Täna läheb Tallinna lennujaamas nii lennurajal kui ka terminalis taas suuremaks ehituseks, ELi nõukogu eesistumise alguseks juulikuus on suurem osa töid tehtud.
- Tallinna Lennujaama taristu arendusdirektor Tõnu Mühle Foto: Andras Kralla
Lennurada lühem ja öösel kinni
Täna algab ehitus lennuraja läänepoolses osas, mis tähendab, et 3480 meetriga Baltikumi pikim lennurada jääb oktoobrikuuni kilomeetri jagu lühemaks, kasutada saab vaid 2330 meetrit. "Sellega peaks enamik lennukeid hakkama saama ja kõiki on teavitatud," rääkis lennujaama taristu arendusdirektor Tõnu Mühle.
- Tallinna Lennujaama lennurada. Helesinisega on tähistatud ehitusala alates 4. aprillist. Foto: AS Tallinna Lennujaam
Samal ajal läheb käima ka öötöö lennuraja keskmises osas. Nii on sügiseni neljal kuni viiel ööl nädalas lennurada öösel 00:30 kuni hommikul 06:00 suletud. Sarnased tööd toimusid ka eelmisel aastal ning siis pigistas lennujaam kohati silma kinni ja lasi mõnel lennukil maanduda ka veidi hiljem. Sel aastal on aga tööd rohkem ning seetõttu ükski lend hiljaks jääda ei tohi.
Mulluste tööde ajal tuli kohati ette, et hilja peale jäänud piloodid pidid lennuki maha panema hoopiski Helsingis või Riias. Tänavu pakub lennujaam ka ise alternatiivi – öösel on lahti Tartu lennujaam, kuhu lennukid vajadusel minna saavad. Tõsi, sealne lennurada on vaid 1800 meetrit pikk ning kõik lennukid sinna suunduda ei saa.
Lennujaam loodab siiski, et reisijaid tööd eriti ei mõjuta – kõik lennufirmad teavad ehitustöödest ette juba aastaid ning teavet olukorra kohta jagatakse pilootidele ka lennundussüsteemide kaudu.
Küll aga mõjutab lennureisijaid see, et samuti teisipäevast algab rekonstrueerimistöö perroonil ehk lennukite seisuala juures. Juuni keskpaigani on suletud mõned lennukite seisukohad terminali vahetus läheduses ja kasutuses on vähem reisijasildu. Kui korraga väljub või tuleb sisse enam kui kuus lendu, mis tipptundidel ikka juhtuma kipub, tuleb reisijatel lennukini paarsada meetrit bussiga reisida. Buss tuleb kasutusele võtta seetõttu, et perroonil tavainimene jalgsi liikuda ei tohi.
Lennuraja tööd maksavad kokku ligi 35 miljonit eurot ning neid teeb Lemminkäinen Eesti. Lisaks juurde ehitatud osale ning täies osas renoveeritud asfaltkonstruktsioonile saab lennurada ka uue tuledesüsteemi. Seni olid kasutuses halogeenvalgustid, nüüd aga LED-valgustid. Nende mastid hakkavad seejuures ulatuma Ülemiste järveni ehk palju kaugemale kui praegu.
Uus tuledesüsteem maksab isegi pea kolmandiku ehituse koguhinnast. Mühle tõi välja, et kalliks teeb selle tehnoloogia ning keerulised juhtimissüsteemid. "Süvistuled tulevad asfaldi sisse ehk nad peavad taluma lennuki koormust – kuni 400 tonni. Kõik see, ka paigaldamine teeb asja üksjagu keeruliseks ja kalliks," rääkis ta. Teise kolmandiku ehitushinnast annavad asfalditööd ning ülejäänud osa tehnosüsteemid ja keskkonnarajatised.
Sellises mahus nii lühikese aja jooksul öösiti ehitamine on üsna harukordne– Riia lennujaamas tehti sarnaseid töid paar aastat tagasi, ent sealne lennurada vaja sulgeda juba kell 22. Vilniuses on sarnased tööd sel aastal ning seal läheb lennujaam kaheks kuuks täiesti kinni, kõik lennud käivad läbi Kaunase. "Me ei saa sellist asja kahjuks endale lubada," rääkis lennujaama äriarendusjuht Priit Koff. Tallinnas lähevad tööd tema sõnul kiiremini tehnoloogia ja hea planeerimise tõttu.
Terminal laiemaks
Reisijaterminalis tehtavad muudatused saavad alguse juba väljast – sel nädalal alustas Viamer Grupp hoone ette terminali pealesõidu ringristmiku rajamist. Ehitusaeg on aprill ja mai, ringristmiku valmimise tähtaeg on 1. juuni.
Terminalihoone läheb lõuna suunas laiemaks ning seal teeb kokku 5 miljonit eurot maksvaid töid Astlanda Ehitus. Üks märgatavamaid muutusi on see, et praegu terminali keskosas olev julgestuskontrolli ala liigub hoone lõunaserva. Uus turvakontrolli ala on senisega võrreldes kaks korda suurem ning saab ka uued julgestusliinid. Läbilaskevõime peaks oluliselt suurenema, kuna rohkem inimesi mahub end kontrolliks ette valmistama.
Praegu toimub turvakontroll terminali keskosas ning väravate juurde saamiseks tuleb kontrollist läbi tulles tagasi pöörata. Edaspidi toimub liikumine otse väravate suunas.
Endisele turvakontrolli alale tuleb kommertsala, mille külastamiseks on siiski vaja turvaala läbida. Avalikus alas tuleb aga põhikorruse lõunaserva uus kohvik koos terrassiga, millelt on vaade lennurajale.
Seotud lood
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus
Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le
Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.