Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Head välismaa asjad: välisomanikud on me rikkus

    Eelmisel nädalal kirjutas Äripäev n-ö järelnoppimisest, teisest Eesti ettevõtete ülesostmise lainest. Kas Eesti majanduse seisukohast on oluline see, kas omanik on kodu- või võõramaine?
    Välisomandust ei tule karta, vaid tihti majandus pigem võidab ettevõtte välisomandusse minekust.
    Vaatame asja tervikuna. Me oleme väike ja kiiresti kasvav majandus, mis vajab ekspordi arendamiseks välisraha. Tihenev konkurents ja nõudlikud ELi turud tahavad investeeringuid. Välisomanikud saavad tihti süstida ettevõttesse raha, mida Eesti omanikel on raske hankida. Mitmete hiljuti müüdud ettevõtete (OÜ Revelindus, AS Aeroc) juhid tunnistavad, et oma jõududega poleks nad enam suutnud kasvada ja areneda (ÄP, 20.10.).
    Majanduse kui terviku seisukohast on välisettevõtetel suuremad võimalused ja kogemused oskustööliste väljaõpetamiseks, tõhusaks juhtimiseks, tehnoloogia arendamiseks. Just välisfirmad toovad endaga kaasa keskkonnakaitse ja heategevuse traditsioonid.
    ASi Eesti Meedia juhatuse esimees Mart Kadastik on näiteks meedia näitel märkinud, et välisomanikud hoiavad Eesti ajakirjanduse sõltumatuna kohalikest oligarhidest, loovad stabiilsuse ning toovad kaasa suurema seaduskuulekuse. Et oma hüpoteesi kontrollida, saame vaadata, mis juhtus pärast esimest suurt Eesti firmade ülesostmist 1998.?1999. aastal, kui välisomandusse läksid pangad, meedia, mitmed suured börsiettevõtted. Pool kümnendit hiljem võib öelda, et need ettevõtted on välisomanike käe all arenenud.
    Pankade üleminek Rootsi kapitalile tõstis ka kogu Eesti majanduse üldist usaldusväärsust välisinvestorite silmis, kinnitab Eesti Pangas 2001. aastal valminud ülevaade. Oma ettevõtte maha müünud eestlased omakorda elavdavad majandust sellega, et investeerivad saadud raha uude ettevõttesse. See ringkäik loob pideva arengu uute firmade loomise ja vanade uuendamise kaudu.
    Välisomanduse vastu räägib julgeolekuargument: mis siis juhtub, kui meie majanduse strateegiline haru läheb ühe firma või välisriigi kätte? Suurimat hirmu tuntakse Venemaa ees. Tegelikult ei ole mõtet Venemaad karta, sest praegu on Vene osakaal otsestest välisinvesteeringutest vaid 1,5%.
    Valdavad on Rootsi ja Soome, mille osakaal on kahe peale ligi 70%. See kontsentreerumine oleks ohtlik, kui tegemist poleks stabiilsete ja maailma kõige vähem korrumpeerunud riikidega.
    Vastuargumendina võib ka väita, et eestlased on truumad kaptenid, kui laev hakkab uppuma: välisinvestor võib alati viia oma tootmise üle mõnda veel soodsama palgatasemega riiki ning kui ta kannatab langust kodus, siis võib ta tõmmata kokku ka tootmise Eestis. Kuid kohalik jääb paigale.
    Kuid miks peaks eestlane olema vähem ärimees kui näiteks soomlane? Me näeme ju näiteks rõivatööstuste pealt, et ka Eesti tootjad otsivad töökäsi Hiinast ja mitte Narvast, kui see majanduslikult ära tasub. Seega alluvad kõik vähegi kasumile orienteeritud turuosalised samale majandusloogikale. Argument, et raskused näiteks USA või Saksa majanduses viivad ameerika ja saksa omanikud meilt minema, on aga väär seepärast, et asi toimib pigem vastupidiselt. Ameeriklased ja sakslased viivad oma töökohti odavama tööjõuga riikidesse mitte niivõrd koduse konkurentsi ja raskuste kiuste, vaid just selle tõttu.
    Kõige mõjusamaks vastuargumendiks välisomandusele jääb ümberlükkamatu emotsionaalne tunne, et Eesti omandus on väärtus omaette ning seepärast peame oma ettevõtete müügist hoiduma. Neid, kellele emotsioonid on siin majanduslikust mõtlemisest tähtsamad, ei saa ümber veenda. Seda ei peagi tegema.
    Võin vaid paralleeliks tuua USA, kus 1980ndatel valitses samuti rahvuslik hirm Jaapani välisomanike ees, kes Ameerika firmasid üles ostsid. Sel perioodil Jaapani majandus õitses ning USA majandusel läks kehvasti.
    Siis aga hakkas Jaapanil halvemini ja USA-l paremini minema ja tänaseks on ameeriklased suure osa tollal jaapanlaste kätte läinud ettevõtetest tagasi ostnud. Sama võib juhtuda ka Eestis. Ka meil ostis ju Hans H. Luik juba välisomanikelt Eesti Ekspressi tagasi ning sama tegi oma ettevõttega ka Standardi juhtkond.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.