Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Loome täiesti uue lennufirma

    Estonian Airi jaoks on parem õudne lõpp kui lõputu õudus, kirjutab lennuameti ja Estonian Airi endine juht Toomas Peterson, kes soovitab Eestis luua täiesti uue lennufirma.

    Viimaste aastate pankrottide laine ja vajadus kohaneda muudatustega Euroopa lennunduses viivad mõttele, et miks mitte teha Eestis täielikult uus lennufirma. Lennufirmad on müünud ja müüvad ilmselt ka edasi usaldust. Usaldus tähendab nii lennuohutuse reeglite täitmist kui ka kliendi lootust, et firma finantsseisund lubab tal lende teha ka tulevikus.
    Alates 2009. aastast on Estonian Airi paigutatud kapitalimaksetena 57,2 ja lühiajalise laenuna 24,9 miljonit eurot, mis kokku teeb 82,1 miljonit eurot; kusjuures Euroopa Komisjoni on informeeritud üksnes 8,3 miljoni euro suurusest laenust. Retooriliselt küsides – kas peaksime ikka jätkuvalt turgutama surevat hobust?
    Uus firma kopeeriks odavlennufirmasid, lendaks umbes 5-6 ühetüübilise lennukiga, igapäevaselt kümnesse Euroopa tähtsamasse sihtpunkti, punktist punkti taktika alusel. Riigile jätame kuldse aktsia ehk siis ühe kolmandiku aktsiapakist, tuumikinvestorile ja strateegilisele partnerile ühe kolmandiku ning ülejäänud aktsiad eestimaalastele kas börsi kaudu või kuidagi otse. Algse investeeringu suuruseks on umbes 50 miljonit eurot, mis moodustab uue firma esimese kuue kuu tulubaasi.
    Lähipunktidesse (nt Helsingi, Riia, Vilnius, Peterburi) võiks propellerkennukitega lennata Regional Estonian Airi baasil moodustatud firma. Ilmselt kohandub see idee ka Euroopa Komisjoni regulatsioonide ja tema ametnike tõlgendamise võimalustega. Sellise omandistruktuuriga peaksime tagama stabiilse ja igapäevase lennuühenduse Euroopa olulisematesse sihtpunktidesse, mõningase riikliku kontrolli ning lõpuks kõige tähtsama – Eesti elanike huvitatuse ja motivatsiooni lennata oma firmaga.
    Pärast ELi lennundusturu avanemist 1993. aastal (nn Open Sky programmi käivitumist) muutus reisimine palju lihtsamaks ja taskukohasemaks, mida ilmestas lennuliikluse mahu kasv enam kui poole võrra. Ent kui 2011. aastal tootsid Euroopa lennukompaniid kokku veel pool miljardit dollarit puhaskasumit, siis 2012. aasta kokkuvõtteks prognoosib lennuettevõtjaid ühendav organisatsioon (IATA) Euroopa jaoks juba üle miljardi kahjumit. Suurenenud konkurents Ameerika ja idast lähtuvate firmadega paljastas Euroopa lennufirmade nõrkused. Vanad konservatiivsed traditsioonid, mis väljenduvad ka nn rahvusliku lennukompanii mõiste ja sisu kramplikus säilitamises, ei olnud enam jätkusuutlikud.
    Euroopas jäävad ilmselt ellu mastaabiefekti kasutavad suured nn klassikud Air France-KLM ühendus, British Airways, Lufthansa ning suuremad odavlennufirmad.  Nn rahvuslikud firmad (Estonian Air, airBaltic, suurematest nt SAS) heitlevad uute strateegiate otsingute ja ellujäämise piiril. Paljud väiksemad ongi uksed sulgenud (ungarlaste Malev jt) ja turult lahkujaid lisandub lähiajal kindlasti veel.  
    Artikkel ilmub EMT, Tallinna Kaubamaja, Danske Banki ja Äripäeva arvamuskonkursil “Edukas Eesti”.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Andrus Kaarelson: erakonnad, ühinege tööandjate majandusleppega!
Majanduse kasvule pööramiseks vajame valitsuste ja valimiste ülest ühiskondlikku kokkulepet, kirjutab parlamendivälise erakonna Parempoolsed liige Andrus Kaarelson.
Majanduse kasvule pööramiseks vajame valitsuste ja valimiste ülest ühiskondlikku kokkulepet, kirjutab parlamendivälise erakonna Parempoolsed liige Andrus Kaarelson.
Leedu külmkapitootja otsustas börsilt lahkuda
Leedu külmkapitootja Snaige aktsionärid otsustasid aktsia denoteerida, teatas Balti lisanimekirjas noteeritud ettevõte täna börsile.
Leedu külmkapitootja Snaige aktsionärid otsustasid aktsia denoteerida, teatas Balti lisanimekirjas noteeritud ettevõte täna börsile.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht „Kuumal toolil“: kes loodavad kiiret taastumist, peavad pettuma
Ehitus- ja kinnisvarasektoris on seis kehv ja pankrottide kasv on paratamatu, kuid arvestades pingelist julgeolekuolukorda ja madalat kindlustunnet, pole kiiret taastumist oodata, rääkis Merko Ehituse endine juht Andres Trink.
Ehitus- ja kinnisvarasektoris on seis kehv ja pankrottide kasv on paratamatu, kuid arvestades pingelist julgeolekuolukorda ja madalat kindlustunnet, pole kiiret taastumist oodata, rääkis Merko Ehituse endine juht Andres Trink.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Leedust paistab Eesti laenuvõtjale rõõmusõnum
Euroopa Keskpank võib tänavu langetada intressimäärasid rohkem kui kolm korda, kirjutab Reuters.
Euroopa Keskpank võib tänavu langetada intressimäärasid rohkem kui kolm korda, kirjutab Reuters.
Isamaa saadab abilinnapeaks vastuolulise eksministri
Tallinna uues võimuliidus saab erakond Isamaa kaks abilinnapea kohta. Ühe neist täidab endine minister.
Tallinna uues võimuliidus saab erakond Isamaa kaks abilinnapea kohta. Ühe neist täidab endine minister.