nii telerile kui ka raadiole pühendatakse ligi tund rohkem kui noorte hulgas.
    Ühest küljest tuleneb see rohkemast vabast ajast, kuid vähetähtsaks ei saa pidada ka seda, et nii televiisori vaatamine kui ka raadio kuulamine on vaatajale/kuulajale pigem ?tasuta? meediad.
    Olukord on vastupidine ajalehtede ja ajakirjade puhul, sest nende eest tuleb enamasti kas ostmise või tellimise näol ka maksta, kuigi teatud osa lugejaid saab oma trükiväljaande ka n-ö tasuta, lugedes seda kas töö juures, raamatukogus või laenates seda sõpradelt-tuttavatelt.
    Laialt on levinud müüt, et noored eestlased ei ole lugemisest huvitatud ning valivad pigem arvuti ja teleri vahel, kuid ajalehtede ja ajakirjade suhteline paljusus nende lugemislaual näitab pigem vastupidist.
    Kui kümnest loetavamast ajakirjast loeb 15?29aaastane eestlane keskmiselt ligi kolme, siis üle 50aastaste seas on vastav näitaja kolmandiku väiksem. Samasugust erinevust näitab ka võrdlus viie põhilise üleriigilise ajalehe osas. Erandiks on maakonnalehed, mille puhul noorte ja vanemate erinevused ei ole nii suured.
    Kõige suurem erinevus noorte ja vanemate meediakasutuses on loomulikult interneti vallas, kus noored edestavad internetikasutuses üle 50aastaseid neli korda. Emor on mõõtnud interneti kasutust regulaarselt alates 1997. aasta sügisest, kui interneti kasutajaid oli 10 15?74aastastest elanikest. Märtsi lõpus avaldatud Emori uuringu kohaselt oli interneti kasutajate hulk kasvanud 39 protsendini.
    Nii nagu meediamudelite kujunemist mõjutab vanus, sõltub see oluliselt ka inimeste haridusest. Sarnaselt käituvad kõrgharidusega ja alles haridust omandavad eestlased, kes on keskmisest aktiivsemad trükimeedia lugejad ? ajalehed, ajakirjad jne. Samas kulutavad nad elektroonilisele meediale vähem aega kui keskharidusega inimesed.
    Eeltoodut kokku võttes on selge, et erinevatel sihtrühmadel on oma meediamudelid juba meediatüüpide tasandil. Meediakasutuse muutumine on ennekõike seotud muutuvate võimaluste ja pakkumisega. Kui 1993. aastal oli võimalik vaadata üht täisprogrammiga telekanalit, ilmusid mõned üksikud ajalehed ja ajakirjad, siis praegu pakub meediaturg mitmeid kordi rohkem võimalusi.
    Autor: Külli Esko
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Ootamatult sügav majanduslangus paneb prognoose ümber tegema
Euroopa Liidu kõige sügavam majanduslangus Eestis ületas analüütikute kartusi ning paneb ümber hindama ka lähiaja prognoose, kuid paar kummalist näitajat annab alust arvata, et äkki korrigeeritakse SKP numbrit tulevikus ülespoole.
Euroopa Liidu kõige sügavam majanduslangus Eestis ületas analüütikute kartusi ning paneb ümber hindama ka lähiaja prognoose, kuid paar kummalist näitajat annab alust arvata, et äkki korrigeeritakse SKP numbrit tulevikus ülespoole.
Karl-Eduard Salumäe: kasutatud autode turg on nagu mingi kentaur
Mis iganes põhjustel paistab visalt kaduma siinse ostjaskonna valmidus kahtlastele autoärikatele raha tassida, kirjutab Äripäeva arvamustoimetaja Karl-Eduard Salumäe.
Mis iganes põhjustel paistab visalt kaduma siinse ostjaskonna valmidus kahtlastele autoärikatele raha tassida, kirjutab Äripäeva arvamustoimetaja Karl-Eduard Salumäe.
November oli Balti börsidel üldine tõusukuu
Novembris tõusis Balti koondindeks Baltic Benchmark 6,24%; tõusid ka kõik kolm Balti börsi.
Novembris tõusis Balti koondindeks Baltic Benchmark 6,24%; tõusid ka kõik kolm Balti börsi.
Reaalajas börsiinfo
Suures kahjumis Operaili kaubaveod on tänavu vähenenud poole võrra
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Juhtide piiratud aeg teeb värbamise kalliks
Värbaja saab sobivate kandidaatide otsimisel ära teha küll palju tehnilist tööd, kuid ka juhtide panustatud aeg on oluline ja see teeb värbamise kalliks, rääkis Grant Thorntoni personaliteenuste juhtiv nõustaja Airi Neemre saates “Kasvukursil”.
Värbaja saab sobivate kandidaatide otsimisel ära teha küll palju tehnilist tööd, kuid ka juhtide panustatud aeg on oluline ja see teeb värbamise kalliks, rääkis Grant Thorntoni personaliteenuste juhtiv nõustaja Airi Neemre saates “Kasvukursil”.
Head uudised tulevad Zaporižžjast: Vene väed taanduvad
Sõda Lõuna-Ukrainas koondub sealsetele maanteedele, Donetskis käivad tihedad lahingud Bahmuti pärast ning Zaporižžja oblastis on Vene väed sunnitud taganema.
Sõda Lõuna-Ukrainas koondub sealsetele maanteedele, Donetskis käivad tihedad lahingud Bahmuti pärast ning Zaporižžja oblastis on Vene väed sunnitud taganema.
Head uudised tulevad Zaporižžjast: Vene väed taanduvad
Sõda Lõuna-Ukrainas koondub sealsetele maanteedele, Donetskis käivad tihedad lahingud Bahmuti pärast ning Zaporižžja oblastis on Vene väed sunnitud taganema.
Sõda Lõuna-Ukrainas koondub sealsetele maanteedele, Donetskis käivad tihedad lahingud Bahmuti pärast ning Zaporižžja oblastis on Vene väed sunnitud taganema.

Olulisemad lood

Trükitööstuse analüüs: pakenditootjad kriisidest puutumata, teised otsivad uusi võimalusi
Trükikodade müügitulu taastus mullu küll osaliselt koroonakriisist, kuid jäi siiski aastate 2017–2018 tasemele. Pakenditootjate müügitulu kasvab seevastu pidevalt ega ole kriisidest seni suuremalt pihta saanud, kirjutas ülevaates Eesti Trüki- ja Pakenditööstuse Liidu arendusnõunik Kati Rostfeldt.
Trükikodade müügitulu taastus mullu küll osaliselt koroonakriisist, kuid jäi siiski aastate 2017–2018 tasemele. Pakenditootjate müügitulu kasvab seevastu pidevalt ega ole kriisidest seni suuremalt pihta saanud, kirjutas ülevaates Eesti Trüki- ja Pakenditööstuse Liidu arendusnõunik Kati Rostfeldt.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.