• OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 5000,13%5 282,7
  • DOW 30−1,33%39 142,23
  • Nasdaq −0,13%16 286,45
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 2251,03%34 730,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 5000,13%5 282,7
  • DOW 30−1,33%39 142,23
  • Nasdaq −0,13%16 286,45
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 2251,03%34 730,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • 19.09.07, 11:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Turvalisemad autod arukast terasest

Eesti teedel hukub iga nädal inimesi. Mida teha? Liiklusõnnetustele piiri panemine ei tundu väga hästi edenevat. Võib-olla saaks muuta autod turvalisemaks? Reisijate ja juhi kaitsmisele kulutavad autotootjad järjest enam aega, jõupingutusi ja raha.
Lisaks kere disainile on üheks võtmeelemendiks kasutatava terase tüüp. Kokkupõrke korral peavad teraskomponendid samaaegselt toime tulema kahe ülesandega. Nad peavad olema painduvad, et absorbeerida suurema osa kokkupõrkeenergiast, kuid samal ajal säilitama oma kuju, et kaitsta kabiinis olevaid reisijaid.
Saksamaal Düsseldorfis asuva Max Plancki rauainstituudi teadlased on välja töötanud uut tüüpi terase, mis neid tingimusi täidab, kirjutas Physorg.
Kokkupõrke korral nende loodud nn TWIP-teras küll deformeerub, kuid säilitab võime painduda ja energiat endasse haarata. Iga terasosa pikeneb ja annab ülejäänud deformeerumisenergia edasi teda ümbritsevatele osadele, mis ka seejäärel kuju muutma hakkavad. Niimoodi jaotatakse energia laiali üle kogu pinna, kokkupõrkehetk absorbeeritakse tõhusamalt ja reisijad jäävad terveks.
Mõne aasta jooksul integreeritakse TWIP-teras põrkeraudadesse ja kõrvalustesse, mis on kokkupõrke korral kõige haavatavamad osad. TWIP-terase loomine näitab, et teras ei kavatse veel niipea autoehituse ajalukku kaduda.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele