26. oktoober 2005 kell 22:00

Vali teenusepakkuja oma vajaduste järgi

Alustama peaks sellest, kui võimast või suurt veebisaiti on vaja.

Võimsuse all mõeldakse seda, kui mitut samaaegset kasutajat veebiserver suudab teenindada. Interneti saitide puhul on raske ette ennustada külastajate arvu, kuid vihjeid hüppeliseks kasvuks saab näiteks teadmisest, et tulemas on mingi reklaamikampaania.

Suuruse all tuleks aga mõelda sellele, kui palju informatsiooni veebiserveri kõvaketastel ja andmebaasides on plaanis hoida.

Tagasihoidliku disainiga ja vähese informatsiooniga veebisait mahub võtab vähem kui 10 megabaiti. Suurema kaubavalikuga e-pood võib aga vajada gigabaitides kõvakettapinda, kui igast tootest on plaanis internetis hoida mitmeid tootepilte ja näiteks ka kasutusjuhendeid.

Seega on esimene küsimus selles, kas soetada oma server ja üürida internetiteenuse pakkuja serveriruumis koht serveri jaoks, või kasutada virtuaalserveri teenust, kus ühte teenusepakkuja füüsilist serverit kasutab mitu klienti.

Ebakindluse korral on majanduslikult mõttekam alustada virtuaalserveriga ning vajaduste kasvades soetada oma server ning kolida veebisait virtuaalserverist oma serverisse.

?Kes eelistab odavat paketti või partnerit, peaks andma aru, et odav hind tuleb alati millegi arvelt?, kommenteeris Mikk Orglaan, Mikare Baltic OÜst.

Virtuaalserveri puhul on oht selles, et teenusepakkuja võib panna kasumi suurendamise nimel ühte reaalsesse serverisse liiga palju kliente (inglise keeles overselling), mis võib tingida selle, et kõik serveris olevad veebisaidid on aeg-ajalt kasutajate jaoks aeglased. Ka on virtuaalserveris kõvakettamaht piiratud. Lisaruumi on võimalik juurde osta, kuid suuremahuliste saitide puhul läheb teenus suhteliselt kalliks.

?Ühises serveris töötavad rakendused konkureerivad üksteisega protsessoriaja, mälu, kettapöördumise ja võrguühenduse osas. Seega võib ühe kliendi raskelt koormatud või vigaselt kirjutatud rakendus aeglustada kõiki teisi samas serveris asuvaid veebirakendusi,? kommenteeris Neeme Takis, Data Telecom OÜ juhatuse liige.

Oma serveri soetamine annab kindluse, et kellegi teise veebisaidi pärast ei muutu serveriomaniku sait aeglaseks. Lisaks annab piiranguteta kõvakettapinda (piiranguks vaid see, palju klient serverisse kõvakettaid ostab). Samas nõuab oma server palju rohkem raha käivitamiseks ja käigus hoidmiseks. Lisaks on vaja oma serverit ka regulaarselt hooldada. Seda ei pea siiski ise tegema, teenuse saab sisse osta.

Teenuse hinda mõjutab ka see, kas tegu on suurema või väiksema firmaga. Rusikareegel on, et pisemad firmad pakuvad teenust soodsama hinnaga. Ühemehefirmasid ja liiga soodsa hinnaga teenust peaks aga vältima, sest kiiret reageerimist ja lahendamist nõudvad probleemid võivad kaua lahenduseta olla. Eriti siis, kui firma ainus lauatelefoninumber ei vasta ja mobiil on mingil põhjusel välja lülitatud.

Klient, kes internetist infot otsides satub aeglase või mitte töötava veebisaidi peale, läheb tõenäoliselt konkurendi juurde, kelle veebisait töötab.

Teenusepakkujat valides on võimalik valida ka selle vahel, kas kasutada Eestis või välismaal tegutsevat firmat. Paar aastat tagasi soovitati kasutada lääne firmasid, juhul kui enamik veebisaidi külastajatest on välismaalased. Tänaseks on erinevate Eesti firmade internetiühendus välismaailmaga juba piisavalt kiire, et võib julgelt soovitada eestimaist firmat ka siis, kui enamik veebisaidi külastajaid on välismaalased.

Virtuaal.com OÜ juhatuse liikme Tanel Kaldoja sõnul tuleks kindlasti eelistada kohalikke pakkujaid. ?Peamiseks eeliseks on eestikeelne klienditugi ja haldusliideste olemasolu, lisaks on kohalike pakkujate tehniline baas tihtipeale parem kui mujal. Enamik kohalikke pakkujaid suudavad pakkuda ka paindlikumat, kliendikesksemat teenust,? sõnas Kaldoja.

Teenusepakkujat valitakse, usaldusväärsuse, tehniliste võimaluste ning hinna järgi.

Valiku esimeses etapis peaks rõhuma tulevase teenusepakkuja usaldusväärsusele, uurima, mida räägib teenusepakkuja ise enda kohta ja mida arvavad teised.

Tehnilised võimalused on suurematel ja pikka aega tegutsenud teenusepakkujatel reeglina sarnased. Spetsiifilisema vajaduse korral tasuks eelnevalt uurida, kas soovitud rakendused ning vahendid on teenusepakkuja poolt toetatud.

Teenuse hind omakorda sõltub reeglina pakutavatest võimalustest ning saada olevatest ressurssidest. Enamasti kehtib reegel: ?Kui miski tundub kahtlaselt odav või ülemäära kallis, tasub uurida, miks see nii on.?

Kriitilisemad serverite komponendid peaks olema dubleeritud. Teenusepakkuja peaks regulaarselt tegema varukoopiaid ning kindlasti peaksid äärmuslike juhtude tarbeks olemas olema varuserverid.

Teenusepakkujalt tasub nõuda asjalikku ja kiiret klienditeenindust, kogemusi ja teadmisi, lihvitud tehnilist platvormi, vastutulelikust klientide ettepanekutele ja soovidele, kvaliteeti ja veakindlust.

Võimalike küsimuste tekkimisel tasub helistada või kirjutada teenusepakkujale ja paluda vastuseid oma küsimustele.

Reeglina tasub eelistada kodumaist teenusepakkujat, nii saab kindel olla ühenduste kiiruses ja klienditoe kättesaadavuses. Probleemide korral on võimalus kas või oma teenusepakkujale külla minna, et koos muredele lahendus leida.

Autor: Alar Pardla

Hetkel kuum