Pille Ivask • 13. oktoober 2018 • 4 min
Jaga lugu:

Unistad Teslast? Seadusemuudatus soosib vanemaid mudeleid

Eesti Tesla fänniklubi Tallinna sadamas.  Foto: Andres Haabu

Need, kes tahavad teha autoga nii töö- kui ka erasõite, ent siiski nautida sõitmist särtsaka neljarattalisega, võiksid mõni aeg tagasi tehtud seadusemuudatuse põhjal eelistada vanemaid Teslasid.

Tegemist on juba mõnda aega kehtinud seadusemuudatusega, mis võimaldab maksta oluliselt madalamat erisoodustushinda pealtnäha võimsa elektriauto pealt. Sealjuures on huvitav, et kui vaadata maanteeameti lehel elektriautode mootorite uuendatud võimsusi, siis mõned vanemad Teslad jäävad alla ka näiteks Nissan Leafile, mis on Eestis üks popimaid elektriautosid.

Võimas ja soodne Tesla

Hiljaaegu võis ühes Eesti tuntumas automüügiportaalis märgata kasutatud Teslat, mille juurde on märgitud võimsuseks 66 kilovatti. Muudel juhtudel on võimsuseks märgitud kordades suurem arv.

Maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra selgitas, et möödunud aasta novembrist alates kantakse liiklusregistrisse elektrimootoriga autode puhul suurim 30 minuti võimsus. „Antud Tesla näitel on 568 kW kahe elektrimootori hetkevõimsuse summa. Sellisel võimsusrežiimil suudavad mootorid töötada väga lühikest aega,“ ütles Vahtra. „Antud näite puhul on 66 kilovatti püsinimivõimsus ehk võimsus, mida suudavad elektrimootorid püsival koormusel ühe tunni jooksul välja anda,“ jätkas ta.

Vahtra selgitas, et algselt sisestati liiklusregistrisse sõiduki püsinimivõimsus, mille tootjad olid määratlenud. Euroopa Liidu määrus kehtestas suurima 30 minuti võimsuse mõõtmismetoodika. Seetõttu mindi võimsuse märkimisel üle suurimale 30 minuti võimsusele, kui maanteeametile said kättesaadavaks ühtse metoodika alusel saadud andmed, jätkas Vahtra. „Võrreldes hetkevõimsusega on suurim 30 minuti võimsus sõidukil kättesaadav kogu aeg, mistõttu märgitakse see ka liiklusregistrisse. Sarnaselt märgivad ka teised liikmesriigid elektriautode võimsusi,“ jätkas ta.

Kui Eesti esimese Tesla omaniku ning Tesla Rendi vedaja Mario Kadastiku käest küsida, kuidas on võimalik, et 568kilovatisest Teslast on saanud 66kilovatine neljarattaline, ütles Kadastik, et see tuleneb veidi vanemate autode puhul varasemast seadusandlusest. Esiti ei arvestatud, kas Teslal tuksub kapoti all üks või kaks mootorit, arvestati ühte. „See on varasemast perioodist, siis võeti arvesse ainult ühe mootori võimsust sõltumata, kas sel on kaks mootorit või ei. 66 kilovatti on ühe mootori 30 minuti võimsus,“ täpsustas Kadastik.

Ta lisas, et eelmisel aastal muudetud seaduse kohaselt võetakse uute Teslade puhul siiski arvesse, kas auto on ühe või kahe mootoriga ehk võimsus kasvab umbes 130 kilovatini.

Võit erisoodustuselt

Märkusele, et erisoodustusmaksult tuleb ettevõtjale nii päris kopsakas võit, märkis Kadastik: „Nendel autodel on mõningane eelis tõesti, mis varem arvele võeti.“

Samas ei uskunud ta, et keegi hakkaks Teslasid erisoodustusmaksu pärast ostma. „Seda ma ei tea, kas erisoodustusmaks on Teslasid juurde toonud, mu teada on päris palju eraisikute poolt ostetud. Mingi kogus on ostetud ka täies mahus ettevõtluseks, kus see ka midagi ei määra. Ma tean, et neid ikka pidevalt tilgub juurde,“ kommenteeris Kadastik. Samas lisas ta, et erisoodustusmaksu silmas pidades oleks sel juhul mõistlikum osta kasutatud Tesla, kuna neile kehtivad veel vanemad reeglid.

Ta lisas et pigem on just Model 3 on see, mida ilmselt Eestisse aina rohkem hakkab tulema. Põhjuseks mõistagi hind, sest rahvaautoks ristitud Model 3 on oluliselt soodsam kui Model S või Model X. „Maksu mõttes on point'i rohkem, kui keegi ostab kasutatud auto,“ arvas Kadastik.

Lihtsaim on vaadata seadusemuudatuse mõju erisoodustusmaksu põhjal, võttes antud juhul arvesse, et auto pole vanem kui viis aastat. Kui arvestada kõnealust Teslat, siis selle erisoodustusmaks maksimaalse võimsuse puhul oleks alates tänavu 1. jaanuarist kehtiva maksusüsteemi kohaselt 737 eurot. 66 kilovati puhul kahaneb see summa pea kümme korda, 85 euroni. Kontrastsena mõjub seega Nissan Leaf, mille puhul peab erisoodustusmaksu maksma ikkagi 80 kilovati pealt, mis teeb kuus 104 eurot.

Eestis on 1245 elektriautot ning 19 elektrimootoriga kaubikut.

10. oktoobri seisuga on Eestis 75 Teslat.

Teslade arv on aasta-aastalt tõusnud:

2017. aasta oli Eestis 66, 2016. aastal 55, 2015. aastal 43 ning 2014. aastal 31 Teslat.

Mida tasub teada?

- Alates selle aasta 1. jaanuarist asendub fikseeritud erisoodustuse hind 256 eurot kuus sõiduauto mootori võimsusel põhineva määraga (kilovati hinnaga).

- Erisoodustuse hind on uuel sõiduautol 1,96 eurot kW kohta kuus ja üle 5 aasta vanusel sõiduautol 1,47 eurot kW kohta kuus.

- Hübriidsõiduautode puhul on aluseks maanteeameti liiklusregistris või tehnilises passis märgitud sisepõlemismootori maksimumvõimsus (kW).

- Elektriautode ja gaasiautode puhul on samuti aluseks maanteeameti liiklusregistris või tehnilises passis märgitud mootori võimsus (kW).

- Erisoodustuselt tuleb makse maksta sellisel juhul, kui tööandja võimaldab töötajal sõiduautoga teha isiklikke sõite. Kui ettevõttele kuuluva sõiduautoga on võimalik erasõite teha ja/või neid tehakse kas või üks kord, siis tuleb ka erisoodustusmaksu maksta.

- Kui ettevõtja tõendab maksuametile selgelt ära, et ta autot meetrikski erasõiduks ei kasuta, siis maksu maksma ei pea.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt