• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 21.12.16, 13:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Need on isesõitvate autode komistuskivid

Juhita autod ei ole nii lihtne lahendus, nagu meile unistusena kirjeldatud on.
Google'i auto.
  • Google'i auto.
  • Foto: Google
Isesõitvatest autodest oodatakse transpordirevolutsiooni: liiklusõnnetuste arv väheneb, inimesed, kes autot ei juhi, pääsevad paremini liikuma, loetleb Kauppalehti. Selliseid autosid katsetatakse juba mitmes riigis ja asjaga on seotud tuntud tegijad, näiteks Google, aga ka hulk traditsioonilisi autofirmasid.
„Ei usu, et isesõitvate autode rongi võiks peatada,“ ütleb Google’i isesõitvate autode projekti rajaja Sebastian Thrun Science Newsile. Thruni arvates kulub aga vähemalt 15 aastat, enne kui teedel liigub rohkem juhita kui juhiga autosid. Teiste arvates läheb selleks veel rohkemgi aega.
Sellegipoolest on isesõitvate autode teel uurijate hinnangul mitu tõsist takistust.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ümbritseva keskkonna tuvastamine
Auto pardaarvutile näib maantee kirkas päikesevalguses täiesti erinev kui udus või hämaras. Juhita auto peab suutma jälgida teed igasugustes tingimustes. „Olen saanud lootustandvaid tulemusi vihmaga, aga lumi on tõsine probleem,“ ütleb MITi robootika ala teadlane John Leonard.
Andurid peavad olema usaldusväärsed, kompaktsed ja taskukohase hinnaga. Need peavad ka suhtlema kaardiga, et pardakompuuter saaks aru, mis parasjagu paistab. Leonard töötab koos Toyotaga.
Kohtumine ootamatusega
Juhita autodel on raske toime tulla näiteks olukorras, kus liiklust korraldab politseinik. „Autojuhtimise põhireeglitele tuginev programm ei tööta alati, sest on võimatu kõiki stsenaariume ette näha,“ ütleb Duke’i Ülikooli robootikalabori juht Missy Cummings.
Kehakeel ja teised tõlgendatavad viited aitavad inimestel mõnes olukorras navigeerida, aga arvutile on suur väljakutse ära tabada, et näiteks võib olla lapsel mõttes sõiduteele tormata. "Auto peab hakkama saama abstraktse mõtlemisega, seega on küsimus tehisintellektis,“ ütleb Cummings.
Inimese ja roboti koostöö
Kuigi täiesti isesõitvad autod on juba tulemas, on vähemalt lähitulevik pool-isesõitvate autode päralt. Sellega seoses tekib küsimus, kes mille eest vastutab. Kuidas annab auto teada juhile, kes näiteks parasjagu loeb või tukub, et nüüd on aeg vastutus võtta, ja kuidas saab auto olla kindel, et reisija on tegutsemiseks valmis.

Artikkel jätkub pärast reklaami

„Sa nagu oleksid keskendunud juhtimisele, aga ei juhi,“ kirjeldas olukorda Utrechti Ülikooli kognitiivse psühholoogia teadlane Chris Janssen. Tema labor uurib, millele inimesed sellises situatsioonis tähelepanu pööravad.
Küberturvalisus
Eelmisel aastal õnnestus häkkeritel peatada USAs maanteel Jeep, muutes wifi kaudu auto pidureid ja juhtimist. Autosse murti sisse meelelahutuslahenduse kaudu.
Hoiatuseks tehtud katse näitas, et juba tavaautodes on haavatavaid kohti, mida rünnates saab õnnetusi põhjustada. Juhita autod, mis saavad juhiseid ja loevad kaarte pilvest, on palju haavatavamad.
„Mida enam tungib IT igapäevaellu, seda raskem on nõrkusi jälgida,“ ütleb IT-teadlane Sean Smith Dartmouth College’ist. Terroristid saavad autosid õnnetusse saata, aga veel enam on Smith mures muu pärast. Näiteks võivad häkkerid võtta auto pardasüsteemi enda valdusse ja vabastada selle alles lunaraha vastu.
Eetilised probleemid
MITis töötav Iyad Rahwan tegeleb isesõitvate autodega seotud eetiliste probleemidega. Tema sõnul on inimene egoistlik. „Inimene ostab sellise auto sellepärast, et see seab sõitja esikohale.“ Samas tahab seesama inimene, et jalakäijate kaitsmisega tegeleksid tema asemel teised autod.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 6 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele