Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tuleviku auto võib olla ikkagi bensiinimootoriga?

    Tesla autodFoto: epa

    Ilmselt enamik meist leiab, et tuleviku auto saab olema vaikne ja loodustsäästev ning peale selle sõidutab meid ka soovitud sihtkohta. Ajakirjanik Steve LeVine käib Wall Street Journalile kirjutatud essees välja mõtte, et traditsiooniline sisepõlemismootor ei pruugi veel nii pea säästlikele mootoritele teed anda.

    Niisiis, miks ei võiks kõik eelpool kirjeldatu toimuda traditsioonilise sisepõlemismootoriga autos? Hiljutisi uuringuid silmas pidades võib öelda, et sisepõlemismootor on hoopis midagi enamat kui esialgu arvata võiks.  
    Sisepõlemismootor on olnud ligi sajandi üks levinumaid vahendeid, mille abil inimesed liikuda saavad. Nüüd tundub, et seda positsiooni on ohustamas elektrimootor. Samas, viidates USA Energiainformatsiooni Administratsiooni ennustustele, on ka aastal 2040 enamik autosid jätkuvalt bensiini- või diiselmootoriga. Prognoosi kohaselt suisa 95% kõigist USA teedel vuravatest autodest.
    Sellise ennustuse üks põhjuseid on nimetatud mootorite pidev täiustamine. USA valitsuse standardite kohaselt peab aastal 2025 ühe galloni (3,78 liitrit) kütusega sõitma 54,5 miili (umbes 87 kilomeetrit). Möödunud aastal oli vastavaks nõudeks 25,1 miili (40 kilomeetrit). Selle saavutamiseks arendavad autotööstused pidevalt mootori ehitust, mis tagab kütuse efektiivsema põlemise mootoris. Samuti arendatakse üha väiksemaid mootoreid. Teadlased teevad küll edusamme nii-öelda superaku arendamisel, ent veel väga pikk tee on minna selle suunas, et elektriauto muutuks turul konkurentsivõimeliseks.
    Möödunud aastal müüdi USAs 16,5 miljonit kergsõidukit. Populaarseimad neist olid pikap-autod Fordi F seeria, Chevy Silverado ja Dodge Ram. Elektri ja hübriidautosid müüdi veidi alla 120 000, mis moodustab ainult 0,7% kogumüügist. Täpsuse huvides tuleb märkida, et nende 120 000 hulka ei kuulu Tesla S müüginumbrid, kuna need selguvad alles sel kuul. Igal juhul ei usu enamik turuvaatlejaid, et proportsionaalses plaanis automüük järgmise kahe kümnendi jooksul muutub.
    Nende numbrite taustal ei tohiks autotootjad kindlasti aga loorberitele puhkama jääda. Tehnoloogias ning poliitikas on praegu suurte muutuste aeg ning suurt mõju on see avaldanud juba ka energiasektorile, mistõttu võivad uuringud elektriautode ja akude vallas suuremat hoogu koguda. Samuti pole põlemistehnoloogia praegu veel piisavalt arenenud.
    Praegu masstootmises olevad diiselmootorid on tõenäoliselt kõige efektiivsemalt arenenud: 45% autosse tangitavast diislist kasutatakse ära selleks, et auto edasi liiguks. Ülejäänud 55% läheb sisuliselt lihtsalt raisku. Bensiiniga on asjalood veelgi hullemad: üksnes 18% bensiinist jõuab nii-öelda ratastesse ehk viib sõidukit edasi, ülejäänud 82% hajub õhku. Isegi maailma parimad sisepõlemismootorid pole nii efektiivsed, et suudaksid kogu tangitud kütuse liikumiseks suunata.
    Siiski, usin töö mootorite arendamiseks on täies hoos ning usutakse, et kahe järgmise kümnendi jooksul suudetakse parandada neid näitajaid oluliselt, mis tähendab, et sama kütusekogusega saab läbida rohkem kilomeetreid.
    Lühidalt öeldes tähendab see omakorda seda, et isegi kui sisepõlemismootoreid kasutatakse ka edaspidi, võimaldab tehnoloogia areng jõuda selleni, et ühe päeva jooksul põletatakse 20 miljonit barrelit naftat vähem kui nüüd. Tegu on märkimisväärse arvuga, arvestades, et praegu kulutatakse ühes päevas keskmiselt 90 miljonit barrelit naftat. Seda siis nii autosõiduks kui muudel otstarvetel. Nii nagu kildaõli tootmine on viimastel kuudel muutnud oluliselt nii Venemaa kui OPECi poliitikaid, tähendab see tulevikus seda, et arengud tehnoloogia valdkonnas võimaldavad kütuse hinda kõikjal madalana hoida.
    Tõelise väljakutse esitab see omakorda elektrimootoritele – kuidas pista rinda sisepõlemismootoritega? Kui inimene ostab elektriauto, siis ta eeldab, et ta teenib selle summa - mis ta maksis elektriauto eest rohkem kui oleks tavalise sisepõlemismootoriga auto eest maksnud - tagasi mõne aastaga.
    GM ja Tesla plaanivad teha suuri jõupingutusi, et ilma laadimiseta saaks sõita rohkem kilomeetreid. Aastaks 2017 või 2018 tahetakse jõuda 200 miili ehk 320 kilomeetri tähiseni. Samas arvatakse, et Tesla autod on siiski liiga kallid, et tõeliselt siseneda massiturule. Seega ei jõua elektriautode tootjad enne nii-öelda tavaautode tootjate kannule, kui nende hind pole piisavalt madal. 
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Olavi Lepp: juht töötab hea tuju nimel
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Elektriarveid 7000 euro eest: Soome pensionärid müüsid maja maha
Soomlased Reijo ja Tuija Löppönen sõlmisid 2022. aastal elektrifirmaga kalli lepingu, mida ettevõte ei nõustunud pehmendama ka pärast neutraalse poole sekkumist, vahendab Soome rahvusringhäälingu Yle uudisteportaal.
Soomlased Reijo ja Tuija Löppönen sõlmisid 2022. aastal elektrifirmaga kalli lepingu, mida ettevõte ei nõustunud pehmendama ka pärast neutraalse poole sekkumist, vahendab Soome rahvusringhäälingu Yle uudisteportaal.
Raadiohommikus: ehitusest, pangandusest ja investeerimisest
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis tuleb juttu SEB värskest majandusprognoosist, arvamuslugude konkursist Edukas Eesti, aga ka finantstehnoloogiaettevõtte uutest tuultest ning kaitsetööstusesse investeerimisest.
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis tuleb juttu SEB värskest majandusprognoosist, arvamuslugude konkursist Edukas Eesti, aga ka finantstehnoloogiaettevõtte uutest tuultest ning kaitsetööstusesse investeerimisest.