Peeter Raidla • 5. oktoober 2005 kell 22:00

Kuulsad staarid Rebase kavalas maksuskeemis

Collins pole ses mõttes erand, samasse ritta mahuvad veel ka Kraftwerk, Rammstein, R.E.M. ning järgmisel aastal siin esinev Depeche Mode. Kõik algas aga läinud aasta alguses, mil näitleja ja lavastaja Jaanus Rohumaa ning Von Krahli teatriga seotud Alo Puustak asutasid Tallinna Raekoja 600. aastapäeva ürituste korraldamiseks MTÜ Raekoda Kuussada.

Selleks otstarbeks linnalt saadud 1,6 miljonit krooni toetusrahaga finantseeriti mullu augustis Raekoja platsil toimunud tasuta kontsertetendust. Just see asjaolu andiski MTÜ-le võimaluse müüa praeguse käibemaksuseaduse järgi pileteid 5protsendilise käibemaksuga.

Ning siin ristusidki Rohumaa-Puustaki teed vendade Rebastega, kes avanenud võimalusest innuga kinni haarasid. Ehkki nii Alo Puustak kui ka Peeter Rebane kinnitavad, et Raekoda Kuussada korraldab ja BDG Music ainult produtseerib lavatähtede esinemisi, on kontserdipiletitel ilutsenud kord ühe, kord jälle teise nimi.

Segadus on olnud täielik, nii et isegi Piletilevi pole asjale alati pihta saanud. Jääb aga faktiks, et kui BDG oleks ise kontsertide korraldaja rollis, tuleks tal seadusetähte järgides tasuda piletimüügilt 18 protsenti käibemaksu. Mis sest, et see seadus võib olla vildakas, kuid ta on siiski hetkel kehtiv seadus.

Sel nädalal leidis ka õiguskantsler Allar Jõks, et ta näeb kontserdipiletite ebavõrdses maksustamises vastuolu Eesti põhiseaduse ja ELi õigusega. Nimelt oli Eesti Kontserdikorraldajate Liit pöördunud õiguskantsleri poole, juhtimaks tähelepanu, et Eestis kontsertide ja etenduste piletitele kehtivad erinevad maksumäärad - 18%, kui tegemist erafirma korraldatava üritusega ning 5%, kui tegemist on riigi- või omavalitsuse toetatavate üritustega.

Õiguskantsler lubas märgukirjaga pöörduda Riigikogu poole. Jõks viitas vastuses põhiseaduse 12. paragrahvile, mille kohaselt on kõik seaduse ees võrdsed: "Ebavõrdne kohtlemine ei ole alati keelatud, kuid selline ebavõrdsus peab olema mõistlik" ja "ei tohi olla meelevaldne," leidis õiguskantsler oma vastuses.

Valdusfirmja BDG Holdings juhatuse liige Peeter Rebane põhjendab MTÜ kasutamist odavama maksumäära saavutamisega.

Valdusfirma BDG Holdings OÜ juhatuse liige Peeter Rebane, milline teie firmadest asjaga otseselt tegeleb? Kontserte produtseerib BDG Music.

Tema kaudu käib ka kõigi piletite levitamine? Ei käi, BDG Music ainult produtseerib kontserte.

Kelle kaudu piletimüük käib? Läbi mittetulundusühingu Raekoda Kuussada.

Miks selline kummaline skeem? Sellepärast, et koos on lihtsam riske kanda ja Raekoda Kuussada kui kontserdikorraldaja kvalifitseerub 5protsendilise käibemaksuga. Kui me üksinda korraldaksime kontserti, peaksime maksma ebavõrdselt 18 protsenti käibemaksu.

Kuidas on MTÜ ja BDG vahel rahalised suhted korraldatud? Seda reguleerib väga detailne ja konfidentsiaalne leping. Meie teeme oma tööd ja saame selle eest makstud. MTÜ teenib aga projekti pealt.

MTÜ Raekoda Kuussada taga on näitleja-lavastaja Jaanus Rohumaa ja Von Krahli mäned er Alo Puustak. Milles see leping nendega ikkagi seisneb? Meie produtseerime, nemad korraldavad.

Raekoda Kuussada loodi minu teada läinud aastal Tallinna Raekoja 600. aastapäeva galakontserti korraldamiseks, milleks ta sai linnavalitsuselt ligi 1,6 miljonit krooni. Just see asjaolu andiski talle õiguse rakendada 5protsendilist käibemaksu? Ei oska kommenteerida. Oleme nendega koostööd teinud nüüd juba teist aastat.

Kas see ei tundu kõrvalehiilimisena 18protsendilisest käibemaksust? Ei tundu. Mis aga seaduse eetilisust puudutab, siis on ka õiguskantsler Allar Jõks juhtinud tähelepanu, et praegune käibemaksuseadus on vastuolus Eesti põhiseadusega ja ka euroliidu direktiividega.

Loodan, et Riigikogu võtab vastava seadusemuudatuse peatselt menetlusse ja kehtestab kõigile etenduste korraldajatele ühtse 5protsendilise käibemaksu.

Praegu kehtib siiski 18protsendilise käibemaksu nõue, kui erafirma korraldab mõne ürituse. Kas sellest möödahiilimine annab BDG-le võimaluse välisartistidele rohkem maksta? Kordan veel kord, et meie ei hiili millestki mööda. Meie koostöö annab võimaluse artiste Eestisse tuua.

Kui meie oleksime kogu ürituse korraldaja ja võtaksime kogu riski enda kanda, siis usun, et paljud sellised suurkontserdid jääksid ära. Nagu Phil Collins.

Saan ma aru, et see vahe - 13protsendiline lõtk - annab siis selleks võimaluse? Mitte ainult see lõtk, vaid kogu koostöö MTÜga. See on ikkagi kahe organisatsiooni koostöö, mille tulemusena kontserdid toimub.

On see esimene kord, mil BDG kasutab sellistel puhkudel mittetulundusühingut? Me ei kasuta mittetulundusühingut, me pakume talle omalt poolt teenust.

Nii et kõik on seaduslik? Ükskõik, kas need seadused on siis õiglased või mitte? Jah, kõik on absoluutselt seaduslik. Iseasi, et Eesti seadused on sama teenuse ebavõrdse maksustamise koha pealt idiootsed ja vastuolus igasuguste õigusriigi põhimõtetega.

Lauri Laubre vaidleb praegu kohtus maksuametiga just sellesama asja üle. Nii palju kui mina tean, müüs Laubre kontserdile teatripileteid. See on väga erinev olukord. Meie puhul on tegemist aga igati korrektse kontserdipiletite müügiga. Minu teada on selline tava Eestis suhteliselt laialt levinud.

Kuidas piletitulu teie ja MTÜ vahel jaguneb? MTÜ kui korraldaja levitab pileteid, on palganud artisti esinema ja palganud meid kontserti produtseerima.

Osa piletite peale on trükitud korraldajana BDG nimi? Mis suhtes nimi?

Trükitult BDG. Näidake mulle mõnda sellist piletit.

Te siis panete käe südamele ja kinnitate, et selliseid pileteid pole olemas? Kui Piletilevi, kes ainsana neid levitab, pole mõnda viga teinud, siis kindlasti ei ole.

Kellel siis Piletileviga ikkagi leping on? Mittetulundusühingul.

Kui suure osa piletitulust Raekoda Kuussada endale saab? Seda ma ei saa kohe kindlasti kommenteerida.

Kas lepingule kirjutas MTÜ nimel alla Alo Puustak? Jah, kui ma õigesti mäletan.

Piletilevi juhi teatel trükivad nad piletile info, mis on kirjas tellimislehel.

Kes sõlmis Piletileviga lepingu Phil Collinsi ja Depeche Mode'i piletite müügiks - BDG või Raekoda Kuussada? Ma ei tea, kas mul ongi õigust sellist informatsiooni avaldada.

See pole ju mingi saladus? Kuidas BDG ise seda kommenteerib? Meie oleme ainult piletimüüja.

Osal piletitel on kontserdi korraldajana kirjas BDG ja osal Raekoda Kuussada? Peeter Rebane ütles, et kui on piletile trükitud BDG nimi, siis seda Piletilevi süül? Meiega sõlmis lepingu Raekoda Kuussada. Ja kui BDG nimi on sattunud piletitele, siis on müügitüdrukud ise selle sinna kirjutanud.

Kuidas tüdrukud saavad kirjutada midagi muud, kui pileteid müüb Raekoda Kuussada? Keegi võib vahel mõne asja pealekirjutamisega kogemata eksida. Ürituse informatsioon sisestatakse arvutisse käsitsi.

Tegu on ju ka väga erineva organisatsiooniga - üks on äriühing ja teine mittetulundusühing? Pileti peal on korraldaja nimi ja telefoninumber sellepärast, et pileti ostnu saaks vajadusel kontserdi kohta infot hankida. Et ta ei hakkaks helistama piletimüügikontorisse.

Seega osale kontserdikülastajatele annab infot MTÜ ja teistele BDG? Peab vaatama, kas telefoninumber on üks ja sama.

Ehk oli algne leping sõlmitud BDGga? Ei, kindlasti mitte. Vaatasin vahepeal järgi. Leping on Piletilevil MTÜga nii Phil Collinsi kui Depeche Mode'i piletite müügiks. Collinsi piletitele on märgitud korraldajaks MTÜ ilma telefoninumbrita. Kuna aga meie kontorisse tuli hulgaliselt küsimusi, millele parim vastaja oli korralduse eest vastutaja, on Depeche Mode'i piletitel BGD nimi ja telefon.

Nii et leping on sõlmitud MTÜga, aga piletitele trükkisite BDG? Et kontserdikülastajail oleks, kuhu helistada? Jah. Trükime piletitele selle informatsiooni, mis on kirjas tellimislehel.

Alo Puustaki sõnul on BDG pikaajaline partner, kellelt ostab MTÜ pädevat teenust.

MTÜ Raekoda Kuussada juhatuse liige Alo Puustak, milles täpselt seisneb teie leping BDGga? Leping on pikk ja põhjalik. BDG on meie pikaajaline partner. Oleme korraldanud Kraftwerki, Rammsteini ja R.E.M.-i kontserdi, tulekul on Phil Collins ja Depeche Mode.

Kas võib öelda, et te pakute BDG-le 5protsendilise käibemaksu teenust? Tegelikult on asi vastupidi. Meie ostame neilt pädevat teenust, mis võimaldab selliseid kontserte korraldada.

Tõsi ta on, et meie peame maksma 5, mitte 18 protsenti käibemaksu.

Kas tulud lähevad pooleks? BDG saab üsna fikseeritud summa. Samas võib öelda, et meil on mõnes mõttes suurem risk kanda.

Suurem risk, väiksem tulu? Ma küll ei saaks nii öelda. Ega nende projektidega eriti palju ei teeni.

Kui võtta kaks Phil Collinsi kontserti ehk siis kaks Saku suurhalli täit rahvast (2 korda 8000) ja korrutada see läbi keskmise pileti hinnaga, teeb see kokku ligi 7 miljonit krooni. Artist saab sellest rahast suure osa endale.

Kas 90 protsenti? Ma ei taha seda öelda. Aga umbes nii palju võib kogu produktsiooni peale kuluda küll, kaasa arvatud artistitasu.

Miks ikkagi on osale piletite trükitud BDG ja osale Raekoda Kuussada? See on hämmastav. See on Piletilevi süü. Peab olema Raekoda Kuussada.

Peeter Rebase sõnul on Sakala keskuse ehitamiseks raha leitav ja pall on praegu linna käes.

Peeter Rebane, kui kaugel on Sakala keskuse ehitus on? AS Uus Sakala, millest pool kuulub BDG-le, võitis Sakala keskuse hoonestuskonkursi nüüd juba üle kahe aasta tagasi? Ootame projekti kooskõlastust linnalt.

Millal seal reaalne ehitustegevus ikkagi pihta hakkab? Siis, kui linnavalitsus loa annab. Meie oleme juba üle aasta selle nimel kõvasti vaeva näinud ning mitu erinevat projekti kooskõlastamiseks esitanud. Oleme jõudnud staadiumi, kus projekt vastab detailplaneeringule, arvestades nii muinsuskaitse kui ka kõikvõimalike ekspertkomisjonide arvamusi. Pall on praegu linna käes.

Millal linnavalitsus selle heaks kiidab? Ma ei oska öelda. Vaevalt, et enne valimisi.

Teiega seotud erinevate ettevõtete majandustulemusi vaadates ei paista seda rahalist võimu, mis lubaks Sakala keskust ehitada. Isegi laenuks vajalikku omafinantseeringut ei paista. Omafinantseering on paigas juba aasta. Seda võib LHVst küsida, milline fond on lubanud selle kindlustada. Loomulikult ei ole meil endal taskust võtta üle saja miljoni krooni.

Mis fondiga on tegu? Kui LHV võib seda kommenteerida, siis ta kommenteerib seda.

Kui Lauri Laubre rakendas aastail 1996-2001 mitmele, näiteks Tina Turneri ja Rolling Stones'i suurkontserdile pileteid müües teatripiletitele omast 0protsendilist käibemaksu, sattus ta sellega maksuameti huviorbiiti. Pärast pikka uurimist esitas maksuamet Laubrega seotud firmadele ühtekokku ligi 12,5 miljoni krooni ulatuses nõudeid. Mais mõistis Tallinna linnakohus Laubre ja tema firmad kõigis esitatud süüdistustes õigeks. Reaalselt vangistust nõudev prokurör Laura Vaik kaebas asja ringkonnakohtusse, kust on otsust oodata juba 28. oktoobril.

Hetkel kuum