Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jaan Tatikas on lennufirmale kehv eeskuju

    Anti VeermaaFoto: juhtkiri

    Äripäev ennustab, et Estonian Airi järeltulijat Nordic Aviation Groupi ootab Jaan Tatika kurb saatus.

    "Siin on vähe tuult, aga viime ta katusele, sealt saab ta tuule alla," rääkis oma lennumasina ehitanud ja sellega imestavate pilkude all hoovis õhku tõusta püüdnud leiutaja Jaan Tatikas. Ning sadas hetk hiljem oma loodusseadusi eiranud masinaga maja katuselt alla.
    Äripäev kardab, et sama valus saatus ­ootab Estonian Airi järeltulijat Nordic Aviation Groupi (NAG). Riik võiks loobuda lennufirma rajamisest ja praeguse likvideerida pärast seda, kui on Estonian Airi klientide mured lahendanud.
    NAGi kahjuks räägib mitu asjaolu
    Esiteks teeb riik uue lennundusettevõttega sama, mis eelkäijaga – hakkab lennufirma omanikuks, süstib selle aktsiakapitali raha ning ärist huvitatud erainvestorit leidmata peab ettevõttesse raha juurde panema. Loodetavasti on alustamise süstid eelnevast hoolikamalt planeeritud ja Euroopa Komisjoni tingimustega kooskõlas ega kordu juba juhtunu. Kas kõik käis nõuete kohaselt, seda uurib juba ka riigikontroll.
    Teiseks tekitab küsimusi firma äriplaan. Majandusminister Kristen Michal ütles laupäeval ajakirjanikele, et talle annab kindlustunde uue ettevõtte turu järgi tehtud plaan, mis aga ei erine eelkäija omast. Väike lennundusfirma hakkab konkureerima suurtega populaarsetel liinidel või reisijaid ette vedama väikelinnadest.
    Palja patriotismiga lennufirmat üleval ei pea
    Samuti on NAGi rahakott õhem kui konkurentidel. Näiteks lõunanaabrite airBaltic laieneb riigi ja erainvestori toel 132 miljoni euroga, Põhjamaade suurim lennufirma SAS aga sekkus juba tühjaks jäänud turu täitmisse ning hakkas lendama Tallinnast populaarsetesse ümberistumisjaamadesse, nagu Stockholm, Kopenhaagen ja Oslo.
    Millega NAG sellele vastu hakkab? Erik Sakkovi palve kodumaist kõrgemate (kohati kuni poolesaja euro võrra) hindadega teenusepakkujat eelistada on küll siiras ning käivitamisel vajalik, ent pikalt patriotismiga ettevõtet üleval ei pea. Selleks oleks vaja eelist konkurentide ees. Seda enam, et siinne hinnatundlik klient ja nende reisimised ettevõtet ära toita ei suuda, nagu rõhutas korduvalt ka Estonian Airi juhtkond. Pealegi on näiteks Finnairil välja kujunenud oma nišš, mida edukalt täidetakse. Ajalooline ja sissetöötatud sild Põhjamaadest ­Aasiasse on vankumatu ja sellega Tallinn seni konkureerida pole suutnud, kuigi Sakkov on siinseid võimalusi Aasia lennufirmade ligimeelitamiseks turundamas käinud.
    Lennuühenduste reformiks on parim aeg
    Eelnenu ei tähenda, et toimetus ei hindaks otse­liinide vajalikkust – lihtne ligipääs on raha, ideede ja ettevõtjate Eestisse jõudmiseks oluline. Lisaks on otseühendused toonud majandusse 100–200 miljonit eurot, nagu märkis Michal.Küll ei ole ühenduste tagamiseks riikliku lennufirma omamine ainuke võimalus ja nii võiks Michal kasutada tekkinud kriisi ära Tallinna lennuühenduste reformimiseks.
    Ideid on õhku visatud mitmeid. Miks mitte koostöös kolme Balti riigiga rajada ühine õhuvedaja. Variant on ka käsitleda Tallinna ka näiteks Helsingi lennujaama terminalina, nagu pakkus välja Äripäeva peadirektor Igor Rõtov. Sealt, 20 lennuminuti kauguselt, saab eeskujulike lennuühendustega nii Euroopasse kui ka Aasiasse. Lisaks on ka võimalus vajalikke konkreetseid rahvusvahelisi liine riiklikult doteerida. Selle võimaluse kaalumise heitis valitsus praegust olukorda lahendades kui liiga keerulise ja probleemse aga kõrvale.
    Iseenesest on võimalik ka mitte midagi teha: teistel lennufirmadel tundub olevat huvi EA tühjaks jäänud koht ära täita.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.