19. veebruar 1996
Jaga lugu:

Nõudlikkus kujundab reisi hinna

Turist tahab iseseisvust -- tuusik-tüüpi reisipakettide aeg on möödas

Kuna turistidega tegelejaid on ehk liigagi palju, on raske ka klientuuri «välja õpetada», väidavad mitmed turismifirmad veendunult. «Probleem on reklaamipoliitikas, mis ühel hetkel võib muutuda eetiliseks küsimuseks,» arvab Baltic Toursi müügijuht Rain Rang.

«Turismifirmade arvukuse tõttu teadvustab igaüks end avalikkusele nii nagu oskab, vahendeid valimata. Eestlane kui üldjuhul ebaprofessionaalne turist saab esmamulje hinna põhjal. Ta ei tule selle peale, et paketi hind sõltub hooajast, mugavustest jne. Nii tundub loomulik reklaamida oma teenust kõige madalama, tihti alghinnaga, mis sisaldab vaid transporti sihtpunkti ja ööbimist, sedagi vähem nõutud hooajal. Tuusik-tüüpi reis, kus turisti iga samm oli kellaajaliselt planeeritud, pole enam aktuaalne.»

Õnneks on võimalik vältida põrsa kotis ostmist. Esimese sammuna peaks huvi tundma, mida reklaamitud hinna eest pakutakse ja milliste teenuste eest tuleb rahakotti kergitada veel umbes sama summa võrra.

Tark on küsida, kuidas toimub toitlustamine, ekskursioonid, millised on majutusvariandid, meelelahutusüritused jne.

«Sobiva reisi leidmiseks tuleb konsulteerida mitme sarnast reisi pakkuva firmaga,» räägib Rang. Näiteks Pariisi sõit, mida kuulutatakse mõne teise firmaga võrreldes 2000 kr odavamana võib lõpuks kujuneda samavõrra kallimaks.

Mainor Meelise reklaamijuhi Katrin Henno sõnul jääb reklaamitud hinnast tavaliselt välja viisa, kindlustus, soome reisikorraldaja puhul ka Soome sõiduga seotud kulud. «Üle pooltel reisijatel on tavaliselt juba vajalik viisa, paljudes riikides kuulub ka kohustuslik kindlustus viisa juurde,» nendib Henno. Kui aga reisitakse kaugemasse riiki, võib küll selle maa viisa kuuluda paketti, ent transiitviisad vahepeatuste puhul peab klient ise lunastama.

4000--5000 kr maksva reisi korral soovitab Rain Rang lisakulutusteks arvestada vähemalt 1000 kr. Katrin Henno arvates võiks välismaiste, kataloogides pakutavate kaugemate sõitude puhul olla valmis lisakulutusteks kuni 3500 kr, mis hõlmaks laeva- või lennukipiletit reisi alguspunkti (reeglina Helsingi), võimalikku ööbimist teel ja viisat (nt Araabia Ühendemiraatides 200 Soome marka) jne.

Bussireise korraldav TIIT Reisid arvestab paketi hinna sisse kõikvõimalikud mugavaks reisiks olulised teenused ning juhul kui klient neid ei vaja, lahutab üldmaksumusest vastava summa. «Hind, mida meie reklaamime, sisaldab ka kohapealse tegevusprogrammi. Osa ekskursioone on loomulikult lisatasu eest. Ka seda ütleme juba enne reisi,» selgitab TIIT Reiside tegevdirektor Tiit Randmaa.

«Teemaksud ei tohi piiril üllatada -- seegi peaks kuuluma paketti. Vastavalt riigile oleme turistile soovitanud, kui palju taskuraha tasuks minimaalselt kaasa võtta. Näiteks Ungari puhul on see 500 kr väärtuses valuutat, Prantsusmaa puhul aga 500 franki.»

Teine lugu on individuaalklientidega, kes pöörduvad büroosse, et tellida eraldi lennupiletid ja öömaja.

«Sel juhul soovitame osta valmispaketi,» kinnitab Baltic Toursi müügijuht. «Kui näiteks üksnes edasi-tagasi lennupilet Inglismaale maksab 6000 kr, siis valmispaketi, millesse kuulub transport ja majutus, saab 5700 kr eest.»

Põhjus on lihtne -- turismifirmadel on eraldi kokkulepped hotellide ja transpordifirmadega, mis tagab madalamad hinnad. Kohalike reisikorraldajate julge turuletulekuga on olnud nii entusiastlikke kaasaminejaid kui kahtlejaid.

Miks eestlaste korraldatud reisid on kallimad kui sama programmiga soomlaste omad? «Tegelikult on need samaväärsed. Reis sihtpunkti algab ju Tallinnast, sõidukulude arvestamine samuti algpunktist,» tuletab Katrin Henno meelde.

Jaga lugu:
Hetkel kuum