Esmalt mõni sõna vaidluste keskpunktis olnud juhendist RTJ 17, mille kohta vandeadvokaadid väidavad, et see "on vastuolus rahvusvaheliselt tunnustatud raamatupidamise põhimõtetega". RTJ 17 on sisuliselt koopia sama teemat käsitlevast rahvusvaheliste finantsaruandluse standardite tõlgendusest IFRIC 12 "Teenuste kontsessioonikokkulepped", mis jõustus 1. jaanuaril 2008.
Seega on sügavalt eksitav väita, nagu ei võimaldaks RTJ 17 omavalitsustel kajastada kontsessioonilepinguid kooskõlas rahvusvaheliste põhimõtetega.
Raamatupidamise Toimkonna poolt välja antud juhendite õiguslik staatus on alati olnud pisut ähmane, kuna vähemalt Eesti õigusruumis on ainulaadne olukord, kus valdkonda reguleeritakse suures osas juhenditega, mille sisu koostamist riik ei kontrolli.
Raamatupidamise seadus, mis ise kehtestab raamatupidamisele ainult kõige üldisemad raamid, kohustab Raamatupidamise Toimkonda andma välja seadust täpsustavaid juhendeid, mis peavad omakorda tuginema rahvusvahelistel finantsaruandluse standarditel (IFRS).
Praktikas tähendab see, et paarikümne leheküljelist seadust selgitab mitmesaja leheküljeline RTJide kogum, mis omakorda tugineb paarituhande leheküljelisel IFRS standardite kogumil. Kahe viimase koostamist riik ei kontrolli – enamgi veel, vastavalt raamatupidamise seadusele ei tohi valitsusasutused sekkuda RTJide koostamise protsessi ega sisusse.
Sarnane süsteem, kus riik raamatupidamise standardite koostamisse ei sekku, toimib edukalt paljudes arenenud riikides, näiteks Suurbritannias ja Soomes. Enamikes Ida-Euroopa riikides koostavad aga raamatupidamise juhendeid ministeeriumite ametnikud, mitte sõltumatud eksperdid.
Kuigi viimane riigikohtu otsus näitab, et Eesti süsteemil on juriidilisi puudusi, on see siiani praktikas toiminud hästi – seda on aktsepteerinud kõik turuosalised, alates ettevõtetest, kes juhenditest lähtudes aruandeid koostavad, kuni audiitoriteni, kes juhenditele vastavuse kohta oma järeldusotsustes arvamust avaldavad. Süsteem on olnud tõhus ja odav maksumaksja jaoks ning selle tulemusena valminud juhendite kõrget kvaliteeti on ära märkinud ka Maailmapank.
Riigikohtu otsus, mis kuulutab RTJid soovituslikuks, ei aita tegelikult ühtegi turuosalist. Kui näiteks Tallinna linn peaks oma aruannete koostamisel ignoreerima RTJ 17 või mõnda muud juhendit, siis pole neil oma aruannetes enam võimalik väita, et need vastavad IFRSile või Eesti heale raamatupidamistavale (aruande vastavust ühele neist kahest nõuab raamatupidamise seadus).