Kristel Härma • 25. aprill 2016 • 2 min
Jaga lugu:

Eesti idu viib veokeid edasi

Skeleton Technologiesi asutajad Oliver Ahlberg (vasakul) ja Taavi Madiberk näitavad enda arendatud superkondensaatoreid.  Foto: Eiko Kink

Skeleton müüb Prantsusmaa ettevõttele 3,5 miljoni euro eest oma superkondensaatoreid, mis hakkavad säästma kütust ja keskkonda veoautodes üle maailma.

Prantsuse transporditehnoloogia arendaja Adgero paneb Skeletoni 160voldised vesijahutusega moodulid veokite järelkärude alla, et koguda pidurdusenergiat. Ühe käru alla läheb ritta viis moodulit, et saada kätte 800 volti. Pidurdusenergiat kasutatakse veoki kiirendamiseks, mis vähendab kütusekulu ja heitgaase veerandi võrra.

Sellist süsteemi, mida Adgero veokitel kasutab, kutsutakse lühendiga KERS, mis on vormelisõpradele tuttav ka vormel 1 võistlussarjast. Raskeveokite jaoks on energiat vaja koguda palju ja Adgero juhi Mack Murray sõnul ei oleks teiste tootjate kondensaatoritega sellised tulemused võimalikud.

Skeleton Technologies

Arendab ja toodab superkondensaatoreid ehk ülivõimsaid energiasalvesteid.

Asutatud 2009. aastal.

Asutajad Taavi Madiberk ja Oliver Ahlberg.

Käive 2014. aastal oli 61 160 eurot, kahjum 718 699 eurot.

Kaasanud investeeringuid 15,9 miljoni euro eest.

Peamised investorid on investeerimisettevõte UP Invest, börsiettevõte Harju Elekter ning Euroopa suurettevõtete ja teadusasutuste ühendus KIC InnoEnergy.

Saanud EASilt toetusi 1,5 miljoni euro eest.

Skeletoni kaasasutaja ja juhatuse liikme Oliver Ahlbergi sõnul on nende jaoks iga klient oluline, aga just transpordisektor ja muu rasketööstus hakkab tulevikus moodustama märkimisväärse osa ettevõtte käibest. „See on üks esimene suurem samm selle poole,“ ütles Ahlberg.

Lepe prantslastega näeb ette, et selle ja järgmise aasta jooksul ostab Adgero Skeletonilt ligikaudu 3,5 miljoni euro väärtuses 160V superkondensaatoreid. Adgero hübriidsüsteemi Skeletoni kondensaatoritega testib teedel juhtiv Suurbritannia transpordifirma Eddie Stobart. Neid järelkärusid tutvustatakse järgmisel nädalal Birminghamis kommertssõidukite näitusel.

Mack Murray sõnul luges ta Skeletoni kohta superkondensaatoritest rääkivast artiklist ja helistas neile. Esimest korda kohtuti 2014. aasta lõpus ning juba mõne kuu pärast pakkus uus partner Adgerole sobiva lahenduse. Seetõttu kiitis Murray, et Skeletoniga on lihtne koostööd teha ja ta näeb selle jätkumist pikemalt, kui esialgne lepe ette näeb. Tema ettevõte tahab kasutada eestimaiseid superkondensaatoreid ka oma tulevastes lahendustes. Murray ütles, et nende järgmine valik oleks olnud turuliider Maxwell, kuid Skeleton on neist tehnoloogiliselt kõvasti ees.

Skeleton näeb veel suuri partnereid, aga Ahlbergi sõnul ei saa neist veel rääkida. Kõik kliendid ei ole ka huvitatud sellest, et avalikustataks nende konkurentsieelised, Skeletoni superkondensaatorid.

Tänu koostööle Adgeroga jõuavad siinsed superkondensaatorid tõenäoliselt lisaks Euroopa Liidu riikidele ka kaugemale, Ameerika Ühendriikidest Hiinani.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt