Ettevõtja Tiit Pruulile kuulub nüüd kontserni Go Group enamusosalus. Senine suuromanik Marcel Vichmann jäi tagaplaanile.
- Go Groupi suuromanik on nüüd Marcel Vichmanni asemel Tiit Pruuli. Foto: Delfi / Eesti Ajalehed / Sven Arbet
Muutused Go Groupi omanikeringis algasid kaks aastat tagasi juunis, kui Vichmanni ja Pruuli pikaaegne äripartner Anti Selge pani Go Groupi ukse enda taga kinni.
Pärast Selge lahkumist omas Go Groupist suurimat tükki jätkuvalt Vichmann, sest ärist loobunud Selge aktsiad liikusid hoiule Go Groupi aktsionäride ringi ajutiselt asunud Vichmanni firma Moonrider kontole. Samal ajal kuulus Vichmanni teisele firmale First Telecom Trading 48 protsenti Go Groupist. Seega oli kontsernist Vichmanni jagu järsku 68 protsenti.
Moonrideri kontol püsisid aktsiad kaks aastat, kuni Pruuli ettevõte Muinasjutukuningas need tänavu omandas. Nüüd kuulub Pruulile ettevõttest ligi 52 protsenti, tehes ta Go Groupi suuromanikuks.
„Tiidu poolt selline osaluse omandamine oli meie vahel enne omandamist kooskõlastatud ja kokku lepitud,“ kommenteeris Vichmann ja kinnitas, et tema ei saanud osaluse muutumisest ei kasu ega kahju. Kui Selge veel omanike seas oli, omas Vichmann Go Groupist 48 protsenti, Pruuli peaaegu 32 ja Selge ligi 20 protsenti.
Seega saab siit järeldada, et kui keegi osaluse vahetumiselt teenis, siis oli see Anti Selge. Tema aga ei tahtnud tausta avada. „Ei-ei, ma ei kommenteeri seda. Poole sõnaga ka mitte,“ ei tahtnud Selge öelda, miks ta Go Groupi omanike seast lahkus.
Venemaal Murmanskis viibiv Selge püsis jätkuvalt salapärane ka siis, kui tuli jutuks, millisele ärile mees praegu keskendub. „Ei tegele narkokaubandusega, seda võite kirjutada,“ naljatas Selge, kelle sõnul ei sarnane tema uus suund Go Groupi omadega. „Kuna mu teine emakeel on vene keel, siis tunnen end Venemaal väga mugavalt. Mul on siin palju sõpru-äripartnereid. Eestiga ei ole mul väga palju pistmist. Pere on Eestis, töö ja asjad mujal.“
Niisamuti ei avalda Pruuli, kui palju läks maksma enamusosaluse soetamine. „See on traditsiooniline küsimus, millele ma traditsiooniliselt ei vasta,“ kostis Pruuli, jättes enda teada ka selle, kust ja kuidas ostuks raha leidis. „Jälle rumal küsimus. Maailm on raha täis.“
Äripäeva hinnangul võis osaluse soetamine maksma minna 16,5 miljonit eurot. Kogu kontserni väärtus on umbes 82,5 miljonit eurot, nii võiks Pruuli osaluse väärtus Go Groupis ulatuda pea 43 miljoni euroni. Enne Go Groupi põhiomanikuks saamist hindas Äripäev eelmisel aastal ilmunud Rikaste TOPis Pruuli vara väärtuseks 11 miljonit eurot.
Äkiline kasumitõus
Pruuli sai Go Groupi suuromanikuks ettevõttele õnnelikul ajal. Nimelt kosus Go Groupi kasum eelmisel aastal tuntavalt – 2 miljonilt eurolt 12 miljonile eurole. Pruuli kiidab, et selle taga on tubli töö. Kas ainult korralik töö? „Eks seal on üht-teist ka raamatupidamislikult ümber hinnatud, aga see ei ole meediateema,“ lisas Pruuli, püsides kidakeelne.
Go Groupi osaluse taga seisev Pruuli ettevõte Muinasjutukuningas ei ole kaks aastat majandusaasta aruandeid esitanud. Pruuli lubas selle korda ajada. „Saadan kurja kirja.“
Pruuli sõnul oli Anti Selge see, kes otsustas, et tahab muuga tegeleda. „Minul on võib-olla viimasel ajal rohkem usku olnud Go asja,“ põhjendas Pruuli, miks just tema nüüd Go Groupi suuromanik on.
Usk Go Grouppi on Pruulil kasvanud mitmel põhjusel. Ta on rahul nüüdseks paar aastat kontsernis tegevjuhi ametis töötanud Jüri Etverkiga. Pealegi on pikka aega Go Groupi murelapse rollis olnud bussiäri jalgu alla võtmas.
„Näen bussinduses juba mõnda aega tunneli lõpus mingit valgust. Eelkõige tänu heale juhtimisele ja kulude optimeerimisele ning eks Eesti riigis on hakanud natuke ühistransporditeema normaliseeruma. Riik saab aru, mida tahab ja ettevõtted mõistavad, kuidas ja mis piires mängida,“ rääkis Pruuli. „Musta piletit ja musta kütust, oletan, on praegu bussiturul palju vähem kui mõne aasta eest. Konkurents on ausamaks ja ühtlasemaks muutunud. Ei ole nii, et mõni mees purjetab lihtsalt eest ära.“
Praadimine oma rasvas
Kohalik bussiturg on aasta jooksul käitunud tormiliselt. Esile tõi Pruuli Tartu linna hanget. „Ei suutnud hanget korraldada. Häbiväärselt mängiti asi veel kaheks aastaks ühe firma kätte,“ ütles Pruuli, kiites aga konkurentide tegemisi. Näiteks on ta rahul, et šotlase Brian Souteri Superbus Eesti turule saabus. “Meie suurte firmade praadimine oma rasvas ei ole lõpuks kasulik kellelegi. Lähed laisaks, kui ei tunne, et keegi kuklasse hingab või kõrvalt sisse sõidab.”
Rikaste TOP
Eelmisel aastal hindas Äripäev ettevõtja Tiit Pruuli vara väärtuseks 11 miljonit eurot, mis asetas ta tabelis 242. kohale. Ilmselt tõuseb Pruuli sel aastal Rikaste TOPis tänu sellele, et sai Go Groupi suuromanikuks.
Peamiseks konkurendiks nimetab Pruuli siiski transpordiettevõtjat Hugo Osulat, kellele kuuluvad bussifirmad Sebe, Lux Express Estonia ja kaubamärki Eurolines haldav Mootorreisi AS. “Hugo on võimsaim. Jälgime väga hoolega, mida ta teeb. Mõnes asjas teame, kuidas teda edestada, aga mõnes asjas ei hakka trügimagi. Rahvusvaheliste bussivedudega me tegelema ei hakka.”
Bussinduses ongi Go Groupil Pruuli hinnangul kõige rohkem teha. „Loodan, et saame selles osas teid varsti rõõmustada,“ sõnas ta, kuid ei avaldanud, milliseid uudiseid täpsemalt silmas peab. „Ühistranspordi kasutamine läheb inimestele veel mugavamaks,“ lisas Pruuli vaid.
Tööd tuleb teha ka kontserni kuuluva reisifirmaga Go Travel, mis on miinuses, kuid Pruuli kinnitusel võtavad ettevõtte tulemused tasapisi jumet. „See värk on ikka inimestes kinni. Muud imenippi ei ole,“ selgitas Pruuli, kuidas Go Travelit turgutavad. „Üheski asjas ei ole võluvitsa. Et kui nüüd selle ühe asja ära teed, lendad nagu võlukuul. On palju pisidetaile, millega tuleb igapäevaselt tegeleda.“
Ta avaldas, et puhkusemüüki suurendas Go Travel nii eelmisel aastal kui ka tänavu tänu reklaamile. „Meie ja Estraveli mahuline vahe on väga suur, aga tänu reklaami- ja turundusinimeste tööle on Go Travelit meediapildis peaaegu sama palju näha kui Estravelit. Inimesed teavad, et Go Travel pakub sama, mida suur Estravel.“
- Moskva-Peterburi-Tallinna rong jõudis reedel 13.38 Balti jaama. Foto: Andras Kralla
Go Groupi tütarfirmad
Go Group tegeleb rongi- ja bussiliikluse, reisikorralduse ja hotellimajandusega. Kontserni majandustulemustest on müügitulu kahel viimasel aastal stabiilne püsinud.
Eelmisel aastal oli kontserni käive 49 miljonit eurot, aasta varem peaaegu 54 miljonit eurot. Kasumireal on kasv aga jõudsam olnud. Kui 2014. aastal teenis ettevõte kasumit veidi üle 2 miljoni euro, siis eelmisel aastal oli number juba teine: ligi 12 miljonit eurot.
Kontsernile kuulub täielikult või osaliselt 19 ettevõtet. Laiemalt teatakse GoBusi, GoTravelit, GoRaili, GoHotelsit ja GoOili.
Bussifirma GoBus on kahjumis. Läinud aastal miinus suurenes. 2014. aastal oli kahjum pea 76 000 eurot, mullu 1,6 miljonit eurot. Müügitulu teenis firma eelmisel aastal 17,7 miljonit eurot, aasta varem 13,2 miljonit eurot.
Reisifirma GoTravel tahab tänavu kasvatada müügimahtu, säilitada või suurendada marginaali ning tõsta müügis ja turunduses efektiivsust. Kahel viimasel aastal on firma käive olnud 9 miljonit eurot. Ettevõtte kahjum suurenes: 2015. aastal oli miinus 231 000 eurot ja aasta enne seda 147 000 eurot.
GoRail tegeleb reisijateveoga rahvusvahelistel reisirongiliinidel ja müüb pileteid Baltimaade, SRÜ riikide ning näiteks Soome ja Venemaa vahelistele jätkureisidele. GoRaili käive kukkus mullu 5,4 miljonilt eurolt 2,2 miljonile eurole. Ettevõte teenib kahjumit. Kaks aastat tagasi oli miinus 2,3 miljonit eurot, möödunud aastal 1,2 miljonit eurot.
Firmale GoHotels kuulub Tallinnas Balti jaama kõrval asuv Go Hotel Shnell. Hotell tõi firmale mullu 83 000 eurose kahjumi, aasta varem oli miinus 16 000 eurot. Käive ulatus eelmisel aastal 1,5 miljoni euroni ja 2014. aastal 1,7 miljoni euroni.
Kütusemüüja GoOil kavatseb sel aastal siseneda metsanduse valdkonda. Kõigepealt rahastada kinnistute oste ja sellelt intresse teenida. Tulevikus tahab GoRail hakata ise metsamaid ostma ja majandama. 2014. aastal oli GoRaili käive 20 miljonit eurot ja eelmisel aastal 14 miljonit eurot. Läinud aastal jõudis firma plussi 114 000 eurose kasumiga, aasta varem oli kahjum 87 000 eurot.
Seotud lood
Bussifirma GoBus suutis 800 000eurose kahjumi pöörata ligi 600 000euroseks kasumiks.
Saksa riigifirmale Deutsche Bahn kuuluv bussifirma Arriva mõtleb haarata tüki Eesti turust. Arriva on kohtunud pea kõigi Eesti suuremate bussifirmadega ning kuuldavasti jäi sõelale Tiit Pruuli ja Marcel Vichmanni GoBus, kuid tehinguni pole jõutud.
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus
Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le
Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.