Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Advokaat maanteeametile: ärge leiutage jalgratast!

    Advokaadi hinnangul võiks maanteeamet korraldada uue IT-hanke.Foto: Eiko Kink

    Maanteeametil tasuks kaaluda IT-hanke nurjunuks tunnistamist ning uue nõuetekohase hanke väljakuulutamist, leidis advokaadibüroo Glimstedt partner Priit Lätt. See oleks positiivne näide avaliku sektori võimest enda tegevusi parandada.

    „Kurb on näha, et sellistes suurtes tarkvarahangetes, kus on eeldatav maksumus üle 6 miljoni euro, ei kasutata tüüplepingut,“ kommenteeris Lätt. Ta on ainuke advokaat, kes osales tarkvaraarenduse riigihangete töögrupis, mis töötas mõned kuud tagasi välja esimese riigihangete tüüplepingu IKT-vallas. Seljataga on aastapikkune töö, tüüpleping avaldati tänavu märtsis.
    Nii mahukaid hankeid on tema sõnul väga vähe ja hanke korraldajad võiksid kasutada seda tüüplepingut, et vältida jalgratta leiutamist. „Tüüpleping peegeldab nii era- kui ka avalikust sektorist saadud sisendeid,“ märkis Lätt. „Tüüpleping sätestab samuti selliseid põhimõtteid, mida näeb ette määrus, mis reguleerib hankelepingu nõudeid olukorras, kus hanget rahastatakse struktuurifondidest.“
    Advokaadi sõnul on hankijad kohustatud järgima majandus- ja taristuministri määruse nõudeid hangetes, kus hankijad saavad raha täies ulatuses või osaliselt struktuurifondidest. „Maanteeamet plaanib vähemalt osaliselt rahastada Euroopa struktuurifondi rahadest ning ei ole IT-hankes neid nõudeid järginud,“ selgitas Lätt.

    Dokumente kontrollitakse

    Andry Palu, maanteeameti õigusosakonna riigihangete talituse juhataja

    Hetkel käib hankemenetlusest kõrvaldamise aluste puudumise ning kvalifitseerimiseks esitatud dokumentide kontroll. Analüüs valmib siis, kui dokumendid on läbi vaadatud.

    Seisukohta uue hankemenetluse korraldamise kohta ei ole veel vastu võetud.

    Vastavalt ITL enda andmetele on tegemist arenduslepinguga, raamleping on alles ettevalmistamisel. Maanteeametil oli hankemenetlus raamlepingu sõlmimiseks.

    Seda, kui suures osas rahastavad hanget struktuurfondid, sõltub millises mahus taotleme rahastust ning millises osas need ka heaks kiidetakse. Maanteeametil on mõtteid, millistele projektidele esitada taotlus, kuid konkreetsed otsused on veel tegemata.

    Juhul, kui olemasoleva raamhanke põhjal ei ole võimalik saada struktuurivahendite rahastust, on maanteeametil võimalus eraldi avatud hankemenetlusi struktuurivahenditest rahastatavate arenduste tellimiseks.

     

    Ta viitas määrusele „Avalike teenuste pakkumise arendamiseks toetuse andmise tingimused ja kord“, mis võeti vastu tänavu 15. aprillil. „Tüüplepingus ja määruses on selge nõue: lepingupoolte vastutus on piiratud. See tähendab, et kui peaks olema must stsenaarium ja üks hankija tellija on sunnitud esitama kahjuhüvitamise nõude lepingu rikkumise tõttu tarkvaraarendaja vastu, siis kahju esitamise nõue on piiratud,“ rääkis Lätt. Ta tõi näitena, et maanteeameti hankes ei ole mingisugust piirmäära ette nähtud. „Leppetrahvi nõuded on määratud aga need ei ole mõistlikud, sest ei ole poolte õiguste ja kohustuste tasakaalu mõistes balansis,“ selgitas ta.
    Advokaadi soovitus kõikidele hankijatele ja maanteeametile on kasutada seda tüüplepingut. „Siin on ette heidetud, et kui midagi ei meeldi, siis peaks minema vaidlustuskomisjoni. Aga unustatakse ära oluline asi, et pakkuja ei saa vaidlustada hanke tingimusi, kui see on liiga lahja. Pakkuja saab vaidlustada üksnes sellist hanketingimust, mis takistab temal endal pakkumist esitamast,“ märkis Lätt.
    Kui on tegemist eurorahaprojektiga, siis on tema sõnul tõsine risk, et kui hankija ehk maanteeamet sõlmib praegu selle raamlepingu, siis on väga suur risk, et euroraha nõutakse tagasi, sest on rikutud majandus- ja taristuministri määruse nõudeid.
    Äripäev kirjutas artikli maanteeameti IT-hankest, kus tarkvaraarendaja ­Nortal võinuks võita maanteeaameti 6,3 miljoni ­eurose IT-hanke konkurentidest kõrgema hinnaga, sest trikitas hanketingimused enda kasuks.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Tallinna Sadama käive ja kasum langesid
Tallinna Sadama käive langes esimeses kvartalis ning kulude kasvu tõttu vähenes ka kasum.
Tallinna Sadama käive langes esimeses kvartalis ning kulude kasvu tõttu vähenes ka kasum.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Michal: Eesti tööstus kasvaks kliimaseaduse tuules kaks korda
Kliimaminister Kristen Michal räägib, milline on äsja kaante vahele saanud kliimakindla majanduse seaduse mõju Eesti ettevõtetele.
Kliimaminister Kristen Michal räägib, milline on äsja kaante vahele saanud kliimakindla majanduse seaduse mõju Eesti ettevõtetele.