"Kes muutused varakult ära tabavad ja leidlikult reageerivad, loovad endale uued äri ja edu võimalused," kirjutas investeerimispank Lehman Brothers värskes kliimamuutuste mõju analüüsis. "Neil, kes reageerivad aeglaselt või kes üritavad muutusi ignoreerida, läheb kehvemini." Vastavalt sellele liiguvad ka firmade aktsiad.
Valdkondadest, mida kliimamuutused kindlasti mõjutavad, loeb raport üles vee- ja energiafirmad, nafta- ja gaasikompaniid, mäetööstuse- ja metallifirmad, kindlustusettevõtted, ravimitööstuse, ehituse ja kinnisvara. Suurim risk johtub järjest rangemaks muutuvatest keskkonnanormidest.
Raport märgib, et ehkki kliimamuutuste protsess on aeglane ja raskesti mõõdetav, võivad sellel olla äritegevusele dramaatilised tagajärjed. Nii näiteks ei saa mõnedes riikides enam müüa ega kindlustada maju, mis asuvad suure üleujutusohuga piirkondades.
Ent teisalt terendavad uued ärivõimalused. Taani rehkendab, et kui Euroopa Liit oma uue energiapoliitika ellu viib, võib energiatehnoloogia eksport 10 aastaga kahekordistuda. USA General Electric hindab tuulegeneraatorite, efektiivsemate lennukimootorite ja veepuhastusseadmete turu miljarditele dollaritele.
Maailma suurim tuumareaktorite tootja Prantsuse Areva tegi hiljuti 600 miljoni euro suuruse pakkumise Saksa tuulegeneraatorite tootja Repower Systems ülevõtmiseks, et firma juhi Anne Lauvergeoni sõnul "paljutõotaval tuuleenergia turul kaasa lüüa". Ja isegi Vene Gazprom alustab heitmekvootidega kauplemist.
Rohelisse lainesse on haaranud jaekaubanduse ettevõtted, nagu USA Wal Mart ning Briti Marks & Spencer ja Tesco, kes näevad selles reklaami- ja oma kaubamärgi tugevdamise vahendit. "See on ühtlasi moodus, kuidas eristuda teistest jaekettidest, kes konkureerivad ainult madalama hinnaga," ütles M&Si juht Stuart Rose.
Seevastu USA autotootjat Ford on välja toodud kui firmat, mille juhtkond on keskkonnateemasid alahinnanud ja selle eest valusalt maksnud. Firma jätkas kütust neelavate linnamaasturite tootmist, selle asemel et keskenduda ökonoomsemate mudelite arendamisele.
Seotud lood
Kõnekeskuse ja klienditoe teenus läbi välise partneri kogub viimastel aastatel populaarsust – see on hea võimalus kokku hoida tööjõukuludelt. Kui teised sarnase teenuse pakkujad vastavad vaid klientide kõnedele, teeb Foruse eriliseks operatiivsus reageerida kiirelt kohapeale patrullekipaaži ja tehnikutega.
Enimloetud
5
Puudu on nii valuutast, tööjõust, tarbekaupadest kui veduritest
Viimased uudised
Turul on laokil kolmandik triljonist
Üle riigi toimuvad meeleavaldused
Inimesed, keda kuulates jääksid kõik otsused tegemata
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele