• OMX Baltic0,57%301,39
  • OMX Riga0,52%868,04
  • OMX Tallinn0,34%1 961,49
  • OMX Vilnius0,56%1 172,25
  • S&P 5000,74%5 525,21
  • DOW 300,05%40 113,5
  • Nasdaq 1,26%17 382,94
  • FTSE 1000,09%8 415,25
  • Nikkei 2251,9%35 705,74
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,86
  • OMX Baltic0,57%301,39
  • OMX Riga0,52%868,04
  • OMX Tallinn0,34%1 961,49
  • OMX Vilnius0,56%1 172,25
  • S&P 5000,74%5 525,21
  • DOW 300,05%40 113,5
  • Nasdaq 1,26%17 382,94
  • FTSE 1000,09%8 415,25
  • Nikkei 2251,9%35 705,74
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,86
  • 27.02.07, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Euroopa Liit tahab piirata kütuseturismi

Ühelt poolt on tegemist keskkonnaprobleemiga, kuna suured veokid sõidavad odava kütuse jahil maha arvukaid lisakilomeetrid. Teisalt jätab see kõrgema maksuga riigid aastas ilma sadadest miljonitest eurodest.
Samas pole komisjoniski üksmeelt - maksutõusu vastaste seas on nii Eesti volinik Siim Kallas, Leedu volinik Dalia Grybauskaite, Iiri Charlie McCreevy kui ka Poola Danute Hübner. Nii tuli komisjonil homsele kavandatud maksuplaani avalikustamine jälle paar nädalat edasi lükata.
Praegu on Euroopa Liidus aktsiisi miinimummäär 2004. aastast kehtima hakanud 302 eurot 1000 liitri kohta, mis aastaks 2010 tõuseb 330 eurole. Mitmetes üleminekuperioodi saanud uutes liikmesriikides võib maks olla kõigest 220 eurot.
Kovacsi ettepanek on kehtestada uueks miinimummääraks 2012. aastast 359 eurot, mis kaks aastat hiljem kerkiks 380 eurole. Kovacsi selgituste järgi lõpetaks maksutõus kütuseturismi, kus veokid teevad suuri haake, et liikmesriikide erinevatest maksutasemetest kasu lõigata.
Komisjoni eelarvevolinik, Leedu endine rahandusminister Dalia Grybauskaite leiab aga, et "ELi konkurentsivõime hoidmiseks tuleks kütuseaktsiisi hoopis langetada". "Maksud mõjutavad konkurentsivõimet ja need riigid, kes on valinud kõrged maksumäärad, on läinud ise vabatahtlikule riskile," ütles üks võrguväljaandele EUObserver.com teemat kommenteerinud diplomaat. Ühtlasi riskiks aktsiisimaksude tõus külmutada Leedu lootuse eurole üle minna.
Kriitilised on maksutõusu suhtes ka Poola ja Tšehhi, mis on populaarsed tankimiskohad veokitele, mis naaberriigi Saksamaa kõrgetest maksudest ringiga mööda sõidavad. Aastal 2004 kaotas Saksamaa sellise "turismi" tõttu maksutulu vähemalt 1,9 miljardit eurot, näitas Euroopa Komisjoni uuring. Sama uuringu järgi on Saksa juhid iga kokku hoitud eurosendi eest valmis sõitma kuni neli kilomeetrit ekstra. Aktsiis moodustab tanklas müüdava kütuse hinnast 30-60% (ilma käibemaksuta), mis vastab veofirmade kuludes 6-18 protsendile, kirjutas EUObserver.
Siim Kallas ei soovinud eile oma seisukohta kommenteerida.
Komisjoni maksuettepaneku avalikustamise järgmine tähtaeg on märtsi keskpaik.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele