Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti laevaehitajad lõikavad Soome majandusõitsengust kasu

    Soome majandus kasvab mühinal ja selle tuules triivib ka laevatööstus. Eesti laevaehitajatele tähendab see viljakat tööpõldu vähemalt viieks järgnevaks aastaks.

    Turu Meyeri laevatehasest on saanud omamoodi rahvaste paabel. „Oleme aasta jooksul kuulnud ligi 50 erinevat keelt,“ ilmestas kommunikatsioonijuht Tapani Mylly sealset atmosfääri.
    Iga päev kaidel ja laevadel müttavast 4000 töölisest moodustab välistööjõud veerandi. Kindlalt esikohta hoidvate eestlaste kõrval on kaasatud Baltikumi, Poola, Rumeenia ja teiste riikide firmad. Arvestades konkurentsi taset on sektorisse sisse murdmine kangelastegu.

    Soome laevatööstussektoris tegutseb 900 ettevõtet ja 30 000 töötajat.

    Sektori käive oli 2016. aastal 8 miljardit eurot.

    Meyeri Turu laevatehases töötab umbes 4000 laevaehitajat, nendest tuhatkond on välistööjõud.

    Peamisteks partneriteks on Eesti, Läti, Leedu, Poola ja Rumeenia ettevõtted.

    Eesti firmad eelistatuimad
    Mylly põhjendas buumi kruiisituristide järjepideva kasvuga. See trend on tema sõnul juba kümmekond aastat püsinud, seega pole praegune tõusulaine midagi ootamatut ja ruumi uutele laevadele on.
    Turu tehase omanik on Meyeri perekond, kes investeerib tehase arendusse 200 miljonit eurot. „Tunneme kaasaegse laevaehituse kõige keerulisemaid tehnoloogiaid,“ kinnitas Mylly.
    Alates 2011. aastast Soomes laevamööblit tootev Marine Upholstery OÜ juht Henry Kokk tõstis esile Eesti firmade kvaliteeti ja tarneaegadest kinni pidamist. Need kaks näitajat määravad renomee ja edasise koostöö. „Põhikonkurendid on soomlaste enda firmad. Nende kvaliteet on kohati parem, kuid kindlasti ei ole me odav allhankemaa. Täna vaadatakse meid kui võrdseid,“ kiitis Kokk Soomes tegutsevaid laevameistreid.
    Welcomest OÜ peab väikeettevõtjana rõhuma paindlikkusele ja kiirele reageerimisele. Turu sadamas nad veel ei tegutse, kuid tööd tehakse allhanke korras pikaaegsele koostööpartnerile I.S. Mäkinen OY, valmistades kruiisilaevadele tellimusdiivaneid.
    „Laevareisid on väga nõutud ja viimane uus kruiiser ehitati Turus 2011. aastal. Oleme teinud palju taastamistöid, kuid praegu paneb klientide surve laevaomanikke vaatama uute aluste poole,“ kommenteeris tootmisbuumi ettevõtte müügijuht Meeli Lauk.
    Tootmishinnad tõusuteel
    Marine Upholstery’l jagub tellimusi aastani 2025. Laevaehitusfirmade nõuded mööblimaterjalile on väga kõrged, mistõttu on uudsed lahendused igasse eritellimusel valmivasse projekti sisse kirjutatud. Kuna Soome klient on erinevalt eestlasest nõus kvaliteetse töö eest ka vääriliselt tasuma, siis pole põhjust niipea kodusadamasse naasta. „Kindlasti saavad käibenumbrid olema tavapärasest erinevad,“ vaatas Kokk helgelt tulevikku.
    Laevamööbli valmistamine pole tavasisustuse tootmisega võrreldav. Ettekirjutused on ranged. Näiteks peavad kõik materjalid olema tulekindlad ja tavapärasest vastupidavamad. Suurem osa mööblist peab olema kinnitatud põranda külge. „Kui sa ei suuda sellega arvestada, siis hiljem võib juhtuda, et toode lihtsalt ei sobi või ei mahu algselt plaanitud kohta,“ hoiatas Kokk.
    Lauk kinnitas, et tellimusdiivanite tootmine ei ole odavate killast töö. Materjalid on muutunud kvaliteetsemaks, tehasetarned kiiremaks. Spetsialiste on juba praegu vähe ja tulevik uusi meistrikäsi juurde ei too. Tootmistehnoloogias, tõsi, erilisi muutusi ei ole, sest tegu on käsitööga ja selleks see ka jääb. „Väikseimgi mööndus kvaliteedis tähendaks turukonkurentsist välja langemist,“ nentis Lauk.
    Üllatusteks tuleb valmis olla
    Sellised õitsengud ei ole igapäevased. Seda enam julgustas Kokk praegust turuseisu ära kasutama, et ennast tõestada ja lüüa uksed lahti edasiseks koostööks. „Muidugi tuleb arvestada, et kõik pole nii lihtne, et lähen tutvustan ennast, teen paar toodet valmis ja olengi pardal,“ hoiatas ta.
    Konkurents on tihe ja üllatused varmad kaela sadama. Näiteks võib muudatusi ka siis ette tulla, kui oled juba valmis mööbliga laevas. Sel juhul pole muud, kui tuleb töö pardal olles vastavalt nõudmistele ümber teha.
    Mylly sõnul peavad laevaehitajad olema valmis ka raskemateks aegadeks. Laeva eluiga on 30-40 aastat. Aluseid remonditakse ja ehitatakse kogu aeg, aga suuremate puhangute vahel on pausid. „Praegu kindlustamegi oma tulevikku. Investeerime tehase arendusse, uuendame oma ehitusprotsesse ja mõtleme tasemel tööjõu värbamisele,“ sõnas ta.
    Kuna Mylly kiitis üksteise mõistmist eestlastega ja rõhutas töö- ning ärikultuuri sarnasust, siis võib eeldada, et meie väljavaated ka põuasematel perioodidel Põhjanaabrite sadamates tööd leida on head.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Parima juhi nominent Annika Arras: ma olen täiega hea, isegi liiga hea
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Euroopa tipp-poliitikute plaan teeb Eesti töösturitele karuteene
Veelgi ühetaolisem Euroopa ühisturg ei lahenda Eesti-suguste väikeriikide probleeme, ütles intervjuus Äripäevale rahandusministeeriumi välissuhete nõunik Märten Ross.
Veelgi ühetaolisem Euroopa ühisturg ei lahenda Eesti-suguste väikeriikide probleeme, ütles intervjuus Äripäevale rahandusministeeriumi välissuhete nõunik Märten Ross.
Eesti 200 oli järjekindlalt Boltile kahjumliku direktiivi vastu
Eesti 200 on järjekindlalt olnud vastu platvormide direktiivi vastuvõtmisele, mis on Eesti tehnoloogiahiiu Bolti jaoks ebasoodne.
Eesti 200 on järjekindlalt olnud vastu platvormide direktiivi vastuvõtmisele, mis on Eesti tehnoloogiahiiu Bolti jaoks ebasoodne.