Virge Haavasalu • 1. oktoober 2015 kell 8:30

Eestis üle 2000 Volkswageni seotud petuskandaaliga

Volkswageni sõiduauto.  Foto: Raul Mee

Praegustel andmetel sõidab Eestis veidi üle 2000 Volkswageni, mis on seotud USAs puhkenud heitgaasinäitajate petuskandaaliga, teatas Volkswagen AG.

VOLKSWAGEN AG

Saksa suurkontsern, Toyota järel maailmas number 2 autotootja.

Kontserni kuuluvad Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Lamborghini, Bentley, Porsche, Bugatti.

Endine tegevjuht Martin Winterkorn. Uus tegevjuht Porsche endine juht Matthias Müller. 

Töötajaid 600 000.

Käive 2014: 202,5 mld eurot.

Kasum 2014: 10,85 mld eurot.

Eestis edasimüüja Moller Auto Tallinn AS. 

Volkswageni siseaudit näitas, et Eesti liikluses on selliseid Volkswageni sõiduautosid 1511 ning tarbesõidukeid 530. Kõnealused mudelid on kõik varustatud EA 189-tüüpi diiselmootoriga. Mainitud sõidukid on jätkuvalt tehniliselt turvalised ja sõidukorras.

Endiselt ei puutu asjasse uued sõidukid, mis vastavad Euroopas kehtivale EU6-heitgaasinormile, samuti sõidukid, mille diiselmootor ei põhine EA 189-tüüpi mootoril.

Neid autoomanikke, kelle sõiduki heitgaasinäitajad vajavad parandamist, teavitab Volkswagen asjast individuaalselt. Samuti kavatseb VW oktoobris tutvustada riigiti uusi tehnilisi lahendusi, et viia klientide autod vastavusse õigete tehniliste lahendustega ning et kliendid saaksid leppida hooldusfirmaga kokku nende tööde tegemise aja.

Moller Auto Tallinn juhatuse liige Keijo Kaasik märkis, et niipea, kui on teada järgmised sammud, viiakse ka meedia ja kliendid infoga kurssi. „Tegu on mastaapse juhtumiga ning faktide tuvastamine ja järgnevate sammude planeerimine võtab aega,“ lausus ta.

"Juhtum puudutab lisaks Volkswagenile ka Audit ja Skodat ning Seati - nii on rahvusvaheliselt välja öelnud Volkswagen AG. Kui palju neid autosid Eestis on, ei oska kommenteerida. Tänaseks on selge vaid Volkswageni osa. Vea tehnilise iseloomu kirjeldamiseks on täna veel infot vähe," märkis Kaasik. 

Keijo kinnitas, et kõik klientide omanduses olevad sõidukid on turvalised ja sõiduvõimelised. "Niipea, kui sõidukite hoolduse tehnilised lahendused on erinevatel turgudel tuvastatud ja kättesaadavad, teavitatakse vastavate tootemarkide järgi kõiki kliente. Selles saab olema oma roll nii autode maaletoojatel kui ka edasimüüjatel," lisas ta. 

Ametid põrgatavad vastutust edasi-tagasi

Äripäev uuris keskkonnametilt, kas on plaan hakata järelevalvet tegema. Ameti esialgsel hinnangul on tegu pigem tarbijakaitse küsimusega. „Keskkonnajärelevalvega tegeleb keskkonnaministeeriumi haldusalas keskkonnainspektsioon, kes menetleb keskkonnarikkumisi, ent praegusel juhul on tegu pigem tarbijat ja konkurentsi puudutava teemaga,“ vastas keskkonnaameti pressiesindaja Sille Ader. 

Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski märkis, et autode vastavust ei ole amet kontrollinud, kuna neil puudub pädevus vaidlustada tehase antud numbreid. „Vajadusel kontrollime, et uutel autodel oleks saastenäitude märgis,“ sõnas ta.

Kahe nädala eest süüdistas USA keskkonnaamet Saksa autotootjat Volkswagenit selles, et firma paigaldas 2008.-2015. aastal välja lastud pea 500 000 sõidukile tarkvara, mis tegi testimise ajal nende kütusesaaste tegelikust väiksemaks. Firma teatel võib sellest olla mõjutatud 11 miljonit sõidukit kogu maailmas.

Juba on ilmnenud rikkumised peale USA ka Aasias, mitmel pool Euroopas, sh Eestis. Viimase uudisena selgus, et ka Volkswageni luksusbrändi Audi 2,1 miljonit sõidukit on emisiooniskandaalist mõjutatud. Volkswagenit võib oodata ainuüksi USAs 18 miljardi dollari suurune trahv. Volkswageni tegevjuht Martin Winterkorn astus tagasi ja uueks ettevõtte tegevjuhiks sai Porsche senine juht Matthias Müller, kes asus kohe tegema suuri ümberkorraldusi.

Hetkel kuum