• OMX Baltic0,01262,66
  • OMX Riga0,08877,57
  • OMX Tallinn−0,011 698,06
  • OMX Vilnius0,5998,51
  • S&P 5001,075 554,13
  • DOW 300,3140 861,71
  • Nasdaq 2,1717 395,53
  • FTSE 1000,768 256,1
  • Nikkei 2253,4136 833,27
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,91
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,00100,65
  • OMX Baltic0,01262,66
  • OMX Riga0,08877,57
  • OMX Tallinn−0,011 698,06
  • OMX Vilnius0,5998,51
  • S&P 5001,075 554,13
  • DOW 300,3140 861,71
  • Nasdaq 2,1717 395,53
  • FTSE 1000,768 256,1
  • Nikkei 2253,4136 833,27
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,91
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,00100,65
  • 03.02.13, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Riigiasutuste  hajutamine jääb vaid asendustegevuseks

Uus-vana ettepanek riigiasutusi väljapoole pealinna ümber paigutada on taas puhtaks klopitud ja läikima löödud: asendustegevuseks sobib see tõesti hästi.
Loodusseaduste järgi saab vett liigutada kahel moel: kas lasta voolata loomulikku rada pidi mäest alla, või tahtes vett ülesmäge ajada, joosta ise koos ämbriga edasi-tagasi. Allamäge voolamine ei maksa midagi ja kui väike veski vahele panna, võime isegi energiat saada.
Loomulik voolusäng. Sama lugu on organisatsioonide asupaikadega – seal, kuhu need on koondunud, ongi arengutingimuste seisukohalt nende kõige tõhusamad paiknemiskohad. Riigiasutused on paika settinud tänu loomulikele majanduspoliitilistele voolusängidele. Asutuste optimeerimine on olnud riigi järjekindel poliitika. Kõigepealt ühendati maakondlikud asutused regionaalseteks keskusteks, siis viidi põhifunktsioonid keskusse, jättes kohapeale vaid teeninduspunktid, ja siis liideti ametkonnad omakorda kokku. See on olnud kahekümneaastane edukas taganemislahing, mis võimaldas riigil raskustest hoolimata säilitada oma põhilised teenused ja kvaliteedistandardid.
Kannapööre. Ja nüüd... Kui süsteemid, kontaktid, tavad on sisse töötatud, personal värvatud, välja õpetatud ja lihvitud, seejärel ära koondatud ja siis uuesti koolitatud, teeme jälle kannapöörde? Tögamisi võib küsida, et kui maal on elu välja suretatud – pole enam poodi, kooli, posti, arsti – kas nüüd parandab riik olukorda nii, et asendab postkontori Eesti Loto kontoriga? Või on see pigem asendustegevus?
Asutuste laialipihustamine. See ei saa olla mõistlikuks mootoriks tööhõivele. Riigiametite hajutamisega ehk teenusepakkuja töö ebaefektiivsemaks muutmisega ei saa põhimõtteliselt paikkonna majanduselu elavdada. See saaks võimalikuks vaid siis, kui luua sinna niisugused tingimused, mis innustaksid inimesi ettevõtlusega tegelema. Probleem pole selles, kus mingi asutus asub, vaid selles, milline on selle asutuse mõttekus üldse. Paraku ei arutatagi praegu seda, kas asutused on mõttekad ja tõhusad, vaid püütakse nende ümberasustamisega paigata hoopis teist probleemi: kuidas elavdada elu väljaspool pealinna.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.09.24, 14:25
Paljudel tööstus- ja laohoonetel jätkuvalt tuleohutusülevaatus tegemata: Forus on ettevõtetele oluliseks partneriks
Suurel osal tuleohutusülevaatuse kohuslastest on jätkuvalt ülevaatus tegemata. Päästeamet on viimasel ajal saatnud ettevõtetele hoiatusteateid. Foruse praktika näitab, et tihti pole ettevõtete juhid ja hoone haldjad kursis, millised tuleohutusnõuded peavad olema täidetud ning mis regulaarsusega tuleb seadmeid kontrollida. Valdavalt on murekohad objektidel sarnased.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele