Märtsis omanikku vahetanud Auto24 suurendab turuosa ja ostab portaalid Motors24 ja Autoinfo. Kuulutuseportaalid on muutunud kuumaks kaubaks, mille nimel käib turul kibe võitlus.
- Auto24 juht Margus Tomberg Foto: Raul Mee
Pisut üle kahe kuu tagasi ostis Balti riskikapitalifirma
BaltCap autode kuulutusteportaali turuliidri Auto24. Tehingule ihus hammast ka Eesti Meedia, kelle juht Sven Nuutmann oli portaalist ilma jäädes
üllatunud, et tehing üldse toimus – tema sõnul küsis Auto24 tollane omanik Sanoma Baltics portaali eest liiga kõrget hinda.
Auto24 juhi Margus Tombergi sõnul paelus neid Motors24.ee portaali sisu, milleks on peamiselt proovisõitude videod. Plaan on kahe portaali sisu integreerida. „Oleme ammu vaadanud, et neil on hea ajakirjanduslik sisu. Aastaid oleme neid tähele pannud,“ ütles Tomberg. Kuigi tehingu hinda ta öelda ei saanud, ütles ta, et tegu oli pigem tagasihoidliku müügihinnaga.
Auto24 omaniku Baltcapi partner Oliver Kullman lisas, et kuulutuseportaalidega on viimastel aastatel omajagu tehinguid tehtud. „Kui vaadata, et digitaalne meedia on kasvav trend, siis eks need pilgud sinnapoole ikka lähevad,“ ütles ta. Kuigi Kullmani sõnul ei ole Baltcapil lähiajal uusi oste välja kuulutada, hoiavad nad huviga turul toimuval silma peal.
Kuum kaup
Äripäeva peadirektor Igor Rõtov ütles, et kui investoril on võimalik osta kuulutuseportaalide turu liider, on talle head näitajad garanteeritud. Tema sõnul on kuulutuseportaalid midagi, mida paljud enda portfelli tahaksid, kaasa arvatud pensionifondid. Nimelt aitas Auto24 tehingut BaltCapil osaliselt finantseerida LHV pensionifondid.
Kuulutuseportaalid on jagunenud kinnisvara-, auto- ja töökuulutuste portaalideks ja Rõtovi sõnul on need kõik hinnas. „Tehinguhinnad on reeglina suured,“ ütles ta. „Kui kümme aastat tagasi olid kinnisvarakuulutajad start-up'i mõõtu ettevõtted, siis nüüd on nad totaalsed rahamasinad,“ lisas ta.
Rõtovi sõnul käis ka Äripäev umbes kümme aastat tagasi auto24.ee ostmiseks läbirääkimisi pidamas, kuid tehinguks ei läinud. „Praegu on sel turul nii palju tegijaid, et hinnad lähevad liiga kõrgeks,“ sõnas ta, lisades, et samuti pole kuulutuseportaalid otseselt Äripäeva huviorbiidis. „Kui aga tekib soodne idee, siis on mõistlik sellega tegeleda,“ nentis Rõtov.
On nii, et üks tegija teenib turul kõik ja teine mitte midagi.
Igor Rõtov,
Äripäeva peadirektor
Rõtovi sõnul tekib reeglina turule igast segmendist üks dominantne kuulutuseportaal, mida inimesed harjuvad kasutama. See on ka põhjus, miks on sellele turule väga raske juurde tulla. „Ei ole nii, et üks portaal teenib lõviosa kasumist ja teine umbes 20%. On nii, et üks tegija teenib kõik ja teine mitte midagi,“ kirjeldas ta. „See muudab suure turuosaga kuulutuseportaalide ostmise väga atraktiivseks.“
Eesti turg on seega veidi teistsugune, kuna nii töökuulutuste kui ka kinnisvaraportaalide turul on võrdsed kaks tegijat: CV Keskus ja cv.ee ning city24.ee ja kv.ee.
Hinnad tõusevad taevasse
Eesti Meedia juht Sven Nuutmann, kes aasta alguses samuti auto24.ee'd osta tahtis, tõdes, et seekord nad motors24.ee portaali vastu huvi ei tundnud. „Tegu võis olla pigem marginaalse tehinguga. Motors24 on ammu oma olulisuse turul minetanud. Ma isegi ei tea, miks nad selle ostavad,“ ütles ta, spekuleerides, et ainuke põhjus ostuks saab olla auto24.ee soov oma tootesegmenti rikastada.
Eks me hoia silma kõige peal, mis veel meie oma pole.
Sven Nuutmann,
Eesti Meedia juht
Hoolimata seekordsest huvipuudusest tunnistas Nuutmann, et kuulutuseportaalid on kindlasti midagi, mille poole vaadata. Ainuke mure on, et Eesti turul pole eriti midagi, mida osta. „Ka CV Keskuse müügi juures olime ühed esimesed, kes seda vaatasid, kuid meie hinnangul läks portaali hind liiga kõrgeks,“ sõnas Nuutmann. Samal põhjusel jäi ostmata ka auto24.ee. „Hind oli kõrge ja pikaajalise tasumisega,“ ütles ta, lisades, et Sanomat võis auto24.ee Baltcapile maha müüa vähemalt 25 miljoni euro eest, teenides tehingult kasumit 10 miljonit eurot.
Eesti Meedia hoiab silmad lahti
Kuigi viimased huviobjektid on läinud Eesti Meedia jaoks liiga kalliks, võib Nuutmanni sõnul tulevikus siiski mõnda uut tehingut oodata. „Eks me hoia silma kõigel peal, mis veel meie oma pole. Eestis paar mõtet on küll, kuid neid ma veel ei kommenteeriks,“ ütles ta. Näiteks Leedus ei saa Eesti Meedia kontsern enam kuulutuseportaale juurde soetada, kuna nende käes on juba liiga suur turuosa ja konkurentsiamet ei annaks selleks enam luba, ütles Nuutmann.
Nuutmann lisas, et kuulutuseportaalide äri on strateegiline valdkond, kus on raske – kui mitte isegi võimatu – uueks tegijaks tulla. „Korduvalt on proovitud teha uut auto24, kuid keegi pole suutnud läbi lüüa,“ sõnas ta.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.