5. juuni 2015 kell 7:30

Ummikud takistavad majanduskasvu

Uberi kaasasutaja ja tegevjuht Travis Kalanick.  Foto: epa

Ummikutega tegelemata jätmine tekitab rohkem saastet ning takistab oluliselt majanduskasvu, leiab Uberi kaasasutaja ja tegevjuht Travis Kalanick.

Külastades linnasid maailma eri paigus, võib igal pool kuulda inimesi kurtmas ühistranspordi olukorra üle. Mitmel pool maailmas on teed ummistunud ning ühistransport ülerahvastatud, aeglane, kulukas või kõige hullem, olematu. Neid probleeme tuleb kõige rohkem ette arenenud maailmas. Võtkem näiteks México linn, kus pea iga inimese kohta on kaks autot – need on enamasti vanad ja kütusekulukad autod – ning liiklus tihtipeale seisab.

Ometi on olemas alternatiiv maailmale, mis näib parklana ning liigub kui liiklusummik. Peame status quo'le väljakutse esitama. Investeeringud taristusse on kallid ning igaüks ei saa bussipeatuse või rongijaama kõrval elada. Sageli puudub just vaesemate, linnakeskusest kaugemate elurajoonide elanikel usaldusväärne transpordiühendus. See on koht, kus ettevõtted, nagu Uber, sekkuvad, sest tehnoloogiaga saame olemasolevat taristut tõhusamalt ära kasutada.

Sihikul bussiteenus

Vajuta nuppu ning su sõiduk on minutitega kohal. Pole vahet, kus sa asud või kuhu sa lähed. Sihtpuntki ei eristata ning välimuse- ja asukohapõhiseid keeldumisi ei tehta. Kui rong, metroo või buss ei vii sind otsejoones koju, saab Uber sellega aidata. Näiteks Pariisis tellitakse üle 20 protsendi sõitudest 50 meetri raadiuses metroojaamast, aidates täiendada olemasolevat transporditaristut.

Samal ajal on Uber aidanud luua kümneid tuhandeid töövõimalusi, kaasa arvatud 26 000 töökohta New Yorgis, 15 000 Londonis ning 10 000 Pariisis. Hiljuti tegi oma esimese sõidu meie miljones sõidukijuht ning ennustame järgnevate aastate jooksul veel miljonite juhtide liitumist üle maailma. Need on naised ja mehed, kes väärtustavad paindlikku töögraafikut ja võimalust heaks teenistuseks.

Aga see on alles algus. Linnades nagu San Francisco, New York ja Pariis kasutavat meie teenust nii paljud inimesed, et pidevalt toimub terve rida täpselt sama trajektooriga sõite – reisijad tahavad saada samasse kohta samal ajal. UberPOOLiga saavad nad jagada autot selliselt, et autojuht võtab peale ühe sõitja, siis teise, seejärel laseb ühe neist välja, võtab peale uue sõitja jne. Kõlab lihtsa lahendusena, kuid on võimalik ainult piisava mastaabi korral, sest vaja on kriitilist massi autojuhte ja sõitjaid, et tagada protsessi efektiivne kulgemine.

Ajapikku on võimalik näha piisaval hulga selliste sõitude kokku sidumist nõnda, et UberPOOList saab justkui privaatne bussiteenus – tellimisel ja ülimalt mugav, võttes inimesi peale, kus iganes nad on, ja viies nad sinna, kuhu iganes tahavad minna. Sõidujagamine on hea juhtidele (puuduvad ooteajad sõitude vahel) ning soodsam reisijatele. UberPOOL läheb oluliselt vähem maksma kui auto omamine või takso tellimine. See teenus mõjutab olukorda märkimisväärselt, sest võimaldades kuluefektiivset alternatiivi auto omamisele, saame hakata vähendama autode arvu meie linnades.

Autode vähene kasutus

Hinnanguliselt on praegu maailma teedel miljard autot ja see number kasvab. Ameeriklased kulutavad ligikaudu 2 protsenti oma elust istudes liikluses, mis on tohutu aja ja kütuse raiskamine. Sama probleem on Inglismaal ja mujal. Hiljutine majandus- ja äriuuringute keskuse analüüs leidis, et 2030. aastaks veedavad Briti autojuhid aastas keskmiselt 18 tööpäeva istudes liikluses kinni (Londonis on sama number 40). Hämmastaval kombel on suurem osa autodest tegelikult 95 protsenti ajast kasutuseta, tekitades uue probleemi nende hoiustamisel. Näiteks Pariisis on 15 protsenti linna pindalast hõivatud autode parkimise otstarbeks.

Võimalus lahendada taolisi probleeme innustabki mind hommikuti ärkama ja tööle tulema. Ma mõistan muidugi, et kohati kõlan tulise Uberi eestkõnelejana ning inimesed kritiseerivad mind seepärast, mis on ainult õiglane. Olen kindlasti teinud omajagu vigu ja proovin teha endast parima, et neist õppida. See ongi põhjus, miks me teeme kõvasti tööd linnade ja nende juhtidega partnerluse loomiseks, et üheskoos luua taskukohaseid ja efektiivseid alternatiive auto omamisele.

Autor: Travis Kalanick

Hetkel kuum