Artikkel
  • Kuula

    Toidukaupade hinnatõus on muutnud tarbijad ratsionaalsemaks

    Viimase kahe aasta jooksul on hinnad tõusnud kiiremini kui inimeste sissetulekud. Hinnakasv on tänaseks aeglustunud, kuid kõrged hinnad on jäänud püsima. Selveri äriarvestuse juht Kristjan Anderson räägib toidukaubaturu seisust ja sellest, kuidas leibkonnad uue olukorraga kohanenud on.

    Toidukaupade hinnatõus Eestis algas 2021. aasta kevadel – seda vedasid värske kala, teravili, toiduõli ja aasta lõpus energiakandjate maailmaturu hinnatõus. 2021. aasta lõpus ületas toidukaupade hinnatõus +5% ja üldine hinnakasv +10% piiri. 2022. aastal kiirendasid energiakandjate ja toidukaupade kallinemine hinnakasvu 20% tasemele, toidukaupade hinnatõus kulmineerus 2022. aasta detsembris 29,8% tasemel. Võrreldes 2020. aastaga on toidukaubad 40% kallimad.
    Kulutused igapäevastele toidukaupadele ja eluasemele moodustavad üle 40% leibkondade sissetulekutest. Arvestades sissetulekute kasvu aeglasemat tempot, on leibkondade ostujõud langenud 3-4 aasta tagusele tasemele.

    Tarbija teeb teadlikumaid valikuid

    Oskuslike valikutega on suudetud vähendada pool toidu hinnatõusu mõjust. Kaupmehed märkavad, et ostukorvis on kampaaniatoodete osakaal märgatavalt suurenenud. Kliendid on riiulitelt avastanud soodsama hinnakuvandiga tooted, mis parematel aegadel tagaplaanil olid.
    Kõrge tähelepanu on püsinud odavama hinnaklassi toodetel, mille hindade tõus on oluliselt ületanud küll keskmist hinnakavu, ent toodete hinnatase on jätkuvalt soodne. Näiteks odavad kiirtoidud, kus 30%-40% kallinemine ei ole nõudlust pidurdanud.

    Keskmine ostukorv on ühe toote võrra vähenenud

    Kiire hinnakasvu negatiivseks küljeks jaekaubandusele on vähenenud nõudlus. Üldiselt kehtib reegel, et kui hinnakasv ületab 5% piiri, hakkab nõudlus vähenema. Alates 2022. aasta kevadest on toidukaupluste mahuline müük langenud.
    Inimesed külastavad erinevaid kauplusi, et katta igapäevase toidulaua vajadused, ja kestvuskaupade ostud on edasi lükatud.
    Septembris vähenes toidukaupade hinnatõus alla 10%. Järgmise aasta suhtes ollakse optimistlikud ja oodatakse hinnakasvu aeglustumist alla 5% taseme ning mahumüügi kasvu taastumist. Eelseisvate käibemaksu määra muudatuste mõju jääb toidukaupade hindadele kahe viimase aasta hinnatõusu taustal pigem minimaalseks.

    Tiheda konkurentsiga on klientidel palju võita

    Hinnavõrdlused on kaotanud oma atraktiivsuse, sest kaupmehed pakuvad erinevaid tooteid, mida pole võimalik täiesti võrrelda. Klientide teadvuses on ühikuhinnad olulisemad kui erinevad allahindlused.
    Me usume, et kuigi hind on tähtis argument, ei ole see ainus määrav tegur toidukaupluse valikul. Selver pakub konkurentsivõimelist hinnataset ja ei tee kompromisse toodete ja teenuste kvaliteedis. Hoolimata majandussurutisest pingutame jätkuvalt klientidele meeldiva ostukogemuse, hõrgutavate maitseelamuste ja innovatiivsete lahenduste pakkumise nimel.
    Kellele aga peamiseks argumendiks on hind, siis näiteks Selveris on üle 1500 erineva kampaaniatoote ning üle 400 püsivalt soodsa hinnaga toodet, mis kliendile igapäevaselt enam ostetud tootegrupid soodsalt toidulaule toovad.
  • Hetkel kuum
Tõnu Mertsina: riigi kommunikatsioon võiks arvestada selle mõju majandusaktiivsusele
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Toornafta hind jätkab aprilli tippudest taandumist
Aprilli alguses üle 90 dollari barrelist maksnud Põhjamere Brenti toornafta kukkus 1. mail 83,59 dollarini.
Aprilli alguses üle 90 dollari barrelist maksnud Põhjamere Brenti toornafta kukkus 1. mail 83,59 dollarini.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mis on edukate juhtide ühine näitaja?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Piletilevi tegi ajaloo suurima tehingu: ostis enamuse kahes Poola piletimüüjas
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Prantsuse ettevõte ostab Eesti küberfirma: ootame suurt rahvusvahelist kasvu
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.