Advanced Sports Installations Europe AS (ASIE) on Eesti väikeettevõte, mille tuumik alustas kunagi spordirajatiste paigaldamisega.
- Meelis Koik (paremal)
Londoni Allianz Parkis, kus
on just üles võetud ragbiväljak.
FOTO: ERAKOGU
Väikese ja keskmise suurusega ettevõtetel (VKE) on võimalik osaleda peaaegu kõigis Horisont 2020 osades.
Innovaatiliste ja rahvusvahelise turupotentsiaaliga toodete, teenuste või protsesside turukõlblikuks arendamine
I faas – äriplaani ja tasuvusanalüüsi koostamiseks 50 000 eurot
II faas – tootearenduseks 500 000 – 2 500 000 eurot
Sealt edasi on 2012. aastast keskendutud kunstmuru väljakute rajamisele ja taaskasutamisele. Just viimane tõi ettevõttele tänavu 1,7 miljonit eurot ELi teadusuuringute ja innovatsiooni raamprogrammist
Horisont 2020 VKE instrumendi toetusraha.
Kunstmuruväljakute rajamine hakkas Euroopas levima paarikümne aasta eest. Kui algul oli tegu otsekui plastist muruvaibaga, mis rulliti maha, siis nüüd on kasutusel kolmanda põlvkonna katted. Esmalt rullitakse maha plastmuru, millele läheb täiteks tonne liiva ja kummipuru. Nii võib ühele väljakule kuluda materjali 300 tonni. „Väljaku keskmine eluiga on kümme aastat, misjärel visatakse see materjal sageli ära. Ometi saaks seda taaskasutada,“ selgitas ettevõtte Horisont 2020 projektijuht Meelis Koik.
„Meie VKE instrumendi projekti eesmärk ongi jõuda koos TTÜ teadlastega tehnoloogiani, mis võimaldaks materjali väljakult kokku korjata nii, et seda saaks peaväljaku asemel kasutada näiteks treeningväljakul,“ avas Koik idee tagamaid.
Põhjalik äriplaan tagab kindlustunde
Horisont 2020 VKE instrumendi puhul pakutakse väikese ja keskmise suurusega ettevõttele toetust mitmes etapis. Esimeses faasis toetatakse äriplaani ja tasuvusanalüüsi koostamist. Teise faasi toetus on ette nähtud tootearenduseks ja turule tulemiseks. ASIE-l on edu olnud mõlemas etapis.
„Esimeses faasis panime paika eesmärgid ja plaani, kuidas neid saavutada. Oluline oli patendiuuring, et veenduda, et sama laadi seadet pole tõesti veel leiutatud. See andis meile kindlustunde, et turul on tõepoolest vajadus olemas ja valdkond on suuresti avastamata,“ rääkis Koik.
Eristumine aitab võita turgu
Teises faasis taotleti toetust keskkonnasäästu kategoorias. Ettevõte selgitas eelnevalt EASi arendusosaku abil välja, et kunstmurust saab edukalt teha plastgraanulit, mis sobib plasttoodete valmistamiseks. See oli hea argument näitamaks, et kunstmuru saab igal juhul taaskasutada.
Ettevõtte turg on praegu peamiselt Skandinaavias. Eesmärk on tootearendus kahe aastaga lõpule viia ning hakata müüma kas seadmeid või teenust. „Täna pakume teenust. Kui seadmete arendus on edukas, eristume konkurentidest uudse lähenemise poolest ja saame kindlasti turul eelise, et võita kliente ka mujal Euroopas,“ oli Koik lootusrikas.
Seotud lood
Konkurentide sõnul käib Eesti kunstmuruäri väga sissetallatud rada mööda: suurematele jalgpalliväljakutele pääseb muru paigaldama ikka ja jälle ainult üks firma.
Reklaamiagentuuri La Ecwador tegevjuht Heily Aavik ja loovjuht Taavi Lehari võtavad Äripäeva raadio värskes saates luubi alla järgmise aasta turundusstrateegia ja eelarve koostamise ning annavad soovitusi, kuidas kitsamal ajal targalt toimetada.