• OMX Baltic0,62%301,55
  • OMX Riga0,4%866,98
  • OMX Tallinn0,27%1 966,8
  • OMX Vilnius0,22%1 168,3
  • S&P 5000,74%5 525,21
  • DOW 300,05%40 113,5
  • Nasdaq 1,26%17 382,94
  • FTSE 1000,32%8 442,28
  • Nikkei 2250,38%35 839,99
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,97
  • OMX Baltic0,62%301,55
  • OMX Riga0,4%866,98
  • OMX Tallinn0,27%1 966,8
  • OMX Vilnius0,22%1 168,3
  • S&P 5000,74%5 525,21
  • DOW 300,05%40 113,5
  • Nasdaq 1,26%17 382,94
  • FTSE 1000,32%8 442,28
  • Nikkei 2250,38%35 839,99
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,97
  • 25.04.07, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tõstuki ostul lähtu omamiskulust

Suurenevad tööjõukulud, energia- ja kütusekulud ning tihe konkurents sunnivad ettevõtteid senisest tähelepanelikumalt jälgima jooksvaid kulutusi ladudes kasutatavale tehnikale.
Esimeseks kulude kokkuhoidmise võimaluseks on optimaalse tõstukipargi koosseisu planeerimine. Õige tõstukipargi kooslus võimaldab tööd efektiivsemalt planeerida. Teine ja samaväärne võimalus on tõsteseadmete ostmisel jälgida, lisaks ostuhinnale, ka tulevasi ekspluatatsioonikulusid. Tõstuk, mis ostes on 10 % soodsam, võib juba esimese aasta lõpuks, tänu suurematele ekspluatatsioonikuludele, osutuda kallimaks. Seega tuleb tõstuki ostmisel tähelepanelikult jälgida kütusekulu (sisepõlemismootoritega tõstukid), elektrikulu, hooldeintervalle, kui tihti tuleb vahetada hüdrosüsteemi õli jne. Nimetatud andmetes on eri tootjatel kohati väga suured lahknevused.
Sarnaselt autotööstusega otsivad ka tõstukitootjad pidevalt uusi võimalusi, et pakkuda klientidele järjest pikemate hooldeintervallidega ja väiksema kütusekuluga tõstukeid.
Tuues veelgi paralleele autotööstusega - ka tõstukitootjad on pööranud pilgud hübriidtehnoloogia kasutamisele. Kui eratarbijatest autoostjatele on hübriidauto omamine pigem loodusesse suhtumise kui majandusliku efekti küsimus, siis ettevõtetele on see just oluline kulude kokkuhoiu võimalus.
Seetõttu ongi Still panustanud hübriidtõstukitele, kus sisepõlemismootorit kasutatakse ainult elektrienergia tootmiseks ja hüdrosüsteemi tööks. Hübriidtõstukid kulutavad keskmiselt 2,5 liitrit kütust töötunnis, mis on kuni 1,5 liitrit vähem kui tavaliste diiselmootoritega tõstukitel. Tõstuki kaheksatunnise tööpäeva korral on ainuüksi kütuse pealt kokku hoitav summa kuni 40 000 krooni aastas.
Arvestades, et hübriidtõstukid on keskmiselt kuni 10% kallimad tavalistest sisepõlemismootoritega tõstukitest, tasub enaminvesteeritud summa ennast juba aastaga. Tõstuki liisimisel on kütuse säästmiselt saadav kokkuhoid kohe märgatav, kuna sel puhul jaotuvad tõstuki soetamiseks tehtavad kulutused pikemale perioodile.
Hübriidtõstukitel on hüdropump ja sõitmiseks kasutatavad hooldusvabad elektrimootorid üksteisest täiesti sõltumatud. Selline lahendus pakub mitmeid eelised traditsiooniliste sisepõlemismootoritega tõstukite ees. Kuna tõstmiseks ja tõstuki liikumiseks kasutatakse erinevaid mootoreid, siis on võimalik samaaegselt maksimaalse võimsusega koormat tõsta ja väga väikese kiirusega sõita.
Samas kasutavad tootjad veel mitmeid teisi võimalusi, kuidas oma tooteid ökonoomsemaks muuta.
Lisaks kütusekulule on oluline kokkuhoiuvõimalus valida tõstuk, mille hooldekulud on võimalikult väiksed. Olenevalt tõstukitootjast, võib hooldeintervall olla 250 kuni 1000 töötundi. Hooldekulud võivad seega, olenevalt hooldetööde hindadest, erineda kuni neli korda. Samas ei saa kindlasti väita, et hooldeintervalli pikkus annab täieliku ülevaate hooldekuludest. Hooldekulude hindamisel on otstarbekas uurida hooldetööde graafikut - milline hooldus kui palju maksab.
Tõstuki valimisel tuleb silmas pidada ka kasutusmugavust, liikumise sujuvust, nähtavust juhikabiinist jne. Tänu heale kasutusmugavusele väheneb oht vigastada töö käigus kaupa, laoriiuleid, tõstukit jne. Nähtavus on üks olulisemaid faktoreid.
Autor: Jaan Viita

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele