Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Firmakingituste komme Eestis alles arengujärgus

    Nõukogude ajal ärikingitusi ei tuntud ja populaarseks muutusid need paar aastat pärast taasiseseisvumist. Ka tollal esines väga eriilmelisi kingitusi, mis vastasid ettevõtte iseloomule. Samas saab rääkida ka ärikingikultuuri üldistest suundadest.
    "Tundub, et igasuguse pisinänni osakaal oli varastel üheksakümnendatel suurem kui praegu," nendib EMT avalike suhete juht Kaja Pino.
    Pino sõnul oli mobiil ja kõik sellega seonduv tollal nii kõva sõna, et selle elitaarsus väärtustas kindlasti ka kõige tavalisemat logoga plastmasspastakat.
    Ühe huvitava kingitusvaldkonnana tuletasid pikema staažiga kolleegid Pinole meelde, et iseseisvuse algusajal olid üldpopulaarsed meened näiteks firmalogoga tuhatoos ja välgumihkel.
    "See oli ju aeg, mil kontorites, ajalehetoimetustes ja mujalgi töölaudade taga veel suitsetati," meenutab Pino. "Praegu oleksid EMT-l sellised meened küll täiesti välistatud, sest me edendame tervislikku eluviisi ja toetame rahvasporti."
    Tollaste ja tänaste kingituste võrdlemisel ütleb graveerimistööde ja rinnamärkide valmistamisega tegeleva Heinari Töökoja juhataja Heinar Ivanov, et suund on järk-järgulise unikaalsuse suurenemise poole. Kümmekond aastat tagasi olid toodangus rohkem moes firmasümboolikaga lipsunõelad jms.
    Postimuuseumi juhataja Aive Küngi sõnul läksid Eesti Postis logodega esemed moodi 1990. aastate keskel. Algul valmistas iga maakonnakontor oma suveniirid, ühtse sümboolika kasutamine muutus kohustuslikuks alles 2002. aastal.
    Ajas tagasi vaadates tõdeb Küng, et postisümboolikaga esemed ilmusid esmakordselt 1988. aastal Tallinna peapostkontori 350. juubeli puhul. Siis ilmus teemakohane trükis, valmistati logoga pastapliiatseid, kalendrialuseid ja dokumendimappe.
    "Varasemal ajal osteti firmakingitusteks samuti kunstiesemeid, mida tavaliselt kingiti kas külalistele, teisele kollektiivile või valitsusasutuste esindajatele," meenutab Küng.
    Mõne ürituse puhul valmistati rinnamärke, vimpleid ja logoga klaase, mida töötajatele kingiti.
    "Eesti Põlevkivis valmistati tolle aja kingitused peamiselt käsitööna," võtab kokku suurettevõtte kogemuse PR-projektijuht Erle Hallik. Näideteks huvitavamatest kingitustest toob Hallik kaevurikirkad ja -lambid, vaskgravüürid, praktilised kaminatarvikud ja šašlõkikomplektid. Kuid kingiti ka elektrilisi mõõteriistu, tööriistakomplekte ning raamatuid. Halliku kinnitusel oli tollaste kingituste osatähtsus sama suur kui praegugi.
    Dolomiitmeene juhataja Heiki Lukk ütleb, et 15 aasta taguse ajaga kõrvutades suuri muutusi polegi. Ka praegu tellivad firmad, asutused, kultuuri- ja spordikollektiivid oma logoga dolomiidist tooteid.
    "Vahe on selles, et praegu on kõige nõutumaks dolomiidist kellad firmasümboolikaga või spetsiaalse tekstiga," räägib Lukk.
    "Nähtavasti leitakse, et kellade puhul on tegemist praktilise esemega."
    Nõukogude aja lõpus ja iseseisvuse alguses anti firmakingitustena suveniire, reklaamkinke hakati tegema 1990ndate algul.
    Täpselt ei ole selge, mis ajast saab firmakingituste ajalugu Eestis hakata arvestama. Heikki Plooman Reklaamkingieksperdist ütleb, et kui tema oli 1994. aastal reklaamkingituste müügimees, siis reklaammeeneid oli Eestis hakatud valmistama umbes aasta-poolteist tagasi.
    Ploomani sõnul müüdi 1990ndatel seda, mida saada oli. Tootekatalooge oli kaks - Gifts ja Promotion. "Sortiment hakkas suurenema aastast 1995. Valik ja kauba liikumise kiirus on pöördvõrdeline tänapäevaga," ütleb ta.
    Tollal oli neli levinud kinkekella tüüpi - püstise läbipaistva klaasiga elektroonilise tablooga lauakell, püramiidikujuline lauakell, millel logo pöörles sekundiosuti asemel ja lisaks klapiga reisikell.
    Nõukogude ajal oli vähe firmakingitusi. "Ilmselt kingiti Tarbeklaasi vesipildiga morsiklaase ja ARSi nahast külalisteraamatuid," oletab Plooman. Ta lisab, et see kõik oli siiski suveniiri tasemel.
    ASi Standard turundusassistent Kadre Spitz ütleb, et tol perioodil oli puudus kõigest - kingitustest, teenusepakkujatest, materjalidest, ideede teostajatest.
    "Tihti kannatas hea idee just toote materjalide tõttu," lisab Spitz.
    Ta toob 1980. ja 1990. aastate kingituste näiteks auaadressid firmade tähtpäevadeks, mis olid tehtud käsitsi, kalligraafias ja ARSi nahkkaante vahel, Marati firmasärgid, logoga mütsid, Norma firmakandikud, firmamärgid ja ürituste märgid ning vimplid.
    Autor: Riho Paramonov
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.