• OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%104,71
  • OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%104,71
  • 12.01.11, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

E-pood annab väiketootjale hüva stardipaku

Väiketootja võiks e-müügi keskkonda luues arvestada, et internet võimaldab teha tasuta turuanalüüsi ja kaasata potentsiaalseid kliente ka toote loomise protsessi, leiab OÜ Awerk-Data e-turunduse müügijuht Andres Laaspere. Ehk siis piltlikult öeldes saab nõnda pugeda lõpptarbijale võimalikult sügavale hõlma alla, arvestada tema soove ja vastavalt nendele ka edasi toimida.
"E-poe loomise juures on tähtsaim usalduse loomine, see tasub vaevanägemist," kinnitas Laaspere. "Ostukeskkond peab olema usaldusväärne, sisaldama piisavalt infot, olema loogilise ülesehitusega ja kliendile lihtsalt kasutatav."
Laaspere soovitab valida vabavaralise sisuhaldussüsteemi, sest see on kõige paindlikum ja väiketootja ei jää sõltuma kodulehe arendajast. Samuti tasub e-poe tarkvara valides jälgida, et selle struktuur oleks otsingumootorisõbralik. Enda nähtavaks tegemisel on firmal võimalik kasutada tasuta kanaleid, näiteks otsingumootoreid, Facebooki, Twitterit, Youtube'i, blogi ja e-posti, loetles ta võimalikke variante. Laaspere rõhutas, et internetiturunduses ei maksa loota üleöö saabuvaid tulemusi.
"Müügikeskkonna ehitamine ja otsingumootoritele optimeerimine võtab aega, sestap tuleb sellega ka võimalikult kiiresti alustada," ütles ta.
"Oluline on agentuuriga suheldes võimalikult täpselt kirjeldada oma soove ja ootusi, sest nii saab kõige täpsema hinnapakkumise," selgitas ta.
Väikeste kuludega tõhus tulemus. Küünlaid ja kreeme valmistava OÜ Joik Küünlad & Spaa asutaja ja juhatuse liikme Eva-Maria Õunapuu sõnul näitab tema firma e-poe kogemus, et algaja väiketootja jaoks on internetimüük suurepärane võimalus toodete turustamiseks, kuna selle kulud ja investeeringud on võrreldes nn tavapoega väiksemad.
"Jäävad ära kulutused ruumide rendile, müüjate töötasudele, poe sisustusele jne," nentis ta. "Samuti on võimalik alustada ka väikese sortimendiga, mis tavapoe puhul oleks võimatu."
Õunapuu tõdes siiski, et hoopis kuludeta ei saa ka e-poodi üles ehitada ega hallata. "Nii on oluline panustada kvaliteetsetele tootefotodele, poekeskkonna kujundusele ja funktsionaalsusele," selgitas ta. "Kuid selles osas on võimalik hea pealehakkamise korral palju ise ära teha."
Uusi e-poode tekib Õunapuu sõnul pidevalt juurde, nii on ka e-kaubanduse turul konkurents järjest tihedam ja just oma asjaga tarbija teadvusesse jõudmine võib kujuneda keeruliseks.
"Kasuks tuleb, kui ettevõtjal on võimalus tooteid pakkuda ka nn traditsioonilisi kanaleid pidi, et oma olemasolust teada anda," rääkis ta. "Oluline roll endast teadaandmisel on sotsiaalmeedial."
Õunapuu lisas, et e-kaubandus põhineb usaldusel kliendi ja müüja vahel, mistõttu teenuse korrektsus, kvaliteet ja kiirus määravad tulemuse.
Internetis laste kingipoodi haldava MTÜ Haldjapere üks eestvedajatest Kristi Terep ütles, et kogu tegevusplaan on üles ehitatud e-poele kui peamisele müügikanalile. Muuseas soovitas ta rakendada sõpru ja pereliikmeid, kes loomisfaasis poele n-ö kriitilise kasutajapilgu peale viskaksid.
Muudatused lähevad kalliks. "Tasub läbi mõelda, millist toodet ja kellele hakatakse müüma, kas toode on kohe saadaval, kas see valmib pärast tellimusarve tasumist, kas tegemist on käsitööga või valmistoodetega, jaemüügiga, hulgimüügiga," iseloomustas Terep e-poe loomise algfaasi.
Tema sõnul on e-poodide haldusteenuse pakkujaid palju ning hinnad erinevad mitu korda.
"Põhiliselt sõltubki hind e-poe keerukusest," tunnistas ta. "Rõhutan, et hiljem lisafunktsioone juurde tellides on teenus väga kulukas - kaasneda võivad ka fotograafi- ning stuudiokulud, samuti igakuine või -aastane tasu veebikeskkonna majutajale."
Internetti on viimase aasta jooksul siginenud mitu kodumaa väiketootjate kraami tutvustavat portaali, kuid esialgu pole käsitöömeistrid ja talupidajad agarad neid kasutama.
Nende võrgukeskkondade näol on peaasjalikult tegemist avaldajale täiesti tasuta pakutavate võimalustega endast ja oma tegemistest teada anda ning kundesid ja koostööpartnereid leida. Müüa saab nii põllusaadusi kui ka käsitööesemeid ja kõike muud, mis liigitub nn talukauba või mahetoodangu alla.
Kõige rohkem ongi maakaupa tutvustavad portaalid kasutamist leidnud mahekraami nautlevate linlaste seas. Üldiselt on need võrgupaigad üles ehitatud tootjate ja tarbijate vahelist suhtlust hõlbustavate veebikeskkondadena, kus mingi kauba valmistaja saab endast märku anda ning mingi kindla toote soovija seda toodet osta või tellida. Kuulutuste lisamine nendesse portaalidesse on üldjuhul tasuta.
E-pood annab võimaluse oma tooteid ja teenuseid suhteliselt väikeste kuludega turustada.
Üldiselt pole e-poe loomise otsust tehes vahet, millise iseloomuga on toode või teenus. Pigem on küsimus ettevõtmises ja soovis e-müügikeskkond luua ja selle kaudu oma tooteid või teenuseid turustada.
Meiele sai määravaks tõsiasi, et nii minul kui ka ettevõtmise teisel eestvedajal Mariliis Tähepõllul on väikesed lapsed, kelle kõrvalt polnud mõeldav kellast kellani töö. Kuna meie tootevalikus on palju tikandeid, mille värvikombinatsiooni saavad kliendid ise valida, siis nende eksponeerimiseks oli e-pood ainus võimalus.
E-poe loomise juures oli kõige keerulisem oma tahtmised kirja saada nii, et see hiljem ka arvutikeeles loogiliselt avalduks. Tagantjärele targana soovitame selgelt oma soovid paberile joonistada ning IT-firmaga need kohe alguses läbi rääkida. Oma kogemuse põhjal võime öelda, et kõike, mida soovisime, me endale lubada ei saanud. Nüüd, poolteist aastat hiljem on meil juba vajadus uue kodulehekülje järele, kuna me ei suutnud kogu tootearendust ja müügiprotsessi prognoosida.
Portaali ülalpidamiseks pole vaja muud kui maksta igakuine serveritasu pluss isiklik aeg, et seda töökorras hoida. Siiamaani olen seda oma tasku arvel teinud.
Talunikke tuleb aidata otsekontaktide leidmisel, sest praegu kulub põllumajanduslikul väiketootjal kõikvõimalike maksude ja vahendustasude maksmiseks lõviosa kasumist. Talukauba vahendamise portaali idee on selles, et eestimaalastel avaneks võimalus omavahel toidukraami jagada ja vahendajad pika ninaga jätta. Nõnda teeniks tootja rohkem ja ka ostja saaks vaheladudes ja poodides loksutamata kauba kätte parema hinnaga.
Senise kogemuse najal võin öelda, et kõige nõutavam on tõeliselt mahe, sõnniku peal kasvatatud kunstväetisteta ja mürkideta toodetud aedvili. Väga suur nõudlus on ka sellise liha ja piima järele, mis on tulnud väikese karjaga taludest, kus peremees suhtub loomadesse kui pereliikmetesse - nn stressivaba liha, piim ja munad.
Kuidas toimib talukauba müügikanal laat.ee ja kui agarad on meie väiketootjad seda kasutama?
Laat.ee kauplemiskeskkonnas kohtuvad tarbijad ja kodumaised väiketootjad ilma vahendaja osaluseta. Selleks pakutakse tootjale tasuta veebiesindust, kus tarbija tutvub kaubaga ning esitab ostusoovid avaldatud andmete kaudu.
Tarbijal on võimalik valida ka tootjaid oma kodukoha järgi, salvestada kontaktid aadressiraamatusse ja koostada lemmiktoodete nimekiri. Teenused on kõigile osapooltele tasuta, mistõttu mitmed kaubad on tavapoest märksa odavamad. Ainukesena välditakse masstoodanguga ettevõtteid ja võõramaist kaupa.
Laat.ee igakuiseid kasutajaid on vähemalt 25 000. Nendest registreeritud tootjaid on umbes 600 ning mõned kuulutavad lihtsalt foorumis või teadetetahvlil. Tooteid oli eilse seisuga 2075. See on hea tulemus, kuid arvestades, et ettevõtjad saavad endale tasuta turustuskanali koos veebiesindusega, võiksid nad seda võimalust rohkem kasutada. Näib, et Eesti tootja on umbusklik, kui keegi hoolib temast puhtalt patriotismist.
Kõige rohkem hinnatakse Muhu mustreid, lambanahast kaupu, saunatooteid ja laste mänguasju. Kui talvel suureneb küttematerjalide ja jõulukaupade müük, siis suvel tekib jällegi huvi palkmajade ja paatide vastu. Lisaks aitab laat.ee leida infot laatade kohta ning jätkata suhet tootjaga internetis pärast laadapäeva lõppu.
Oleme oma ühingu liikmetega katnud kõik portaali kulud, mis ulatuvad sadadesse tuhandetesse kroonidesse. Kuna struktuurifondid pole siiani pidanud võimalikuks meie tegevusi toetada, võib seda nimetada 100% heategevuseks.
Selleks, et keskkond püsiks elujõuline, avasime agentuuridele reklaampinnad. Nii on tootjatele ja tarbijatele teenused jätkuvalt tasuta, sest sellisest eesmärgist oleme lähtunud alates portaali asutamisest.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.10.24, 10:49
“Kujuta ette, kui saaksid teada, et sadu inimesi on käinud salaja su elutoas?”
Et riigiametid või elutähtsate teenuste osutajad pakuvad küberkurjategijatele huvi ei üllata kedagi. Tõsiasi, et igapäevaselt rünnatakse ka väikeettevõtteid tuleb ilmselt paljudele uudisena – sageli ka neile endile.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele