• OMX Baltic−0,4%298,34
  • OMX Riga−0,14%864,49
  • OMX Tallinn0,06%1 961,18
  • OMX Vilnius−0,26%1 167,72
  • S&P 5000,64%5 564,14
  • DOW 300,82%40 557,98
  • Nasdaq 0,66%17 480,44
  • FTSE 1000,55%8 463,46
  • Nikkei 2250,38%35 839,99
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%93,46
  • OMX Baltic−0,4%298,34
  • OMX Riga−0,14%864,49
  • OMX Tallinn0,06%1 961,18
  • OMX Vilnius−0,26%1 167,72
  • S&P 5000,64%5 564,14
  • DOW 300,82%40 557,98
  • Nasdaq 0,66%17 480,44
  • FTSE 1000,55%8 463,46
  • Nikkei 2250,38%35 839,99
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%93,46
  • 16.02.07, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Daimler ja Chrysler mõtlevad lahutada

Analüütikud tõstsid kolmapäeval DaimlerChryslerile antud soovitusi ja hinnasihte. Autotootja aktsia rallis selle peale 8,3 protsenti ning maksis 69,78 dollarit.
Kolmapäeval tegi Daimler-Chrysler teatavaks oma neljanda kvartali tulemused. Kui Saksa-USA firma teenis neljandas kvartalis kokkuvõttes 2,45 miljardit dollarit kasumit, tõi Chrysler samal ajal 160 miljonit kahjumit. Aasta lõikes oli emafirma kasum 7,3 miljardit dollarit ning Chrysleri kahjum 1,5 miljardit dollarit. Aasta varem teenis Chrysler veel 2 miljardit dollarit kasumit.
"Kolmel meie divisjonil oli hea aasta, aga Chrysleri grupi jaoks oli see aasta raske ja pettumust valmistav," märkis DaimlerChrysleri juht Dieter Zetsche kolmapäevasel pressikonverentsil Michiganis.
Koos halbade uudistega avalikustas Chrysler ka kolmeaastase restruktureerimisplaani, mille kohaselt pannakse kinni üks tehas ning mitmes teises vähendatakse tootmist. Kokkuvõttes soovib ettevõte loobuda Põhja-Ameerikas 13 000 töötajast ehk 16% töötajaskonnast. Aastane toodang väheneb 400 000 sõiduki võrra.
Plaan näeb ette, et 2008. aastal jõutakse taas kasumisse ning kokkuhoiuks tuleb 4,5 miljardit dollarit. Restruktureerimiskulusid hinnatakse 1,3 miljardile dollarile.
Uus plaan lisandub ettevõttes juba tehtud ümberkorraldustele, millega alustati 2001. aastal ja mille käigus firma müüs või sulges (täielikult või osaliselt) 16 tehast ning vähendas oma töötajaskonda kolmandiku võrra.
Chrysleri võimalik müük, mida paljud analüütikud ja aktsionärid on juba pikemat aega soovitanud, on laual siiski esimest korda. Veel oktoobris väitis ettevõte kindlalt, et müük ei tule kõne alla. Kolmapäevases avalduses märkis ettevõte, et ühtki võimalust ei välistata, jõudmaks Chrysleri grupi ja firma jaoks tervikuna parima lahenduseni.
International Herald Tribu-ne'i andmetel on Chrysleri ülevõtmisest huvitatud Nissan ja mitu Hiina ettevõtet, samuti on meedias ühe võimaliku ostjana mainitud General Motorsit. Dieter Zetsche siiski kolmapäevasel pressikonverentsil võimalikust müügist täpsemalt rääkida ei tahtnud, kuigi talt selle kohta küsiti. Zetsche andis vaid mõista, et ajad on muutunud ning kõiki võimalusi kaalutakse.
Chryslerit, mille turust Põhja-Ameerika moodustab 90%, peeti Fordi ja General Motorsi kõrval seni veel isegi edukaks. Viimase pooleteise aasta jooksul on kolm Detroidi autotööstushiiglast teatanud kavatsusest loobuda kokku 87 000 töötajast ja sulgeda enam kui 30 tehast. Ford teatas jaanuaris oma 103aastase ajaloo suurimast, 12,7 miljardi dollarilisest aastakahjumist.
Kõik kolm sattusid suurtesse raskustesse, kui bensiinihinnad 2005. ja 2006. aastal tõusma hakkasid ning tarbijad otsustasid vaadata vähem bensiini vajavate sõidukite poole. Veel mullu sügiseni moodustasid maasturid, kergeveokid ja minikaubikud Chrysleri toodangust kolmandiku.
Nüüd kavatseb ettevõte keskenduda väiksemate, vähem kütust nõudvate autode tootmisele. Osa plaanist on leida ka uusi partnereid, nagu näiteks minikaubikute ehitamine Volkswagenile. Chrysler Grupi juht Tom LaSorda tunnistas, et keskendumine Põhja-Ameerika turule ja kergeveokite tootmine olid kunagi Chrysleri eelised, kuid enam mitte, sest turu reeglid on muutunud.
DaimlerChrysleri Chrysleri üksus võib luua autode tootmiseks liidu General Motorsiga.
Liidu eesmärk oleks toota ühise platvormiga sõidukeid ja vähendada seeläbi tootmis- ja arenduskulusid.
DaimlerChrysler teatas kolmapäeval, et kaalub kõiki võimalusi oma kahjumliku Chrysleri üksuse päästmiseks.
Analüütikute hinnangul on DaimlerChrysleril paljugi võita, sest General Motors kasutab moodsamat tehnoloogiat. "General Motors on kõnelustel tugevam pool," ütles uudisteagentuurile Bloomberg Global Insighti analüütik John Wolkonowicz.
Siiski ei ole koostöö General Motorsiga ainuke võimalus. DaimlerChrysleri juhid kaaluvad ka Chrysleri üksuse müüki. General Motorski on püüdnud leida uusi võimalusi kulude kärpimiseks. Üks selline oli võimalik liit Renault' ja Nissaniga. Igatahes otsib ka General Motors viise kokkuhoiuks.
Siiani on kuu aega tagasi alanud kõnelused DaimlerChrysleri ja General Motorsi vahel keskendunud koostööle Põhja-Ameerikas. Chrysleri müük USAs langes mullu 7 protsenti, General Motorsil 9 protsenti. Toyota kasvatas samal ajal oma müüki 13 protsenti.
Chrysler teatas kolmapäeval, et vähendab Põhja-Ameerikas töökohti 13 000 võrra ja sulgeb ühe tehase, et jõuda 2008. aastal taas kasumisse.
1998. aastast saadik, mil sakslased Chrysleri 36 miljardi dollari eest ostsid, on firma kõikunud kasumist kahjumisse ning jälle kasumisse ja kahjumisse. Eelmisel aastal sai Chrysler 1,5 miljardit dollarit kahjumit.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele