Plektrum Studio loovjuht Herkko Labi
kirjutab aripaev.ee-le saadetud kommentaaris, et hea on märgata, et retrohõng
Eesti reklaami kohal on asendumas millegi nii mõnusa ja ahvatlevaga, kui seda on
stiilidest, tähendustest ja ilust pungil puhas kunst.
Juhla Mokka, nõukogude nostalgia, 90ndate veidrused ja üleminekuaja kahevahel olek on hakanud leidma endale väärilisi väljakutseid kujundaja pea nurgatagustest, kus elavad fantaasia, mängulisus ja ennekõike julgus. Kuid mitte reklaamikunstist pole siin jutt, vaid just sellest pesuehtsast kunstist galeriides täna ja aastakümneid tagasi. Uue energia näiteid on palju, järgnevalt toon välja kolm parimat pala: Starmani uus kujunduskeel, koorejäätise maailm ja Viru keskuse op-kunsti seeria.
Starman on tuttavaks muutunud oma julge joonega, mille peal kohtuvad perspektiivist väljas tegelased ja ootamatu väljendusviis tekstile (Anu Lambi hääl ja suurte peadega inimesed). Uus telereklaam läheb aga veelgi kaugemale ja on justkui jäljend naiivse kunsti või naivismi lapselikest nurkadest, rõõmsast tonaalsusest ning reaalsest maailmast eemale nihutatud objektidest. Abstraktne valge kast kui Starmani toode rõhutab ärapöördumist müügimaailma üks-ühele peegelduse kultusest veelgi, andes sedaviisi kordades rohkem võimalusi positiivseks isemõtlemiseks. Koorejäätise kampaania astub aga teises suunas, et teha kannapööre eestlasele nii tuttava ja südamliku nukufilmikunsti poole. Siin on digitaalse maailmapildi ülekuhjanud kujundusgraafika kangelased asendatud koduse ja sõbraliku savist voolitud mehikesega, kes saab kohe lähedaseks ja räägib vaataja/lapsega kui elav skulptuur.
Viru keskuse op-kunsti seeria on muidugi kõige vahetum näide kunsti hingamisest Eesti reklaamis – oskuslikult kunstivormi tõstetud “kaubad”, mille piirjooned annavad vaatajale aimu “toote” tähendusest, kuid moodustavad seejuures ka ehtsa optilise efekti. Copywriteri leid “op”-i ja “shop”-i vahelises sarnasuses vääriks muidugi muna juba täna. Lisaks väga heale lõpplahendusele on op-seeria kodumaa reklaami jaoks samuti vajalik näide kunsti jõust sõnumi edastamisel. Olgu selleks ootamatu muster, vaataja tajuga mängiv kompositsioon või otse kunstiajaloost leitud vorm, reklaamseeria näitab igal juhul üles põnevat võimalust sõnumi edastamiseks kunsti kontekstis. Samal viisil pöörduvad uue energiaga vaataja poole ka Koorejäätis ja Starman. Just kunsti jõul julges võtmes, nostalgia asemel sõnum ja pilk uues mõttes.
Artikkel jätkub pärast reklaami