Koit Brinkmann • 17 september 2018

Siim Roode pojast sai lennundusettevõtja

Suuresti Venemaa klientidele orienteeritud lennundusoperaatori Fort Aero umbes poolte aktsiate omanikuks sai Autorollo afääris osalenud Siim Roode kinnisvaramaaklerist poeg Robert Roode. Vähemalt ühe ettevõtte kasutatava lennuki varasema omaniku äriniidistik viis Putini sõprade pangani ning Gazpromini.

Viis aastat tagasi asetati pidulikult nurgakivi Tallinna Lennujaama kerkivale lennukite hoolduskompleksile, mida hakkas rentima Tallinna Äripangaga seotud Panaviatic AS. Panaviaticu nõukogu esimehel Jüri Pihlil suruvad kätt Fort Aero omanikud Aaron Raihshtein (hallis pintsakus), Vadim Oprõško ning ettevõtte juhatusse kuuluv David Šlik.   Foto: Andras Kralla

Kuni juulini kuulus Fort Aero emafirmas Universe Jet Alliance OÜ 70protsendiline osalus MOB-CS advokaadibüroole, kus nõunikuna töötab Siim Roode. Roode oli advokaadibüroo partner kuni Autorollo asjas süüdimõistva kohtuotsuseni. Ka on ta kuulunud varem Fort Aero nõukogusse. Kevadel kirjutas Äripäev, et Roode ametlik palk juristitöö eest on praegu 500 eurot kuus, mistõttu palus ta Autorollo asjas esitatud kassatsioonkaebuse juures riigilt abi riigilõivu tasumiseks.

Siim Roode Autorollo kriminaalasja istungil.  Foto: Andres Haabu

Autorollo pankrotiga seotud kriminaalasjas oli Roode juba süüdi jäänud, talle mõisteti peale 12 740 euro suuruse rahalise karistuse ka nelja-aastane ettevõtluskeeld.

Juulis liikuski advokaadibüroo nimel olnud osalus ettevõttele, mis kuulub LAAM Kinnisvaras kliendinõustaja ametit pidavale Robert Roodele. „Ma olen noor inimene – 25aastane – ja eks iga inimene tahab areneda ja edasi liikuda,“ ütles Robert Roode, märkides, et ettepanek ei tulnud tema isa kaudu, vaid seda pakkus Vadim Oprõško.

Universe Jet Alliance OÜ teine omanik Aaron Arkady Raihshtein on varem ajakirjanduses kinnitanud, et advokaadibüroo hoiab tema kõrval Venemaa kodanike Vadim Oprõško ja Ljalja Mihhailova osalusi.

Pole variisik

Robert Roode lisas, et kui kõrvalt jääb mulje, et ta on variisiku rollis, siis on see arvaja õigus nii arvata, kuid tegelikult see nii ei ole. „Mitte keegi ei ole pöördunud minu poole sellise ettepanekuga, et ma oleksin kellegi nägu, keha, tankist või kuidas te soovite seda ise nimetada,“ sõnas ta. Osaluse ostu finantseeris ta enda kinnitusel kinnisvaraäris teenitud rahaga. (loe ka intervjuud Robert Roodega)

Hiljuti jõustus seadusemuudatus, mis kohustab äriühinguid avalikustama tegelikud kasusaajad. Pole teada, kas sellest kohustusest võis tuleneda ka Fort Aero aktsionäride seas toimunud muudatus.

Kui riigile kuulunud Estonian Air müüs 2013. aastal tütarettevõtte Estonian Air Regional, olid ostjad Venemaalt pärit Raihshtein, Oprõško ning Mihhailova. Ettevõte sai uueks nimeks Fort Aero ning juba aastaid tegeletakse ärilendude korraldamisega. „Müügiedendus- ja turunduskavad on suunatud peamiselt venekeelsele turule ning enamik reklaame ilmub kõrgklassile mõeldud perioodikaväljaannetes,“ märgitakse Fort Aero majandusaruandes.

Kontserni müügitulu oli 2016. aastal 9 miljonit eurot, millest valdav osa tuli müügist Briti Neitsisaartele. Fort Aero eelmise aasta majandusaasta aruandes määrati aktsionäridele dividendideks 150 000 eurot.

Eesti õhusõidukite registri andmetel on ettevõtte kasutuses praegu kolm lennukit, millest ühe omanik on Hongkongis registreeritud FortAero Asia Limited ning kaks lennukit kuuluvad Inglismaal Norwichis registreeritud Essence Energy Ltd-le.

1. ES – NXT Beechjet 400A RK-268, lennuki omanik Essence Energy Limited;

2. ES – CKH Falcon 2000 227, lennuki omanik FortAero Asia Limited;

3. ES – SLS Falcon 900EX 264, lennuki omanik Essence Energy Limited.

Varem on Fort Aero kasutuses olnud ka ES – CMK Beechjet 400A RK-209. Praegu kasutab seda lennukit Reformierakonda kuuluva Ken Koorti firma Diamond Sky OÜ. Lennuki omanikuks on Dalajet Investments Limited.

Lennuki omanikfirma kaudu Putini sõprade pangani

Kuid veel hiljuti oli ühe praegu Essence Energy Ltd kuuluva lennuki Beechjet 400A omanikuks Firmon Overseas Holdings Ltd.

Selle Briti Neitsisaartel registreeritud firma kaudu viivad niidid aga Venemaa presidendi Vladimir Putini sõprade pangani Bank Rossija ning riikliku energiakontserni Gazpromini.

Aasta tagasi kirjutas Venemaa sõltumatu ajaleht Novaja Gazeta lennuki omanikfirma sidemetest Bank Rossija ning Gazpromiga.

Nii on Bank Rossija ämblikuvõrku meenutavas omanikerägastikus asuva Firmon Overseas Holdings Ltd ametlik omanik Ivan Mironov. Novaja Gazeta andmetel ei ole Mironovil erilist ärilist tausta, et saada 9 protsendi omanikuks pangas, mille omanikeringis on Putini sõpradest oligarhid. Küll on Mironovi, erinevatel andmetel, kas pool- või kasuvennaks Kirill Seleznjov, kes kuulub Venemaa riikliku energiakontserni Gazpromi juhtkonda ning ta on üks lähedasemaid Gazpromi juhi Aleksei Milleri usaldusisikuid. Juba 2001. aastast Gazpromi juhtiv Miller on omakorda Putinile väga lähedane isik. Venemaa Forbes valis Milleri hiljuti ka Venemaa mõjukuselt kolmandaks isikuks Putini ja Sberbanki juhtiva German Grefi järel ning Venemaa uurivatel ajakirjanikel on tõsine kahtlus, et Mironovi nimel olevate Bank Rossija omanikfirmade taga võib olla Miller.

Seda enam, et panga osalus liikus Mironovi nimel olevale firmaderägastikule just Gazpromilt. Samuti on Mironoviga seotud firmad suured Gazpromi lepingupartnerid, teenides lepingutega miljardeid rublasid.

Aktsionäride hulgas ka tšellist

Bank Rossija suurim aktsionär on Putini ihupankuriks nimetatud miljardär Juri Kovaltšuk. Üheksa-protsendiline osalus on Kremliga seotud oligarhil Gennadi Timtšenkol ja tema abikaasal Jelenal. Ligi 6 protsenti panga aktsiatest on terasemagnaadil ja Venemaa rikkaimal inimesel, Severstali suuromanikul Aleksei Mordašovil. Tema vara väärtus hinnati eelmisel aastal ligi 17 miljardile dollarile.

Üle 3 protsendi omab Putini hea sõber tšellist Sergei Roldugin, kelle ootamatu dollarimiljardäriks saamine on liikvele toonud arvamuse, et ta on üks neist, kes hoiab enda nimel Putini varandust.

Ühine pangakonto

Kaks Fort Aero kasutuses olevat lennukit kuuluvad praegu Inglismaal Norwichis registreeritud Essence Energy Ltd-le. Majandusaruande järgi 4 miljoni naela suuruse varaga ettevõte asub Google Mapsist nähtavalt Norwichi rahvusvahelise lennuvälja lähedal ühes pisikeses valges elumajas.

Fort Aero majandusaasta aruandes tuuakse välja, et ettevõttel on vastavalt kokkuleppele Essence Energy Limitediga ühine pangakonto, kus hoitakse Essence Energy rahalisi vahended ligi 900 000 euro väärtuses. „Antud lahendus hõlbustab igapäevast lennukitega opereerimist, kuna lennundusega seotud tehingud ja ülekanded peavad olema kiirelt teostatud,“ edastatakse aruandes. Lisaks kajastus bilansis lennukite omaniku 818 000 euro suurune ettemakse.

Robert Roode: mina ei ole tankist

Lennundusettevõtte omanikuks saanud Robert Roode jääb esialgu enda sõnul passiivseks aktsionäriks, kuid lubas sekkuda, kui ettevõtte juhtimises peaks midagi viltu minema.

Järgneb intervjuu Roodega:

Teist on saanud firmade kaudu Fort Aero ca poolte aktsiate omanik. Kuidas selline üsna ootamatu asi juhtus? Mulle esitati ärivõimalust ja otsustasin seda proovida.

Kui palju te olete ettevõtte tegemistega kursis? Ega ma pimesi sinna ei astu.

Varem oli osalus advokaadibüroo MOB-CSi nimel ja tehingule peale vaadates jääb mulje teist kui variisikust? Advokaadibüroo tegemiste kohta ei oska ma midagi öelda. Ma olen olnud seal töötaja, kuid nende ärilistest tegemistest mina ei tea mitte midagi.

Te olite MOB-CSis tööl? Ma olin seal juristi abi, kui ma koolis käisin.

Teie firmade kontaktandmetes on seetõttu mob-cs lõpuga meiliaadress? See jäi, kuna mul on võimalus seda e-maili edasi kasutada. Muud ei midagi.

Ikkagi jääb mulje, et olete pandud sinna variisikuna? Kui teile selline mulje jääb, siis on see teie valikuvõimalus seda arvata. Aga tegelikult see nii ei ole.

Et te ei hoia kellegi teise osalust? Ei. Absoluutselt mitte.

Varem on Aaron Raihshteini kõrval nimetatud aktsionäridena Vene kodanikke Oprõškot ja Mihhailovat. Praegu nemad enam aktsionäride ringi ei kuulu? Minu teada küll mitte.

Siis ongi huvitav, et järsku teie ettevõtte omanikuks saite? Maailmas juhtub alati imelisi asju. Mina tõesti küll ei oska öelda, et ma... Keegi ei ole pöördunud minu poole sellise ettepanekuga, et ma oleksin kellegi nägu, keha või tankist või kuidas te soovite seda ise nimetada.

Kas see tehing tuli teie isa Siim Roode kaudu? Ei, see tuli... Kuna ma igapäevaselt töötan kinnisvaravaldkonnas, siis olen teinud erinevaid tehinguid Oprõšenkoga ja tema pakkus, kas ma olen huvitatud. Mina olin huvitatud.

Kuidas see nimi oli? Oprõšenko. Ei Oprõško.

Tema oli siis varem omanik ja müüs enda ja naise osaluse teile? Jah... või naine. Ses mõttes, te olete ajakirjanik, kui tahate midagi küsida, siis küsige. Mina vastan, et mina mingi tankist ei ole ja ei kavatse olla.

Selline mulje jääb, kuna te tegutsete kinnisvaramaaklerina ja nüüd olete järsku ühe üsna tuntud ettevõtte omanik? Ma olen noor inimene, 25aastane ja eks iga inimene tahab areneda ja edasi liikuda.

Kuidas te osaluse ostu finantseerisite? Oma kinnisvaravaldkonnas teenitud rahadega.

Summa siis väga suur ei olnud? Noh, kelle jaoks suur, kelle jaoks mitte.

Kas on plaanis Fort Aero igapäevajuhtimisse ka rohkem panustada või jääte passiivseks aktsionäriks? Hetkel ma jään passiivseks aktsionäriks, aga tulevikus kui näen, et firma juhtimises tehakse vigu, siis ma oma sõna kindlasti ka ütlen.

Kas teile on teada, kellele kuuluvad Fort Aero opereeritavad lennukid? Hetkel ma seda... isegi kui ma teaks, ma ei avaldaks seda teile.

Fort Aero: meil pole mingit seost Bank Rossijaga

Fort Aero juhatuse liige David Šlik ütles, et neil pole Bank Rossijaga kunagi olnud mingit seost ega ärilist suhet, samuti pole neil mingit käimasolevat tehingut panga omanikeringis figureeriva Firmon Overseas Holdinguga.

Järgneb kirjalik intervjuu Šlikiga:

Kas Vadim Oprõsko ning Ljalja Mihhailova on praeguseks Fort Aero omanikeringist lahkunud? Miks? Kui suure üllatusena tuli teile Robert Roode asumine Fort Aero omanikeringi? Me oleme tehingust teadlikud, kuid selle detailid puudutavad vaid osanikke, mis on väljaspool ettevõtte juhatust.

Teie ning Mart Lubi osalusega IBAH OÜ omas mõne aja eest 2,5% Fort Aero ASist. Kas praeguseks on osalus tõusnud 5%ni? Nagu me ka varem maininud oleme (2015. aasta veebruaris Äripäevale), Fort Aero tippjuhtkond on edukalt ostnud optsiooni kaudu osalusi juurde. Pärast optsiooni teatud etapi läbimist on osalus tõusnud 1 protsendi pealt 5 protsendini.

Fort Aero opereerib praegu kolme lennukiga, millest kahe omanikuks on Essence Energy Limited. Kes on selle ettevõtte omanik/tegelik kasusaaja? Ettevõtte poliitika ja lennundusturu standardid näevad ette teatud piiranguid sellele teemale, samuti lasub meil sel teemal lepinguline konfidentsiaalsusnõue. Fort Aero on lennuoperaator ja meie ärivaldkond on lennukite haldamine. Me järgime kõiki Euroopa äri-, finants- ja lennundusmenetlusi ja -eeskirju.

Aasta tagasi kirjutati Venemaa ajakirjanduses, kuidas ühe Fort Aero kasutuses oleva lennuki omanik oli Firmon Overseas Holdings Limited. Sama ettevõte on ka Bank Rossija omanike hulgas ning sidemed viivad edasi Venemaa riikliku energiakontserni Gazpromini. Kuidas te seda infot kommenteerite? Kes oli Firmon Overseas Holdings Limited omanik/tegelik kasusaaja? Ei Universe Jet Alliance'il ega ka Fort Aerol pole kunagi olnud mingit seost ega ärilist suhet Bank Rossijaga, samuti pole meil mingit käimasolevat tehingut Firmon Overseas Holdinguga.

Fort Aero aktsiatest on 25 protsenti Swedbanki klientide nimel. Kes on nimetatud aktsiate omanik? Äriregistri süsteemis on tõrge. See peaks näitama osanikke, mitte finantsasutusi, kus osakuid hoitakse. Meile kinnitati, et see parandatakse lähitulevikus, kuna äriregister töötab Nasdaq Balticuga süsteemi välja. Kui tõrge on eemaldatud, peaksite aktsiate omanikku äriregistrist nägema.

Hetkel kuum