Pille Ivask • 26. september 2015 kell 6:15

Apple’i vuhvelpoed teevad Hiinas head äri

Kliendid iPhone 6s uudistamas  Foto: epa

Hiinas on Apple’i toodetest, eriti iPhone’ist, kujunenud staatuse sümbol ning see on omakorda käima tõmmanud üsna isemoodi äri – võltsesindused, kirjutab CNBC.

Shenzheni linna tekib Apple’i poode nagu seeni pärast vihma. Poe ukse kohal ilutseb kuulus õunalogo, klienditeenindajad on selga ajanud sinised T-särgid, millel samuti Apple’i logo peal. Klientidele on välja pandud iPadid ja iWatchid, mida nad soovi korral uudistada ja proovida saavad.

Küll aga pole need poed tekkinud Shenzheni seepärast, et Apple nii otsustanud oleks, tegelikult on tegu nii-öelda vuhvelpoodidega, mis, tõsi, müüvad Apple’i originaaltooteid. Viimasel ajal on vuhvelpoode veelgi enam juurde tekkinud, peamiselt seetõttu, et eile tuli müügile uus iPhone 6S. Shenzhenis on ametlikult vaid üks Apple'i esindus. 

Poodide teke näitab, kui suurt populaarsust on Apple’i tooted Hiinas kogumas. Majandustulemused aina kinnitavad seda. Apple tegi kolmandas kvartalis Hiinas väga tubli tulemuse, kasvatades käivet võrreldes aasta varasemaga 13 miljardi dollari võrra.

Klienditeenindaja Zhao märkis, et Apple on hiinlaste seas väga populaarne. Zhao töötab samuti vuhvelpoes, mis avati alles kaks nädalat tagasi. „Hiinas on nii palju rumalaid inimesi, kes on valmis maksma kõrgemat hinda, et saada uus toode kätte enne teisi,“ lisas ta.

Apple kasutab traditsioonilist viivitamistehnikat, eriti siis, kui uus toode on läbi teinud suuremaid muutusi. Hiina kliendid saavad uue toote kätte esimesel ametlikul müügikuupäeval ainult sel juhul, kui nad on varem teinud Internetis vastavasisulise broneeringu. Ettevõte on öelnud, et eeltellimuste arv on ületanud pakkumist märgatavalt.

Vuhvelpoed on Apple’i strateegiast märkimisväärselt kasu lõikamas. Nad ostavad volitatud edasimüüjalt toote ning müüvad selle mitmekordse hinnaga edasi. Kliendid, kes ei malda oodata kuupäeva, mil müügile tuleb suurem kogus telefone, teevadki väljamineku. Ka võltsesindused võtavad vastu eeltellimusi ja lubavad, et telefonid on poes alates järgmisest reedest.

Apple pole ise vuhvelpoodide temaatikat kommenteerinud.

Annab brändile vunki juurde

Mitmed analüütikud ütlevad võltsesinduste nähtust kommenteerides, et Apple’i seisukohalt võib see isegi hea olla. Nimelt tõstavad sellised poed klientide teadlikkust brändist. Hiinas on praegu ametlikult ainult 22 Apple’i kauplust. Järgmise aasta keskpaigaks loodetakse ametlike esinduste arvu tõsta 40ni.

Teisalt võivad vuhvelpoed muuta Apple’i jaoks keeruliseks pikaaegsete plaanide tegemise, samuti võib ettevõte kaotada kontrolli oma brändi üle, isegi, kui võltskauplused müüvad originaaltooteid.

Washington on viimasel ajal püüdnud Hiinat veenda, et too intellektuaalse omandi küsimusele rohkem keskenduks ja temaatika suurema vaatluse alla võtaks. Hiina president Xi Jinping on sel nädalal USAs visiidil ning president Barack Obama tuletas talle nimetatud küsimust taas meelde.

Apple’i vuhvelpoodide ärimudel on muutunud Hiinas nii edukaks, et need on jõudnud ka juba suurtesse kaubanduskeskustesse. Ja nagu CNBC ajakirjanik märgib, pealtnäha on tegu Apple’i "päris" poega.

Sellest hoolimata on vuhvelpoodide pidajad viimasel ajal muutumas ettevaatlikumaks. Ametnikud teevad reide ning on üsna usinad katma Apple’i silte ning teadaandeid, mis väidavad, et tegu on ametliku edasimüüjaga. Samas ütlevad mitmed müüjad, et suurt kahju pole see ärile kaasa toonud.

Väidetakse, et kuna Apple’i vuhvelpoed on saanud üha populaarsemaks, on nad varem või hiljem sunnitud uksed kinni panema, kuna turg on ilmselt varsti üleküllastunud.

Lisaks arvatakse, et Apple’i hullus võib õige pea üle minna ning needsamad poed, kes praegu pakuvad nii-öelda õunatooteid, vahetavad varsti brändi ning hakkavad pakkuma midagi muud. Miks mitte näiteks kohaliku tootja Huawei kaupa.

Hetkel kuum