Tarbekaubasektori aktsiate hinnad languses

05. juuni 2018, 15:30
Procter & Gamble'i tooted poeriiulil.
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20180605/BORS/180609875/AR/0/AR-180609875.jpg
Ainult tellijale

Investorite meelsus kõigub pidevalt positiivse ja negatiivse meelestatuse vahel. Kord eelistatakse mõnd majandussektorit ja siis jälle põlatakse. Viimastel kuudel on üks selline, kus positiivsus on asendunud negatiivsusega, USA tarbekaupade sektor.

USA tarbekaupade sektorisse kuuluvate ettevõtete aktsiate hindu on kõige lihtsam jälgida seda sektorit katva ETFi abiga. Kõige populaarsem ETF on Consumer Staples Select Sector SPDR Fund, mille kauplemissümbol New Yorgi börsil on XLP. Võrreldes aastataguse ajaga on selle ETFi hind ligikaudu 10% madalamal. USA suurettevõtteid koondavale S&P 500 aktsiaindeksile baseeruvad ETFid on samal ajal teinud ligi 14% hinnatõusu. Seega on hinnadünaamika käärid ligi 25%.

XLP hinnatipp pärineb selle aasta 26. jaanuarist. Siis jõudis ETFi hind pea 59 dollari juurde. Praegu kaupleb XLP ligikaudu 50 dollari juures ehk ligi 15% madalamal kui neli kuud tagasi. See on üpris märkimisväärne hinnakorrektsioon. Täpsemalt öeldes ei ole XLP nii sügavat korrektsiooni kogenud alates viimasest finantskriisist ehk alates 2008. aastast. Veelgi rohkem ajas tagasi minnes saame öelda, et enne seda sisenes XLP üle –15% korrektsiooni faasi tehnoloogiamulli lõhkemise ajal 2000ndate alul.

Millest koosneb XLP?

Kuigi ligi 15% korrektsioon võib tunduda üpris atraktiivne, siis pimesi hinnalangust osta ei ole mõistlik. Esiteks tuleb uurida, millistest ettevõtetest XLP üldse koosneb? Teiseks tasub proovida välja selgitada hinnalanguse võimalikke põhjuseid ja kolmandaks tuleb kindlasti arvestada ka valuatsiooni.

Nagu öeldud koosneb XLP USA tarbekaupade sektoris tegutsevatest ettevõtetest. Kokku on ETFis 34 firmat. Suurima osakaalu, ligi 30%, annavad toiduaine- ja tubakatööstuse ettevõtted. Sellele järgnevad jooke tootvad firmad (26%).

Suurimad positsioonid on Procter & Gamble, Coca-Cola, PepsiCo, Philip Morris International, Walmart, Costco ja Altria.

Kõnealune ETF võib sobida kõnealusest hinnakorrektsioonist kasu lõigata soovivale investorile. Üksikaktsiatesse investeerimist eelistavad investorid saavad selle fondi portfelli koosseisu uurides jälile aga veelgi suurema hinnalanguse läbi teinud aktsiatele.

Korrektsioon dividendiaktsiates

Uurides Consumer Staples Select Sector SPDR ETFi portfelli koosseisu, näeme, et see sisaldab suurel hulgal pika dividendimaksete ajalooga ettevõtteid. Silma jäävad nii dividendiaristokraadi tiitlit kandvad ehk vähemalt 25 aastat järjepanu dividendimakseid tõstnud firmad (PepsiCo, Kimberly-Clarke, Clorox) kui ka dividendikuninga staatuses ehk vähemalt 50 aastat järjepanu igal aastal dividendimakseid tõstnud ettevõtted (Procter & Gamble, Coca-Cola Company, Colgate-Palmolive).

Võttes arvesse ETFi tabanud hinnalangust, tasub nüüd kindlasti süüvida fondi komponentide hinnadünaamikasse, sest nii mõnigi pika dividendimaksete ajalooga ettevõte võib olla saadaval kui mitte soodsa, siis vähemalt õiglase hinna eest.

Hinnakorrektsiooni võimalikud põhjused

Kui lühidalt kokku võtta hinnalanguse tinginud meelsuse põhjuseid, siis selleks tundub olevat pessimism tulevase orgaanilise kasvu suhtes. Mida see tähendab? Orgaaniliseks kasvuks nimetatakse loomulikku kasvu ehk sellist, mille puhul tarbijate nõudlus on tõusuteel ja seeläbi tõuseb ka tarbitavate toodete maht. Näiteks on inimesed avastanud, et hommikusöögihelbed ja müsli on mugav lahendus päeva esimeseks eineks ja üha rohkem inimesi hakkab neid tarbima. Või avastatakse jogurtite ja jogurtijookide tervislikkus ning atraktiivsus. Tegelikult on reaalsus nende tootegruppide puhul täpselt vastupidine. Selliste toodete tarbimine mahu järgi mõõtes on kerges langustrendis.

Seega puhub toiduainetööstuse ja esmatarbekaupade tootjatele pidevalt justkui kerge vastutuul. Stagneeruva või isegi kahaneva nõudluse ajal on orgaaniliselt kasvada üha keerulisem. Arvestades, et tegu on valdavalt juba äärmiselt suurte globaalse ulatusega ettevõtetega, on kasvu veelgi keerulisem saavutada. See ei ole tegelikult kaugeltki mitte värske mure. Muutused tarbijakäitumises on toimunud ja niinimetatud vastutuul puhunud kohati juba 10–15 aastat.

Seni on selle sektori suurfirmad siiski leidnud ühe pääsetee. Selleks on ülevõtmised. Teisisõnu uute kaubamärkide ja konkureerivate firmade ostmise. Nõnda on olnud võimalik kasvatada nii käivet kui ka kasumit.

Soliidse dividendiajalooga

Dividendimaksete ajaloo kohta olgu ära märgitud, et Philip Morris Internationali (PM) ja Altria Groupi (MO) löödi ligikaudu kümme aastat tagasi lahku. Seega on PM kasvatanud oma dividendimakseid alates firma loomisest 2008. aastal, samas kui dividendikärbe MO puhul perioodil 2007–2008 oligi suuresti tingitud just sellest lahkulöömisest.

General Millsi (GIS), Kellogg Company (K) ja Hershey Company (HSY) dividendimaksete ajalugu ulatub päris kaugele. Lähiminevikus on need ettevõtted maksnud valdavalt stabiilseid või kasvavaid dividende. Näiteks GIS puhul on tegu 14 aastat järjestikku dividendimakseid kasvatanud ettevõttega, mis 1998–2005 hoidis oma dividendimaksed samal tasemel. Seega kärbet ei olnud, kuid 6–7 aastat püsis dividendimakse samal tasemel. Sarnane dünaamika on ka K ja HSY puhul, kus K hoidis dividendimaksed stabiilsena 2000–2005 ja HSY 2007–2010.

Lisaks hinnalanguse protsendile tasub potentsiaalse investeerimisobjekti valimisel uurida ka P/E ja EV/EBITDA suhtarvu. USA suurettevõtete ajalooline keskmine P/E suhtarv jääb 16–17 piirimaile. Tarbekaupade sektori ettevõtted on ajalooliselt kaubelnud õige pisut kõrgema P/E suhtarvu tasemel. USA turu ajalooline keskmine EV/EBITDA suhtarvu puhul on ligikaudu 10, tarbekaupade sektoril ligikaudu 12. Võttes arvesse nimetatud suhtarvude ajaloolist keskmist väärtust, siis nii mõnigi pika dividendimaksete ajalooga USA tarbekaupade sektori ettevõte väärib tähelepanu ja põhjalikumat analüüsi, kas tegemist pole mitte sobiliku ostukohaga.

Tegu ei ole investeerimissoovitusega, vaid informatiivsel eesmärgil koostatud materjaliga. Nii iga ettevõtte mineviku finantsaruannete kui ka tulevikuväljavaadete puhul tuleb igal investoril enne investeerimisotsuse tegemist analüüsitöö ikka ise ära teha.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
05. June 2018, 14:53

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris Hetkel eetris

Äripäeva raadio viimased saated

Kõiki viimased raadio saated
Otsi:

Ava täpsem otsing