• OMX Baltic−0,52%295,59
  • OMX Riga−0,06%904,18
  • OMX Tallinn−0,21%2 036,69
  • OMX Vilnius−0,23%1 202,21
  • S&P 500−0,3%6 370,86
  • DOW 30−0,46%44 632,99
  • Nasdaq −0,38%21 098,29
  • FTSE 100−0,25%9 113,44
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%94,85
  • OMX Baltic−0,52%295,59
  • OMX Riga−0,06%904,18
  • OMX Tallinn−0,21%2 036,69
  • OMX Vilnius−0,23%1 202,21
  • S&P 500−0,3%6 370,86
  • DOW 30−0,46%44 632,99
  • Nasdaq −0,38%21 098,29
  • FTSE 100−0,25%9 113,44
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%94,85
  • 22.10.24, 06:00

Tšehhi numbritega luksusautod Eesti teedel – midagi on pildil valesti

Tšehhi numbrimärkidega luksusautode rohkus Eesti teedel on tunnuseks riigi tegemata tööst ja ühiskonnas kurvakstegevalt levinud nihkes mentaliteedist, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Tšehhi numbritega luksusautod Eesti teedel – midagi on pildil valesti
  • Foto: Anti Veermaa
Väga paljud meist on neid märganud. Eestis sõidab juba aastaid ringi silmatorkav kogus Tšehhi numbrimärgiga autosid. Seejuures just kallihinnalisi autosid, mida saavad endale lubada inimesed, kel on elus hästi läinud – kas või korraks.
Midagi on pildil valesti. Need masinad liiguvad Eestis aasta läbi, roolis Eesti elanik. Tavaliselt jälgivad riigid vägagi valvsalt, et alaliselt nende pinnal kasutatavad autod oleksid koha peal registreeritud ja kindlustatud. Et nende pealt tasutakse kaasnevad maksud jne.
Ning siis on veel moraalsed aspektid. Siingi tuleb Äripäeva meelest nentida: miski on kuskil nihkes.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Milleks Klavanile see?!
Äripäeva värske hittlugu kajastab, kuidas maksuamet võttis noid Tšehhi registris olevaid luksusautosid Eestisse toova ettevõtte JMV pihtide vahele. See on lugu mõne arvamuse järgi geniaalsest äriideest, maksuameti meelemuutusest, võimalikust pettusest, ligi poolest miljonist arestitud eurost ja maksuvaidlusest, mille arenguid jälgivad eksperdidki nagu ettearvamatut põnevusfilmi. Toimetus istub piltlikult öeldes nendega samal diivanil.
Küll aga võib juba praegu öelda, et riik – antud juhul siis täpsemalt rahandusministeerium – on lasknud sel „põnevikul“ kerida, sest pole välismaalt auto rentimist puudutava maksutemaatikaga tegelenud. Selle passiivsuse tulemuseks on olnud aastatepikkune olukord, kus üks automüüja kasutab enda meelest kavalat, ent legaalset võtet, võites sellega kliente, teised aga vangutavad pead, et see asi ei ole ju õige. Niimoodi ei looda läbipaistvat ja kõigile võrdset majanduskeskkonda!
Eraldi tähelepanu väärib küsimus, millise sõnumi saadab ning millest kõneleb see, kui keskmisest märgatavalt jõukamad inimesed otsustavad JMV nõksu kasutades oma luksusauto vähemalt aastaks Tšehhi registrisse jätta, ehkki kasutavad seda siinsamas Eestis. Usutavasti maailma näinud inimestena on nad tõenäoliselt kursis sellega, kui kiivalt läänemaailmas vara korrektselt deklareerimisse jms suhtutakse, seejuures mitte üksnes riigi, vaid ka kohalike elanike poolt, ning millised arusaadavad põhjused sel kõigel on.
Küllap on siingi erinevaid näiteid ja kaalutlusi, kuid toimetusele jääb mõistetamatuks, miks näiteks sportlasena sõna otseses mõttes miljoneid teeninud Ragnar Klavanil on tarvis hakata n-ö hallil alal toimetava äri reklaamnäoks, selmet teha koostööd ametliku esindusega.
Nagu eespool mainitud, siis kõne all oleva vaidluse tulemusi saame me alles näha. Loodetavasti aitab selle teema läbivalgustamine esile kutsuda mitte üksnes seadusalaseid, vaid ka mentaliteeti puudutavaid muutusi.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 17 p 21 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele