Artikkel
  • Kuula

    Mida toob aasta 2024 autoomanikele?

    IIZI Kindlustusmaakler AS juhatuse esimees Igor Fedotov.

    Möödunud autoaastat jääb saatma meil palju räägitud, kuid mujal Euroopas juba standardiks saanud automaks, mis jõustub Eestis 2025. aastal. Samuti üldine elukalliduse tõus, mis kajastus ka sõidukikindlustuse hindades ning aasta teises pooles selgunud võimalikud liikluskindlustusseaduse muudatused. Nende teemade valguses jagavad oma nägemust IIZI Kindlustusmaakler AS juhatuse esimees Igor Fedotov ja autorendifirma Mobire tegevjuht Andrus Valma.

    Kümme aastat kehtinud liikluskindlustuse seadus muutub

    2024. aasta esimeses pooles muutub kümme aastat Eestis kehtinud liikluskindlustuse seadus, mille peamiseks aluseks on Euroopa Liidu uus direktiiv. IIZI Kindlustusmaakler AS’i juhatuse liikme Igor Fedotovi sõnul on seaduse eelnõu esimene versioon juba kooskõlastusringil käinud, kuid jätkuvalt on eelnõu rahandusministeeriumis koostamisel ja riigikokku võib see jõuda jaanuaris.

    Kaob põhimõte „Ei sõida, ei kindlusta“

    Praeguse seaduse kohaselt ei pea hooajalistele sõidukitele (mootorrattad, hobisõidukid, põllumajandustehnika jne), mis liikluses ei osale, liikluskindlustust ostma. Kindlustuseta võib sõiduk seista kuni 12 kuud. Uue loodava seadusega seadusega senine paindlikkus kaob.
    „Kui sõiduk on registreeritud, siis peab sellel järjepidevalt kehtiv liikluskindlustus olema ehk sõidukil peab olema pidev liikluskindlustuse kaitse olenemata sellest, kas sõidukiga osaletakse liikluses või mitte,“ selgitab Fedotov ja lisab, et ainuke viis registris olevale sõidukile liikluskindlustust mitte teha, on see ajutiselt registrist kustutada, mida saab teha 1-24 kuuks.

    Kannatanutel tekib rohkem võimalusi kindlustushüvitise saamiseks

    Fedotovi sõnul on kannatanutel võimalik nõuda kahju põhjustaja liikluskindlustuse andjalt rohkem hüvitist olukorras, mille osas seda siiani teha ei saanud. „Näiteks kulutused asendusautole, mil kahjustatud sõidukit ei ole võimalik kasutada, kindlustusjuhtumi tagajärjel toimunud auto väärtuse vähenemise kompenseerimine, kindlustusjuhtumi tagajärjel saamata jääva tulu hüvitamine jne. Samuti on suurenemas oluliselt mittevaralise kahju (kannatanu tervisekahjustus) hüvitamise piirmäärad.

    Liikluskindlustus läheb kallimaks

    2020. aastal liiguti piirangute tõttu vähem ja liiklusõnnetuste sagedus oli oluliselt madalam, mistõttu said kindlustusandjad sõidukikindlustustes hindu alandada. 2021. ja 2022. aasta alguses oli liiklussagedus oma tavapärasel tasemel ja remonttööd ning ka varuosade hinnad kallinesid, mis omakorda päädis liikluskindlustuse hinna tõstmisega. 2023. aasta 9 kuuga on hinnatõus olnud küll äärmiselt reibas, kuid tegelikult on hinnad saavutanud alles 2018.aasta taseme. Kui arvestada üldist inflatsiooni ja eeldatavalt 2024. aastal muutuvat liikluskindlustuse seadust, mis paneb kindlustusandjatele suuremaid kohustusi, prognoosib IIZI finantsjuht Kaido Kepp liikluskindlustuse hindadele pigem tõusu.

    Automaks tekitab kasutatud autode turul sagimist

    Autorendifirma Mobire tegevjuhi Andrus Valma sõnul võib eeldada, et ettevõtted, kelle autopark vajab vahetust, teevad selle ära 2024. aastal. Samuti võib kasvada selliste autode müük, mille registreerimistasu tuleb kõrge.
    “Tarbijad, kelle jaoks auto ei ole esmatähtis, loobuvad tulevikus selle omamisest ja otsivad alternatiive nagu sõidujagamine, rent jne. Tõenäoliselt vahetatakse ka pere teine auto välja väiksema ja ökonoomsema vastu või loobutakse sellest sootuks,” eeldab Valma. “Automaks, millega maksustatakse rohkem raskeid ja suurema heitega sõidukeid, paneb inimesi ja ettevõtteid juba alateadlikult tegema ökonoomsemaid valikuid, mis omakorda on riigile ja keskkonnale hea,” lisab ta.
    Ettevõtja ennustab ka kasutatud sõidukite turule teatavat elavnemist. “Eelkõige teevad autovahetuse ökonoomsema ja uuema vastu need, kes juba niikuinii tahtsid sõidukit vahetada. Teisalt on seoses majanduslangusega kasutatud autode turg tugevas languses nii tehingute arvu, kui hindade osas ning hirm automaksu tuleku ees ei kaalu üle majanduses valitsevat ebakindlust,” arvab Valma, et kokkuvõttes väga suurt aktiivsuse muutust turul ei pruugi tulla.

    Eestlaste kauaaegsed lemmikmargid muutuvad

    Automaks võtab inimeselt raha kaks korda. Üks kord registreerimistasu sõiduki esmakordsel liiklusregistrisse kandmisel. Teine kord aastamaks, mis tasutakse kord aastas 1. oktoobriks maksuteate alusel. Valma sõnul on tarbija eeldus, et automaksust finantseeritakse infrastruktuuri korrashoidu ja arendust. “Samuti tahetakse tarbijaid suunata keskkonnasäästlikumate valikute suunas, et muuta Eesti autopark rohelisemaks. Paraku on praegusel juhul nende eesmärkide saavutamine läbi automaksu küsitav,” tõdeb ta.
    ”Mis puudutab autode müüki, siis kindlasti saab kõrgemalt maksustatud segmentide ja brändide müük automaksust mõjutatud ning järgnevatel aastatel näeme muutusi eestlaste eelistatuimate automarkide-mudelite seas,” arvab Valma.
    Transpordiameti andmetel on täna registris olevaid sõiduautosid kokku 746 644, neist eelistatuimad kümme automarki alustades populaarseimast on Volkswagen, Toyota, BMW, Audi, Škoda, Ford, Volvo, Mercedes-Benz, Peugeot ja Opel.
    Kuna automaksu alla lähevad kõik registris olevad autod, siis võib arvata, et maksu jõustumisel võetakse vanad kasutult seisvad sõidukid registrist maha, misläbi väheneb üldine autode arv Eestis.
  • Hetkel kuum
Artur Ulla: krüptokroon tulgu! Jagame kasvu dividendidena kodanikele
Iga kodanik võiks saada osa ettevõtete edulugudest läbi plokiahelal asuvate müntide (Kroonide), mida jaotatakse nii firmadele endile kui kõikidele kodanikele, kui ettevõtetel läheb hästi, pakub Artur Ulla arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Iga kodanik võiks saada osa ettevõtete edulugudest läbi plokiahelal asuvate müntide (Kroonide), mida jaotatakse nii firmadele endile kui kõikidele kodanikele, kui ettevõtetel läheb hästi, pakub Artur Ulla arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Sony koondab 900 videomängudega seotud töökohta
Sony Group teatas, et koondab oma PlayStationi ärist 900 töötajat. Kärped moodustavad umbes 8% üksusest ja on osa ülemaailmsest ümberstruktureerimisest, mis hõlmab Londoni stuudio sulgemist, vahendas The Wall Street Journal.
Sony Group teatas, et koondab oma PlayStationi ärist 900 töötajat. Kärped moodustavad umbes 8% üksusest ja on osa ülemaailmsest ümberstruktureerimisest, mis hõlmab Londoni stuudio sulgemist, vahendas The Wall Street Journal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Küsimus OÜ-tamisest: kas ettevõtjad on au sees või hoopis kahtluse all?
Eriti just praegu peab riik ettevõtjat usaldama ning kohtlema teda kui partnerit, mitte kui potentsiaalset petturit, kirjutab ettevõtja ning erakonna Parempoolsed liige Kadri Kullman.
Eriti just praegu peab riik ettevõtjat usaldama ning kohtlema teda kui partnerit, mitte kui potentsiaalset petturit, kirjutab ettevõtja ning erakonna Parempoolsed liige Kadri Kullman.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Neeme Korv: Skype'i tegijad trikitavad jälle
Eesti kapital osaleb olulistes tehingutes, kiiresti kasvavad gasellettevõtted ületavad takistusi, aga kas vaeseks saame end ikkagi vinguda, küsib Äripäeva arvamustoimetuse juht Neeme Korv.
Eesti kapital osaleb olulistes tehingutes, kiiresti kasvavad gasellettevõtted ületavad takistusi, aga kas vaeseks saame end ikkagi vinguda, küsib Äripäeva arvamustoimetuse juht Neeme Korv.
Kaitseväe uus juht sai paika
Eesti kaitseväe uueks juhiks saab Andrus Merilo, kes võtab kohused üle Martin Heremilt suvel.
Eesti kaitseväe uueks juhiks saab Andrus Merilo, kes võtab kohused üle Martin Heremilt suvel.
Kristi Hõrrak: puust ette ja roheliseks – kuidas iga väikeettevõtja saab juba praegu rohepöördest võita
Sisuliselt iga Eesti väikeettevõtja saab rohereeglid lausa hämmastavalt lihtsasti oma äri kasuks tööle panna, kirjutab Finora Panga juhatuse liige Kristi Hõrrak.
Sisuliselt iga Eesti väikeettevõtja saab rohereeglid lausa hämmastavalt lihtsasti oma äri kasuks tööle panna, kirjutab Finora Panga juhatuse liige Kristi Hõrrak.
Ford heitis Viktor Siilatsi õuele uue konkurendi
Eestis seni ainsana Forde müünud Viktor Siilatsi ettevõte Info-Auto peab nüüd hakkama võistlema Inchcape Motorsiga, kuna viimane sai samuti Fordi ametlikuks edasimüüjaks.
Eestis seni ainsana Forde müünud Viktor Siilatsi ettevõte Info-Auto peab nüüd hakkama võistlema Inchcape Motorsiga, kuna viimane sai samuti Fordi ametlikuks edasimüüjaks.
Lahkus konjunktuuriinstituudi juhtivteadur Leev Kuum
27. veebruaril lahkus meie hulgast oma 94. eluaastal Eesti Konjunktuuriinstituudis pikka aega juhtivteadurina töötanud majandusteadlane Leev Kuum, teatas instituut.
27. veebruaril lahkus meie hulgast oma 94. eluaastal Eesti Konjunktuuriinstituudis pikka aega juhtivteadurina töötanud majandusteadlane Leev Kuum, teatas instituut.
Donald Tusk peab Poolas vastuolulist võitlust
Peaminister tahab eelmise valitsuse raudse luuaga minema pühkida, kuid kriitikute arvates läheb ta sellega üle piiri.
Peaminister tahab eelmise valitsuse raudse luuaga minema pühkida, kuid kriitikute arvates läheb ta sellega üle piiri.