• OMX Baltic−0,55%297,88
  • OMX Riga−0,02%865,61
  • OMX Tallinn−0,03%1 959,55
  • OMX Vilnius−0,4%1 165,97
  • S&P 5000,58%5 560,83
  • DOW 300,75%40 527,62
  • Nasdaq 0,55%17 461,32
  • FTSE 1000,13%8 474,23
  • Nikkei 2250,57%36 045,38
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,89
  • OMX Baltic−0,55%297,88
  • OMX Riga−0,02%865,61
  • OMX Tallinn−0,03%1 959,55
  • OMX Vilnius−0,4%1 165,97
  • S&P 5000,58%5 560,83
  • DOW 300,75%40 527,62
  • Nasdaq 0,55%17 461,32
  • FTSE 1000,13%8 474,23
  • Nikkei 2250,57%36 045,38
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,89
  • 27.06.07, 12:47
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Liustikutüdruk lõpetab poolelijäänud teekonna

1942. aasta 15. juulil alustasid teekonda Kentucky osariigist USAst Suurbritanniasse kaks pommituslennukit B-17 ning neid saatvad kuus hävituslennukit P-38. Kohale nad aga ei jõudnud.
Vahemaandumised olid planeeritud Maine'i osariigis, Labradoris, Gröönimaal, Islandil ja Šotimaal. Lennukid saadeti Suurbritanniasse, et tõhustada võitlust natside vastu Euroopas.
Paraku lennukid Inglismaale ei jõudnud, sest halb ilm ning kütuse lõppemine sundisid neid tegema hädamaandumise Gröönimaal. Imekombel ei saanud keegi viga ning mõne päeva pärast päästeti ka meeskonnad. Lennukid aga jäidki Gröönimaale ning kattusid aja jooksul paksu jääkihiga.
Sellega võinuks lugu lõppenud olla, kuid mõnedele entusiastidele pakkusid lennukid järgnevate kümnendite jooksul siiski elavat huvi. Esimene ekspeditsioon Gröönimaale lennukite päästmiseks võeti ette aastal 1977, kuid see ebaõnnestus nagu mitmed teisedki peale seda, sest lennukid olid mattunud umbes 80 meetri jää alla.
Õnnestunud ekspeditsioon viidi lõpuks läbi aastal 1992. Valiti välja seismiliste uuringute järgi kõige vähem kahjustatud lennuk. Lennukini jõuti puurides ning kuuma veega jääd sulatades. Seejärel lõigati lennuk tükkideks ning transporditi Middlesborosse, kus algasid kümme aastat kestnud taastamistööd.
Lennukile anti nimeks Glacier Girl (liustikutüdruk) ning esimese restaureerimisjärgse lennu võttis ta ette 26. oktoobril 2002. Tänaseks on Glacier Girl üks kolmest lennuvõimelisest P-38 hävituslennukist. Kokku toodeti seda marki lennukeid aga 10 037.
Nüüd on Glacier Girl tegemas ettevalmistusi, et lõpetada lend, mis 65 aastat tagasi ebaõnnestus. Tuult tiibadesse!
Loe ka teisi Novaatori uudiseid.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele