Eestis on välja kujunenud kümmekond staarkoolitajat eesotsas Peep Vainu ja Mare Porgiga, kellele ollakse nõus maksma ka ühepäevase koolituse eest kuuekohalise summa. Üks sõna - ja vähemasti kümnekas, millest koguneb päevaga 100 000 kuni 150 000 krooni.
Staarkoolitajad on tõusnud seisusse, kus neilt ei oodatagi konkreetseid õpetussõnu, pigem tullakse kuulama ja vaatama artisti antavat innustavat sõnalavastust.
Staarkoolitajad ise väidavad, et koolituse hinnad vastavad täpselt nõudluse-pakkumise vahekorrale ehk pole ei kõrged ega madalad. Aira Tammemäe ütleb, et tõstab kohe oma koolituspäeva tasu, kui ta ei jõua nii palju koolitada, kui nõutakse. Seega on tegu lihtsa ja konkreetse hinnakujundusega.
Enamikul firmadest on koolituseelarve ja kui see võimaldab, miks mitte lubada endale nimega koolitajat. Leidub firmasid, mis tellivad samalt inimeselt uusi koolitusi, soovides kogeda sama tunnet, tehes nn kordusoste.
Mida suuremad tipud, seda harvemini sõnalavastust ette kantakse, kuna esinemine nõuab kuni nädala pikkust ettevalmistusperioodi.
Kalli koolituse ostjad peaks aga koolitajaga kindlasti kokku leppima, et koolitus oleks kui hästi istuv rätsepaülikond, mitte aga ühe kalli firma masstoode, mille silt maksab.
Pole mõtet lasta Peep Vainul jutustada lugu, kuidas ta Ameerika Ühendriikides piibleid müüs. Samuti võib sütel kõndimine jääda meelde kirka elamuse ja eneseületusena, ent kuivõrd palju saab seda lugeda koolituseks?
Võimalik aga, et meis kõneleb eelarvamus ja staarkoolitajad pakuvadki personaalset lähenemist, millega saavutatakse kuulajates vaimne eneseületus ja mis õigustab kõrget hinda. Samas on suurtel saalikoolitustel personaalse lähenemise võimalus väike. Firmakoolitusel on aga see pluss, et saab sõeluda välja konkreetse firma probleemid ja nendele keskenduda.
Tuleb arvesse võtta, et saalikoolitustega kaasnevad suured väljaminekud, ettevõtte sees küll vähem. Koolitusfirmad näitavad korralikku kasumit, seega on koolitusturg aus, läbipaistev, konkurentsile avatud.
Kindlasti tuleb tunnustada koolitajate head artistlikku ettevalmistust, sugereerivat sõnaseadet. Suure tõenäosusega suudetakse süstida kuulajatesse tubli portsjon uut eneseusku, tegutsemistahet ja motivatsiooni.
Tippkoolitajad on ühtlasi ka teerajajad uute suundade ja lähenemistega koolitusele - kuidas panna kuulajad kaasa mõtlema. Seega kallid koolitused kahju ei tee. Ent suurem osa kasust võib jääda paljalt platseeboefekti kanda.
Autor: ÄP