• OMX Baltic0,24%297,29
  • OMX Riga0,04%917,1
  • OMX Tallinn0,49%2 026,77
  • OMX Vilnius0,17%1 219,76
  • S&P 500−0,59%6 411,37
  • DOW 300,02%44 922,27
  • Nasdaq −1,46%21 314,95
  • FTSE 1000,65%9 248,97
  • Nikkei 225−1,51%42 888,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,71
  • OMX Baltic0,24%297,29
  • OMX Riga0,04%917,1
  • OMX Tallinn0,49%2 026,77
  • OMX Vilnius0,17%1 219,76
  • S&P 500−0,59%6 411,37
  • DOW 300,02%44 922,27
  • Nasdaq −1,46%21 314,95
  • FTSE 1000,65%9 248,97
  • Nikkei 225−1,51%42 888,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,71
  • 13.03.13, 14:07
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Rein Loik: rahvuslik odavlennufirma oleks keeruline ülesanne

Lennujaama juhi Rein Loigu sõnul oleks odavlennufirmast rahvuslik lennufirma keeruline ülesanne.
"Võitlus Eesti rahvusliku lennukompanii ümber pole küll meie võidelda, see on kogu ühiskonna asi ja omaniku otsus. Seetõttu saame meie ainult mõttevahetust tervitada, kuid mitte pooli valida,“ sõnas Loik. Siiski usub Loik, et võib keerulist lennundusbisnist seestpoolt näinuna selgitada pisut tausta, mida selle ettepaneku puhul arvestada tuleks.
Uue, nullist tekkinud lennufirma käivitamine võtab Loigu sõnul minimaalselt pool aastat. Lennufirma peab tekitama endale uue lepingute baasi lennujaamadega, muuta tuleb riikidevahelisi lepinguid, ennast IATAs registreerida, rahvusvaheliste piletimüügisüsteemidega liituda, sõlmida uued koodijagamislepingud lennufirmadega. Enamiku sääraste lepetega kaasnevad vägagi arvestatavad kulud.
Odavlennufirma madala kulubaasi kaks peamist põhjust on Loigu sõnul mastaabiefekt ja äärmine paindlikkus. „Mastaabiefekt muutub märgatavaks laias laastus alates poolesajast lennukist,“ selgitas Loik. „Äärmine paindlikkus tähendab, et odavlennufirma ei võta endale kohustust ühtki kohta erilise tähelepanuga teenindada, vaid lendabki nii, nagu parasjagu parim on, vahetades igal aastal olulise osa oma liinidest välja. Rahvuslik lennukompanii pakub faktiliselt aga avalikku teenust – ühendab Euroopa keskmest kaugel olevat ja väikese rahvaarvuga riiki ühiskonna jaoks oluliste võimu- ja rahakeskustega, millest puhtalt kommertsalustel tegutsevad lennukompaniid kuigi huvitatud pole. Selle ühendamine puhtakujuliste odavlennufirmade äärmise paindlikkusega oleks väga keeruline ülesanne.“

Artikkel jätkub pärast reklaami

Eile avaldas Äripäev veebis Estonian Airi endise juhi Toomas Petersoni arvamusloo, kus viimane soovitas Eestis luua täiesti uue lennufirma, mis kopeeriks odavlennufirmade mudelit.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    0 k 27 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele