• OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 500−0,04%5 273,55
  • DOW 30−1,55%39 054,52
  • Nasdaq −0,48%16 229,03
  • FTSE 100−0,02%8 273,65
  • Nikkei 2251,35%34 377,6
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,93
  • OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 500−0,04%5 273,55
  • DOW 30−1,55%39 054,52
  • Nasdaq −0,48%16 229,03
  • FTSE 100−0,02%8 273,65
  • Nikkei 2251,35%34 377,6
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,93
  • 11.04.07, 13:19
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Udused autoklaasid kaovad minevikku

Autojuhid, kes te olete uduste ja räpaste autoklaaside pärast hambaid kiristanud, peagi saab teie elu lihtsam olema.
Aine, mis muudab oma struktuuri vastavalt sellele, kas ta on kontaktis vee või õliga, aitab autode tuuleklaasidel puhtana püsida. Aine väljatöötajaiks on Purdue ülikooli teadlased, vahendas MITi Technology Review.
Vastava ainega töödeldud pinnale tilgutatud vesi ei kogune tilkadesse, vaid valgub laiali ühtlase õhukese kihina, mis nähtavust ei sega. Muidu aga moodustuksid pisikesed veepiisad, mis muudaksid auto tuuleklaasi uduseks. Õliga või sellel põhinevate toodetega juhtub vastupidine. Kiht ei lase õlil laiali valguda, vaid sunnib teda kogunema tilkadesse. Kui õlitilgad ise ära ei voola, siis saab nad hiljem lihtsalt puhta veega pestes eemaldada.
Et vee pindpinevus on suurem, siis moodustab tavaliselt just vesi tilgakesi ning õli valgub õhukese kilena laiali. Seega käituvad õli ja vesi antud ainega töödeldud pinnal ootustele risti vastupidiselt.
Olgugi, et aine täpne töömehhanism ei ole veel teada, on siiski ilmne, et see koosneb nö kahest erinevast kihist, mis tähendab seda, et pikaahelalised molekulid ehk polümeerid saavad muuta oma kuju ja asetust vastavalt sellele, kas nad puutuvad kokku vee või õliga. Õliga kokku puutudes tõusevad kihi pinnale need polümeeride osad, mis sunnivad õli tilkadesse kogunema, veega kokku puutudes asuvad aga tööle polümeeri need osad, mis vee ühtlase õhukese kihina laiali ajavad.
"Selline kiht oleks eriti kasulik autoklaaside sisekülgedel," ütles professor Jeffrey Youngblood, kes juhib aine väljatöötamisega tegelevat töögruppi. Kiht takistab klaaside uduseks muutumist, kuid samas hoiab ka mustust eemal. Võimalikke rakendusi on teisigi. Näiteks võib selle materjaliga töödelda filtreid, mis lasevad küll vee läbi, kuid õli peavad kinni. Seetõttu saaks neid kasutada näiteks naftareostuse likvideerimisel.
Takistuseks toote turustamisel on esialgu selle kõrge hind. Suur osa edasisest arendustööst ongi suunatud odavamate ja töökindlamate lahenduste väljatöötamisele. Esialgu tõrjub väljatöötatud aine vaid naftal põhinevaid tooteid, kuid tulevikus luuakse loodetavasti vahendid, mis tõrjuvad ka sõrmejälgi, aidates nii puhtana hoida näiteks prille või arvutite monitore.
Vaata ka teisi Novaatori uudiseid

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele