Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Õppurid aktiivsemaks!

    Olles lõpetanud Tallinna Tehnikaülikooli transporditehnika insenerina ning seejärel jätkanud õpinguid Rootsis Göteborgis Chalmersi Tehnikaülikoolis logistika ja transpordi juhtimise magistriprogrammis, võrdlen kahe riigi haridussüsteeme ja logistikaprogrammide erinevusi.
    Chalmersi Tehnikaülikool on koos Kuningliku Tehnikaülikooliga (KTH) Rootsi üks tunnustatumaid tehnikakõrgkoole. Osalesin rahvusvahelises transpordi ja logistika juhtimise magistriprogrammis, mis kestab 1,5 aastat ja koosneb neljast õppeveerandist kahe semestri jooksul ning ühest semestrist lõputöö kirjutamiseks. Õppetöö toimub inglise keeles.
    Õpe on jagatud loenguteks, harjutustundideks, praktikaks ja grupitöödeks. Logistika ja transpordi õppekava koosneb ligikaudu kümnest õppeainest, mis on jagatud nelja veerandi vahel. Paralleelselt õpitavad ained on teineteisega seotud ja samu aspekte käsitletakse erinevate nurkade alt. Programm on koostatud koostöös Göteborgi Ülikooli majandusteaduskonnaga ja osa majandusliku suunitlusega õppeaineid võetakse läbi kahe ülikooli ühistööna. Nii moodustab õppekava terviku. Eestis jääb sageli õppekava ülesehitus segaseks ja tudengile selgusetuks, miks mõnda ainet tuleb üldse õppida.
    Transpordi ja logistika juhtimise programm on segu tehnilistest ning majanduslikest erialaainetest ja ka üldisematest juhtimisel vajalikest õppeainetest.
    Chalmersi õppetöö on üles ehitatud probleemipõhisele õppele. Teooriale lisatakse harjutustundide ja praktika käigus ka näiteid elust. Ülesanded on koostatud probleemidena, mida tuleb gruppides lahendada.
    Logistikaprogrammi selgrooks on tarneahela kujundamise ja juhtimisega seotud teemad. Esimesel veerandil omandatud transporditehnika ja transpordimajanduse õppeained annavad põhja, millele toetudes keskendutakse teisel veerandil tarneahelat puudutavatele küsimustele. Paralleelselt õpitakse ka logistikaprobleemide modelleerimist ja simuleerimist.
    Kolmandal ja neljandal veerandil õpetatakse aineid, mis täiendavad nii logistikateadmisi kui ka üldisi juhtimisalaseid teadmisi. Näiteks transpordi infotehnoloogiale ja logistika- ning keskkonnaküsimustele on pühendud eraldi õppeained. Linnalogistika, infrastruktuur ja projektijuhtimine kuuluvad valikainete hulka. Valikainetena on võimalik valida veel majandus- ja juhtimisaineid Göteborgi Ülikoolist.
    Enamik õppeaineid on jaotatud teemade kaupa loengugruppideks, mille jooksul tavaliselt tehakse ka üks firmakülastus, et näha teooria rakendamist praktikas.
    Lõputöö kirjutatakse soovitatavalt kahekesi. Teemaks on eelistatult mõne ettevõtte lahendamist vajav probleem.
    Võrreldes TTÜd ja Chalmersit, võib leida mitmeid erinevusi. Esiteks kindlasti Rootsi üliõpilaste parem motivatsioon ja suurem aktiivsus suhtumisel õppetöösse. Õppeaja jooksul võis tunda väikest konkurentsimomenti kõigi õpilaste vahel, mis sundis alati endast parima andma. Kindlasti on sellise suhtumise taga ühelt poolt innustav õppekeskkond, teiselt poolt aga firmade otsene huvi üliõpilaste tegemiste vastu.
    Chalmersil on koostöö ettevõtjatega. Näiteks firmad nagu Schenker, DHL ja SJ (Rootsi Raudtee) on suurimad logistikaosakonna rahastajad. Vastutasuna tegeleb ülikool firmadele olulise teadus- ja arendustööga ning varustab ettevõtteid kvalifitseeritud tööjõuga. Doktorante ja muid teadustöötajaid kasutakse konsultantidena ja ekspertidena.
    Koostöö firmadega loob üliõpilastes tunde, et neid on vaja ja nende tegemised on olulised. Üliõpilastele korraldatakse erialaseid karjääripäevi, kus saab luua kontakte firmade esindajatega. Kord aastas toimub suurem mess. Enamikul ettevõtetest on välja kujunenud traditsioonid ja käivitatud programmid uute töötajate leidmiseks.
    Eestis oleks vaja arendada koostööd firmade ja õppeasutuste vahel. Õppekavade koostamisel tuleks arvestada ettevõtjate reaalse vajadusega. Samuti oleks oluline firmade kaasamine õppetöösse külalisloengute ja firmakülastuste läbi. Tähtis on ettevõtjate toetus teadustööle.
    Rohkem peaks rõhuma magistri- ja doktoriharidusele. Teisalt olen kuulnud, et paljudel Eesti ettevõtjatel oleks huvi toetada tehnikahariduse arengut, kuid sageli ei leidu piisavalt asjalikke ja toetust väärivaid projekte ülikoolides. Initsiatiiv koostööks peaks kindlasti tulema õppeasutuste poolt. Teadurid peavad ise leidma võimaluse, kuidas meelitada ettevõtjate raha oma projektidesse.
    Eesti tehnikahariduses vajaks arendamist teoreetiliste ja üldainete seostamine erialaga. Vajalik on tudengile ära näidata teooriate ja õpetuste kasutamine praktikas. Kui TTÜ annab paljudes erialades tudengeile Rootsiga võrdväärse või paremagi teoreetilise ettevalmistuse, siis logistika valdkonnas ollakse Eestis veel algstaadiumis. Tegu on suhteliselt uue erialaga ja puudub kogemus. TTÜ puhul on minule veel siiani lõplikult selgusetu, millise teaduskonna alla logistika valdkond üldse kuulub.
    Eesti logistikahariduse tulevik sõltub eelkõige sellest, kui palju suudetakse koolitada magistreid ja doktoreid, kes oleksid huvitatud oma valdkonna edasiarendamisest ja teadustööst ülikooli juures. Seades pikaajalisi eesmärke ja tegeledes süsteemselt ettevõtjate kaasamisega hariduse andmisesse, leitaks ka vajalikud ressursid nii teadustööks kui ka inimeste motiveerimiseks sellele tööle. Näiteks suur osa Rootsi doktoritest teeb teatud aja koostööd ülikooliga, saades selle eest ka korralikult tasustatud. Kõigist doktoreist ei peagi saama teadustöötajad, nad on arvestanud sellega, et andnud oma panuse ülikoolile, on neil võimalused suunduda tööturule või ettevõtlusesse.
    Autor: Ansi Arumeel
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Novira Capitalil sai Riias valmis ärikvartal
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.