Äripäev • 2. november 2015 kell 10:59

Kogalõmavia esindajad rääkisid Airbusi viimastest sekunditest

Egiptuses alla kukkunud Kogalõmavia Airbus-321.  Foto: epa

Lennufirma Kogalõmavia lennuk Airbus-321, mis laupäeval Egiptuses alla kukkus, oli viimastel lennusekunditel juhitamatu, ütles täna ajakirjanikele lennufirma peadirektori asetäitja tehnilistes küsimustes Andrei Averjanov.

CNNi reporter Richard Guest, kes kajastab ka lennundusteemasid, kommenteeris, et lennuki allakukkumine 20 minutit pärast õhkutõusmist on ebatavaline. „Selleks hetkeks on lennuk autopiloodi peal. Masin on saavutanud oma lennukõrguse ning on vähe võimalusi, et miski saab valesti minna.“

„Lennuk pidurdas õhus vähem kui minuti jooksul üle 300 km tunnis, kaotades samal ajal kõrgust 1,5 kilomeetrit. Sellisel režiimil ei saa lennuk lennata. See räägib sellest, et lennuk on juhitamatu – see enam ei lenda, vaid kukub,“ selgitas Averjanov.

Kogalõmavia on seisukohal, et olukorrani viisid välised asjaolud, „mehaaniline tegevus lennukil“. „Ilmselt käivitus selle ilmnedes katastroofiolukord. Meeskond kaotas täielikult töövõime, just sellega võib selgitada, et ei tehtud ainsatki katset saada ühendust ja kanda ette pardal puhkenud avariiolukorrast,“ vahendas RIA Novosti Kogalõmavia esindajate kommentaari.

Lennufirma juhtkond rõhutas, et lennuk ei saa iseenesest õhus tükkideks pudeneda – selleks peab olema mingisugune väline mehaaniline jõud. „Lennukil ei ole selliseid süsteemitõrkeid, pole rikkeid, mis võiksid viia selleni, et lennuk õhus puruneb,“ ütles Moskvas pressikonverentsil lennufirma peadirektori asetäitja Aleksandr Smirnov.

Tema sõnul ei võimalda ka Airbusi automaatika alluda pilootide äkilistele manöövritele – seega välistas ta ka pilootide juhtimisvea. „Seepärast on ainus võimalik põhjus lennukile avaldatud puhtfüüsiline, mehaaniline mõju,“ märkis ta, jättes täpsustamata, millist mõju ta silmas peab, öeldes, et tuleb ära oodata uurimise tulemused.

Varem olid Kogalõmavia esindajad lükanud ümber jutud selle kohta, et lennukatastroofi põhjuseks võis olla tehniline viga või inimlik eksimus. Lennufirma rõhutab, et lennuk oli suurepärases tehnilises seisukorras ja see võis alla kukkuda vaid mingi väljastpoolt tulnud teguri tõttu.

Samas on musti kaste uuriva ekspertgrupi liige rääkinud Reutersile, et lennukit ei mõjutatud välispidiselt. Kuigi näiteks Briti meedia on täna spekuleerinud pommist lennuki pardal, lükkasid lennufirma esindajad pressikonverentsil selle kategooriliselt ümber, väites, et internetis avaldatud pildid rusudest, kus on näidatud pommi plahvatamise jälgi, on võltsing.

Samuti ei saanud õnnetuse põhjustada see, et lennukit tangiti algselt Venemaal ja seejärel Egiptuses: kütus on mõlemas riigis sertifitseeritud ja kütuste segunemine ei mõjuta kuidagi mootori tööd, kinnitas ettevõte.

Laupäeval kukkus Egiptuses Siinai poolsaarel alla peamiselt vene turiste vedanud lennufirma Kogalõmavia Airbus-321, mis oli teel Sharm el Sheikist Peterburi. Kõik pardal olnud 224 inimest hukkusid.

Venemaal on toimunu uurimiseks algatatud kaks kriminaalasja: õhutranspordi juhtimise ja kasutamise turvanõuete rikkumise ning turvanõuetele mittevastava teenuse pakkumise paragrahvi alusel.

Hetkel kuum