Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lätlaste invasioon Eestisse

    Tööjõuvahendusfirma Hansavest Rental juht Janek Sirg tõdes, et lätlaste eelistus käia tööl Eestis meenutab, kuidas eestlased üle lahe tööle käivad.Foto: Andras Kralla

    Aina rohkem lätlasi sõidab iga päev tööle suurema palgaga Eesti firmadesse, peale selle on üle 1000 lätlase ennast eeliste saamiseks Valga elanikuks registreerinud.

    „On tekkinud sama efekt nagu siis, kui eestlane käib Soomes tööl,“ ütles tööjõuvahendusfirma Hansavest Rental omanik Janek Sirg. „Kui kaua see kestab, ei tea, sest Läti majandus on vaikselt kasvama hakanud.“
    Sirg on lätlastega suheldes mõistnud, et neile meeldib Eesti tööandjate suhtumine oma töötajatesse, mis sarnaneb Põhjamaadega. „Kuulsin veel mõnda aega tagasi, et palkasid makstakse Lätis Vene mentaliteediga ettevõttes välja siis, kui klient raha maksab. Ükskord ütles lätlane huvitavalt: „Teil on nii hea: meistrid ei loobi töötajaid kiivritega,““ kirjeldas Sirg naaberriikide tööandjate käitumise erinevusi. „Peaksime olema tänulikud soomlastele, kes õpetasid, kuidas peaksime asju ajama, kui meie ei teadnud äritegemisest midagi.“
    Hansavest Rentali partner on Lätis tööjõuvahendaja EKK-HR, mille juht Elina Korsuna rääkis, et Eesti eri linnade ettevõtetes teenivad lätlased kõrgemat palka kui koduriigis. Lätlasi sunnib Eestis töötama kindlasti veel tööpuudus, mis on valusaim mure Põhja-Lätis ja piirkondades Vene piiri lähedal. Viimasel ajal on töötus kasvanud Liepajas, kus suured tehased tootmisele punkti panid. „Tundub, et Läti valitsus mõtleb, kuidas ettevõtjat karistada, mitte aga seda, kuidas meelitada investeeringuid või toetada ettevõtjaid,“ lausus Korsuna.
    Töötajaid pole, areng peatub
    „Eestlasi lihtsalt ei jagu. Pole tööle võtta,“ sõnas Valga transpordifirma A-Karuse juht Allain Karuse, kelle jaoks on viimastel aastatel probleem järjest teravnenud. „Firma ei saagi areneda, kui tööjõudu ei ole.“
    Enamik eestlastest veokijuhte on tööle läinud välismaale, eriti Soome, kuhu tõmbab neid suurem palk. „Mina ei suuda neile nii palju palka maksta kui soomlane, kes maksab kindlasti kaks korda rohkem,“ ütles Karuse, kes ongi nüüd pilgu Läti suunas pööranud, otsides lätlastest juhte ajalehekuulutuste kaudu. Karuse on palganud neli-viis lätlasest veokijuhti Valmierast ja naaberlinnast Valkast.
    Hiljuti tahtsid Eesti firmasse tööle tulla praegu Lätis töötavad ukrainlased, aga kuna seaduse järgi peaks neile märksa kõrgemat palka maksma, ei ole Karuse neid palganud.
    Atria Eesti juhatuse esimees Olle Horm rääkis, et nende juures käivad lätlased tööl ka 50 kilomeetri kauguselt.Foto: Andras Kralla
    Suured tegijad
    Lätlased on tööl ka suurkontsernides. „Eestis on palgatase tiba kõrgem,“ selgitas Atria juhatuse esimees Olle Horm, miks lätlased Eestis töötamist eelistavad.
    Atria Valga tehases töötab 10–15 lätlast. Enamik lätlasi tuleb iga päev tehasesse paar kilomeetrit eemal asuvast Valkast, spetsiifilisemat tööd tegevad lihalõikajad käivad tööl 50 kilomeetri kauguselt Valmierast.
    Soomlastele kuuluvas ja Valgas tegutsevas õmblusfirmas M.A.S.I Company on aastaid töötanud viis naaberlinna lätlast, kes kodulinnas tööd ei leia. Samas ei ole ka Eesti firmal viimasel ajal kerge olnud, ütles tootmisjuht Maarika Närep. Eelmisel aastal koondasid nad müüginumbrite kukkumise tõttu 20 inimest. Sel aastal on juurde palgatud kaks töötajat, sest emafirma tõi teksatootmise Soomest Eestisse.
    Suur osa tööandjaid ütleb, et piirialadel valitseb töökäte nappus. „Eesti poolel on tööjõuga keeruline. Räägitakse, et Valgas on suur tööpuudus, aga tööle ei ole kedagi võtta,“ nentis Tõnis Balodis, kes juhib konteinereid ja kaminatarbeid valmistavat Otoluxi, kus 40 töötajast kümme on Läti kodanikud. Smiltenest ja Valkast pärit lätlased on tööl keevitajate ja lukkseppadena.

    Hea palk meelitab

    Lätlane Martins Baumanis valis Eesti firmas töötamise, sest saab siis kõrgemat palka ja temasse suhtutakse inimlikumalt.

    „Kui on vaja kas või vabu päevi, siis tullakse vastu, nii oled ka ise valmis vastu tulema. Lätis oli teisiti. Raha saan ka rohkem,“ ütles Baumanis, kes teenib pikamaa-autojuhina firmas A-Karuse kuus 200 kuni 250 eurot rohkem, kui Lätis saaks.

    Valkast pärit Baumanise sõnul on piiri lähedal elaval inimesel mõistlik töötada Eestis, sest vahemaa on lühike ja kulud väiksemad kui Riias tööl käies. „Plusse on rohkem kui miinuseid,“ ütles aasta aega Eesti ettevõttes töötanud Baumanis. „Tean inimesi, kes on tööl Elvas, Tallinnas ja Tartus ning muidugi välismaal: Iirimaal ja Inglismaal.“

    Balodis kirjeldas, kuidas tema üritus töötukassast töötajaid leida vastu taevast lendas: arvel oli 21 keevitajat, kuid vaid 11 oli nõus Balodisega laua taga kohtuma. „Kuhu need ülejäänud siis jäid? Ka proovipäevadel langes mitu ära: küll nad ei saanud tulla ja mis kõik takistused olid. Tööle jõudis lõpuks üks ja temagi pidas ainult kuu aega vastu,“ rääkis Balodis.
    Tööl üle Eesti
    Lätlased ei käi tööl ainult Valgas, vaid ka kaugemal: Elvas, Tallinnas, Tartus ja Pärnus. Tallinnas Ericssoni tehases on lätlased töötanud aastaid, niisamuti on lätlasi tihti värvanud Pärnu elektroonikafirma Scanfil.
    Lätlased teenivad raha isegi Tallinnas. Praegu on Maardu metallifirma Finmeci palgal neli-viis lätlast, lisaks ukrainlased, kelle on firma leidnud tööjõuvahendusfirma kaudu.
    Finmeci juht Rainer Jakobson rääkis, et kuna ettevõtte töökeskkond on 90% ulatuses venekeelne, siis ei teki lätlastel ja ukrainlastel keelebarjääri. „Eelistan renditööjõudu, nad on paindlikumad. On nõus tegema ületunde, pikki tööpäevi, olema tööl nädalavahetusel ja kui vaja, siis ka kodus olema,“ ütles Jakobson veel.
    Veel üks näide, kuidas vahemaa lätlasi tööotsingutel ei heiduta, on võtta Tartu lähedalt. Igal hommikul võtavad elektroonikatööstuse Enics bussid Valgast peale töötajaid, kes viiakse Elva tehasesse. Paarkümmend neist tuleb Lätist. Enics on lätlasi palganud, sest lähiümbrusest ei ole tööjõudu lihtne leida.
    „Eks sõna levib ja nii on lätlased meile tööle tulnud,“ ütles Enicsi personalijuht Eveli Punnison, kelle sõnul räägivad lätlased, et nad teenivad Enicsis kõrgemat palka, kui saaksid sama töö eest Lätis.
  • Hetkel kuum
Tõnu Mertsina: nii pikka tootlikkuse langust ei ole Eestis vähemalt 20 aastat olnud
Eesti ettevõtete hinnang oma konkurentsivõimele nii sise- kui ka välisturul on langenud selle sajandi madalaimale tasemele. Halvenenud konkurentsivõime võib pidurdada majanduskasvu taastumist, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Eesti ettevõtete hinnang oma konkurentsivõimele nii sise- kui ka välisturul on langenud selle sajandi madalaimale tasemele. Halvenenud konkurentsivõime võib pidurdada majanduskasvu taastumist, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Tallinna Vesi tõstab kodudele hinda kolmandiku jagu
Tallinnas ja Sauel tõuseb uuel aastal veeteenuse hind eraklientidel 30% ja äriklientidel pea 6% juhul, kui konkurentsiamet Tallinna Vee taotluse heaks kiidab.
Tallinnas ja Sauel tõuseb uuel aastal veeteenuse hind eraklientidel 30% ja äriklientidel pea 6% juhul, kui konkurentsiamet Tallinna Vee taotluse heaks kiidab.
Ühendkuningriigi keskpank pani intressitõstmisele pidurit
Ühendkuningriigi keskpank Bank of England ei tõstnud täna intressimäära, tehes pausi agressiivses 22 kuu pikkuses tõusutsüklis.
Ühendkuningriigi keskpank Bank of England ei tõstnud täna intressimäära, tehes pausi agressiivses 22 kuu pikkuses tõusutsüklis.
Reaalajas börsiinfo
Toiduauto ärimees suve halvimast festivalist: tegime 70 eurot kassat
Esimese suve toiduauto ärimehena tegutsenud Myrakas rääkis saates „Äri Eestimaal“, et suvi läks ettevõttel hästi ning entusiasm on tal endiselt alles. Siiski leidus positiivsete kogemuste kõrval ka tõrvatilk meepotis, kui ta meenutas suve kõige õnnetumaks väljasõiduks kujunenud pannkoogifestivali. „See on meie jaoks halva festivali etalon,“ rääkis Myrakas.
Esimese suve toiduauto ärimehena tegutsenud Myrakas rääkis saates „Äri Eestimaal“, et suvi läks ettevõttel hästi ning entusiasm on tal endiselt alles. Siiski leidus positiivsete kogemuste kõrval ka tõrvatilk meepotis, kui ta meenutas suve kõige õnnetumaks väljasõiduks kujunenud pannkoogifestivali. „See on meie jaoks halva festivali etalon,“ rääkis Myrakas.
Maru Metalli juht kardab, et sektoris läheb raskemaks
ASi Maru Metall juhatuse esimehe Heiti Zukovitsi hinnangul läheb ehitusmaterjalitootjatel tulevikus olukord raskemaks, selgus saates “Äripäeva TOP”. See-eest on ASi Toode peadirektor Aivo Rosenberg positiivsemalt meelestatud.
ASi Maru Metall juhatuse esimehe Heiti Zukovitsi hinnangul läheb ehitusmaterjalitootjatel tulevikus olukord raskemaks, selgus saates “Äripäeva TOP”. See-eest on ASi Toode peadirektor Aivo Rosenberg positiivsemalt meelestatud.
Äripäeva juhtimiskool: kuidas ringmajanduse võimalusi mitte maha magada?
Üks võimalikest lahendustest inimkonna tekitatud keskkonnaprobleemidele on ringmajandus – uus ehk hästi unustatud vana majandusmudel, mille järgi ressursse ja tooteid kasutatakse võimalikult kaua, taaskasutatakse ja võetakse ringlusse, et vähendada jäätmete teket ja ressursside raiskamist. Äripäeva Akadeemia koolitaja Kadi Kenk selgitab, mida sellele majandusmudelile üleminek tähendab nii tootmis- kui ka teenusettevõtetele, kes on selles pikas protsessis võitjad ja kes mitte.
Üks võimalikest lahendustest inimkonna tekitatud keskkonnaprobleemidele on ringmajandus – uus ehk hästi unustatud vana majandusmudel, mille järgi ressursse ja tooteid kasutatakse võimalikult kaua, taaskasutatakse ja võetakse ringlusse, et vähendada jäätmete teket ja ressursside raiskamist. Äripäeva Akadeemia koolitaja Kadi Kenk selgitab, mida sellele majandusmudelile üleminek tähendab nii tootmis- kui ka teenusettevõtetele, kes on selles pikas protsessis võitjad ja kes mitte.
CUPRA avas ainulaadse garaaži uksed
Tallinnas Sõpruse puiesteel avas uksed CUPRA Garage, mille sarnast ei ole terves Eestis ega ka lähipiirkonnas. Tegemist on uudse kontseptsiooniga CUPRA kui automargi tutvustamisel oma klientidele.
Tallinnas Sõpruse puiesteel avas uksed CUPRA Garage, mille sarnast ei ole terves Eestis ega ka lähipiirkonnas. Tegemist on uudse kontseptsiooniga CUPRA kui automargi tutvustamisel oma klientidele.
Korterite hinnad jätkasid kasvu
Teises kvartalis tõusid korterite hinnad eelmise aasta sama ajaga võrreldes 5,7% ja majade hinnad 3,2%, teatas statistikaamet.
Teises kvartalis tõusid korterite hinnad eelmise aasta sama ajaga võrreldes 5,7% ja majade hinnad 3,2%, teatas statistikaamet.
Riia sulgeb ligi 140 kasiinot ja bingosaali
Riia linnavolikogu turvalisuse, korra ja korruptsiooni ennetamise komisjon toetas 139 hasartmängusaali loa tühistamist, 36 luba kuulub Tallinna börsil olnud Olympic Entertainment Groupi Läti tütarfirmale, kirjutas Läti ringhääling.
Riia linnavolikogu turvalisuse, korra ja korruptsiooni ennetamise komisjon toetas 139 hasartmängusaali loa tühistamist, 36 luba kuulub Tallinna börsil olnud Olympic Entertainment Groupi Läti tütarfirmale, kirjutas Läti ringhääling.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.